Virksomhedskommunikation = nøglen til markedsføring

Virksomhedskommunikationen er både intern og ekstern:

Jo større virksomhed, du repræsenterer, jo flere af punkterne skal du forholde dig til.

Dem kommer jeg til lige om lidt. Men først vil jeg lige gennemgå, hvorfor det er vigtigt, at din virksomhed kommunikerer ud fra den samme overordnede strategi. Og hvad du kan vinde med en gennemarbejdet virksomhedskommunikation:

Virksomhedskommunikation er kontrol og markedsføring

For når du har taget stilling til, hvordan I kommunikerer, hvad I kommunikerer og til hvilken målgruppe, har du kontrol over, hvordan virksomheden bliver opfattet. Af både kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere.

Målgruppe:

Når du har valgt målgruppen, får du mange svar, som du kan bruge når du arbejder med resten af virksomhedskommunikationen:
Hvad går de op i?
Hvad er de ligeglade med?
Foretrækker de detaljeret eller kortfattet kommunikation?
Hvilke emner er vigtige for dem?

Hvad:

Tag stilling til, hvilken opfattelse andre skal have af jer. Svar så præcist som muligt på ”Hvem hjælper I med hvad – og hvorfor?” Især “hvorfor” er vigtigt. For her ligger engagementet. Og for nogle kundetyper kan den del være meget vigtig, ligesom der er stor forskel på, hvilket udbytte de værdsætter mest: Sælger I effektivitetskurser, kan der være mange forskellige former for udbytte: At kunne gå tidligt hjem/At nå mere og tjene flere penge/At frigive tid til at nørde endnu mere igennem.

De allerfleste firmaer kan hjælpe kunderne med mange forholdsvis beslægtede opgaver. Undertegnede inkl. Men hvilken ydelse er vigtigst? Svaret er vigtigt, for at I kan bruge jeres ressourcer bedst og fokusere på det, I helst vil være kendt for. Når I snævrer jeres speciale ind, bliver det også lettere for andre at huske, hvad I er særligt gode til.

Hvordan:

Efter virksomhedskommunikationen er gået online, er der blevet flere og flere muligheder at vælge imellem. Og det øger vigtigheden af også at kunne vælge fra. For med mindre I har mange ressourcer til jeres kommunikationen, er det ikke realistisk, at I kan være gode og professionelle på ret mange. Så opgaverne skal vælges rigtigt. Alene på de sociale medier er du formentligt nødt til at vælge flere fra end til.

Også her profiterer du af at være skarp på din målgruppe. For når du kender målgruppen godt, kan du hurtigt se, hvilke sociale medier de er på. Du kan også komme langt – alene ved at overveje, om din målgruppe foretrækker et hurtigt svar frem for en grundig gennemgang. Og måske vil målgruppen til hver en tid hellere snakke med dig frem for at læse noget, du har skrevet.

Som nævnt styrker I den opfattelse, andre har af jer, når I kommunikerer præcist. Og når I har 100% styr på, hvad I vil kommunikere, skal I formidle netop det budskab i de forskellige markedsføringsformer.

Og mange virksomheder opnår langt fra det, de kunne, med deres markedsføring, fordi de ikke har forberedt og gennemtænkt deres budskab.

Ekstern virksomhedskommunikation:

Nogle af de mest brugte former for virksomhedskommunikation er:

Hjemmeside
For de fleste virksomheder er hjemmesiden en af de allervigtigste kanaler. De allerfleste kunder kommer forbi hjemmesiden, før de bliver kunder, så det er tit her, I vinder mest ved at bruge jeres ressourcer. Derfor er det supervigtigt, at det, der står på hjemmesiden, bekræfter det billede, folk har fået af jer på de andre kanaler, så I bevarer troværdigheden.

Nyhedsbreve

Når jeres hjemmeside fungerer godt, får I endnu mere ud af den ved også at have et nyhedsbrev. For gennem nyhedsbrevet kan I holde kontakten med læserne, til de bliver klar til at handle. Måske sælger I noget, der er så kompleks, at læserne skal påvirkes mange gange. Med nyhedsbrevet kan du effektivisere påvirkningerne, så du påvirker flere tusinde læsere på en gang.

Sociale medier

Alt efter målgruppe og hvilke medier I vælger, kan de sociale medier også være en effektiv del af jeres virksomhedskommunikation. Når I først har oprettet jeres profil eller side, kan I efterfølgende ramme mange mennesker ved en forholdsvis simpel indsats. Og alt efter ambitionsniveau kan I periodisk også supplere med annoncekampagner.

Medieomtale

Når I bruger medierne i jeres kommunikation og markedsføring, kan I få taletid med mange forskellige historier. Måske også historier, der ligger meget perifert ift. jeres primære budskab. Har mediet adgang til den rette kundegruppe, kan det sagtens være interessant alligevel. Det kan være en særlig måde, I onboarder nye medarbejdere på, eller at I har ansat medarbejdere fra et specifikt geografisk område eller lignende. Her kan du sagtens forberede 2-3 pointer, du vil huske at nævne, så journalisten får sin historie samtidig med, at du sikrer at blive kendt for det rette.

Video, webinarer og podcast:

Stemmer og levende billeder giver virksomhedskommunikationen en ekstra dimension, og seere og lyttere oplever en mere direkte kontakt. Samtidig foretrækker nogle at tale frem for at skrive, og hvis motivationen gør, at du får publiceret mere indhold, end du ellers ville gøre, er det bare med at komme i gang.

Netværk:

Uanset om du mødes med dit netværk fysisk eller online, udgør netværket en stor del af din markedsføring. For gør du det godt, bringer de dit navn videre til de rette.

Når du mødes i større netværk, er det altid godt at have visitkort med. Trykt markedsføringsmateriale kan til gengæld hurtigt virke anmassende, medmindre du ligefrem holder et møde med netværkskontakten, hvor materialet supplerer det, I har talt om.

Underkend ikke den interne virksomhedskommunikation

Jo større virksomhed, jo flere potentielle ”markedsførere” i form af tilfredse medarbejdere. Og er medarbejderne ikke tilfredse, skal de blive det. For intet er mere destruktivt for et firmas omdømme en dårlig omtale – uanset om den kommer fra medarbejdere eller kunder.

Her kan den interne virksomhedskommunikation gavne jer på flere måder:

  1. Indsigt i firmaet øger medarbejdertilfredsheden

  2. Når I løbende informerer medarbejderne om, hvad der sker i virksomheden, har de oftere noget at fortælle om deres arbejdsplads. Og det er der større sandsynlighed for at de gør, hvis I opfordrer dem til det

Blandt de hyppigste former for intern virksomhedskommunikation er:

  • Intranet, hvor medarbejderne nemt kan finde relevant information og løbende blive opdateret

  • Møder, hvor I kan drøfte de store linjer og evt. de svære spørgsmål, der ikke egner sig til skriftlig kommunikation på intranettet

  • Onboardingsprogram for nye medarbejdere samt en pæn måde at afslutte samarbejdet på. Særligt det sidste er vigtigt, for det er, hvad medarbejderen husker – og fortæller om

  • E-mails. Her vinder I meget med faste retningslinjer for jargon og hvad mails skal bruges til – og hvornår I skal tale sammen i stedet

  • Årsrapporter kan også være relevante, men kræver samtidig mange ressourcer. Derfor ville jeg lige overveje en ekstra gang, præcist hvad I kan forvente at få ud af en årsrapport, og hvad det vil kræve af jer at lave den
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere her.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk