Emotionelle kundetyper bygger på forskning

Hvis du vil have radikale fortrin i din markedsføring fremover, så brug et par minutter på at læse, hvordan du kan ramme dine kunder bedre – og sælge mere.

Måske har du hørt om metoden før. I så fald skal du bare være glad, for så har du et forspring i din markedsføring.

Siden 2013 har jeg arbejdet med emotionelle kundetyper, og det har forbedret min markedsføring radikalt. I 2017 blev jeg certificeret i metoden, hvilket gør, at jeg kan rådgive og undervise i den.

Mange af mine kunder bruger samme metode. Og det betyder, at vi kan skyde mange genveje, fordi vi ved så meget om vores målgruppe.

Vælg 1 af de 4 emotionelle kundetyper

Konceptet er simpelt:

Vi arbejder ud fra 4 forskellige arketyper. De fleste mennesker har noget fra alle typer i sig. Men der er en type, vi er mest, når vi køber. Og det er især interessant. For det er jo læserens følelse, mens han overvejer at købe noget, vi kan bruge i vores markedsføring.

Helt kort:

  • Røde:
    Dem, der altid har det nyeste af det nye. Du lægger tit mærke til dem i en gruppe, fordi de har noget, der skiller sig lidt ud. De rykker på alt, der præsenteres som nyt og spændende.

  • Gule:
    Er optaget af, at alle har det godt, og har altid fokus på at hjælpe andre. Går op i økologi.

  • Blå:
    Strategiske mennesker, der tror på, at det svarer sig at gøre sig umage og være flittig. Higer efter succes og kan lide, at andre ved, at det går godt.

  • Grønne:
    De mest loyale kunder, du kan få. For hvorfor ændre på noget, der virker? Skal de købe noget, foretrækker de en model magen til den, de har i forvejen, hvis det kan lade sig gøre. Hvis ikke, så den, der minder mest om den.
    For man ved som bekendt, hvad man har.

 

Har du flere af typerne blandt dine kunder?

Sikkert. Især hvis du ikke har arbejdet særlig målrettet med din målgruppe indtil nu, vil din kundegruppe formentligt være meget blandet.

Det kan også være, at du kan se, at flertallet af dine kunder er den samme kundetype. Det betyder ikke nødvendigvis, at det er den rette kundetype for dig.

For når vi arbejder med målgrupper, er det vigtige ikke, hvilke kunder du har i dag, men hvilke kunder du gerne vil have flere af fremover.

Du skal overveje mange parametre for at tage stilling til det. Nogle af dem er:

  • Hvem vil umiddelbart have mest lyst til at købe dine ydelser eller produkter?
  • Hvem vil have det største udbytte af at være kunde hos dig?
  • Hvordan vil du gerne samarbejde med dine kunder?
  • Hvordan vil din konkurrencesituation være alt efter hvilken kundetype, du vælger?

 

Særligt når jeg rådgiver soloselvstændige om valg af kundetype, vægter det meget, hvordan de gerne vil samarbejde med kunderne. Og hvis kunderne kan opnå flere forskellige resultater, spørger jeg også ind til, hvilket resultat, den selvstændige selv foretrækker at være med til at fremme. Her vægter det også, at mange soloselvstændige tit opnår mange fordele ved at vælge den samme type som dem selv, når deres produkt eller ydelse passer til det.

Ofte kan du vælge mellem flere forskellige kundetyper, da mange af os jo sælger noget, alle kan have brug for. Og en af de helt store fordele er, at du tit kan vælge kundetype efter, hvilket parameter der betyder mest for dig. Det vigtige er, at du vælger en kundeetype og holder dig til den.

Selv om det virker oplagt for dig, hvilken kundetype du skal gå efter, anbefaler jeg rådgivning, før du træffer dit endelige valg. For jeg har set for mange vælge forkert. Derfor kommer de til at spilde deres tid og penge, og nogle gange passer ydelse og målgruppe så dårligt sammen, at markedsføringen aldrig kommer til at spille.

Og skulle det vise sig, at du har valgt den rette kundetype selv, giver rådgivningen dig et bedre indblik i, hvordan du rammer kundetypen bedst, så du kan arbejde mere effektivt fremover.

Nogle virksomhedsejere og markedsføringskonsulenter har svært ved at vælge og vil enten gerne fokusere på to forskellige kundetyper – eller ligefrem blande dem.

Det virker ikke. Blander du to kundetyper, har du sat dig mellem to stole, og du kan ikke ramme nogen præcist, hvis du  blander ord fra de forskellige kundetyper som eksempelvis effektivitet, optimering, hygge og samvær.

Går du efter to forskellige kundetyper, vil du få svært ved at sikre, at hver type bliver eksponeret for den rette markedsføring. Ofte vil det som minimum kræve to forskellige hjemmesider, men formentligt er opgaven ikke løst med det. For hvilken type vil du så kommunikere til på sociale medier eller i dit netværk?

Hertil kommer, at hvis du går efter 2 kundetyper, skal du også lære at kommunikere til 2 forskellige typer.

Hver kundetype – hver sin markedsføringsform

Når du har besluttet dig for, hvilken kundetype du allerhelst vil have, er der faste manualer for, hvilke former for markedsføring der er bedst til den specifikke type.

Eksempelvis om de foretrækker billeder, hvor du kigger ind i kameraet, eller ej. Eller om hjemmesiden skal være rolig, eller om den skal overraske.

Herefter bliver det meget nemmere for dig selv at gennemskue, hvor du skal lægge din markedsføringsindsats.

Efter jeg er begyndt at arbejde med de emotionelle kundetyper, er jeg eksempelvis begyndt at skrive kortere nyhedsbreve, ligesom jeg ikke bruger storytelling mere. Fordi min målgruppe gerne vil have pointen hurtigt. En anden kundetype vil netop have personlighed og storytelling – og mindre fakta.

Kræver ikke at du laver al din markedsføring om

Når jeg rådgiver kunder om valg af kundetype, gennemgår vi som regel også deres hjemmeside for at se, hvor godt hjemmesiden rammer den valgte type – og hvad der skal laves om.

Ofte kan vi genbruge en del og lave nogle hurtige ændringer, og her begynder vi. Herefter laver vi en plan for hvilke øvrige opgaver, der skal løses på et tidspunkt – alt efter kundens budget eller hvilke opgaver kunden selv kan løse.

Du siger ikke farvel til de andre kundetyper

Nogle vælger de emotionelle kundetyper fra ud fra den misforståelse, at de hæmmer deres salg ved at reducere målgruppen. Men du vælger ikke de øvrige 3 kundetyper fra – ved kun at fokusere på den ene. Du lader bare være med at markedsføre dig mod dem.

Og fordi kunderne alle har flere typer i sig, kan de sagtens føle sig tiltrukket af markedsføring, der er målrettet deres sekundære type. Og de kunder kan også sagtens blive meget tilfredse kunder. Netop fordi vi med kundetyperne varedeklarerer så tydeligt, hvad de kan forvente.

Endeligt vil nogle kunder have så lidt i sig af den type, vi målretter vores markedsføring efter, at de ikke bliver kunder hos os. Og det vil typisk også være dem, vi vil få sværest ved at gøre tilfredse, så det er meget hensigtsmæssigt, at de ikke bliver kunder.

Hertil kommer at din markedsføring virker bedre, jo mere præcis den er.

 Betalte sig at gennemgå kundetyderne så grundigt

“Det viste sig, at jeg havde valgt forkert kundetype. Derfor havde jeg haft svært ved at kommunikere rent.

Nu har jeg valgt den kundetype, jeg selv er, og det er meget nemmere at bruge de rette ord i mine tekster.

Blandt andet omtaler jeg mig selv som ”jeg” i stedet for at fortælle i 3. person, som jeg gjorde før, og jeg bruger også et billede af mig selv, hvor jeg kigger ind i kameraet.

Det er også blevet lettere at udvikle mine produkter efter, hvad kundetypen har brug for – og ikke alt mulig andet. Så det kunne sagtens betale sig, at vi gennemgik kundetyperne så grundigt.”

Nina Sandhøj, Grafisk designer, Sandgaard Studio

Færdig med at skyde med spredehagl

“Jeg fik en stor sidegevinst, da Majbritt skrev mine hjemmesidetekster. Nemlig en afklaring af min egen målgruppe, så nu er jeg færdig med at skyde med spredehagl, og stilen på hele hjemmesiden er mere clean.

Jeg havde ikke troet, at den del ville få så stor betydning. Måske kunne jeg selv bedre lide den gamle stil, men det handler jo om min målgruppe.

Vivi Høy Frølich, Grafiker, Freqens

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere her.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk