Nyere markedsføringsmetode bygger på forskning

Hvis du gerne vil have radikale fortrin i din markedsføring fremover, kan du roligt læse videre.

Måske har du hørt om metoden før. I så fald skal du bare være glad, for så har du et forspring i din markedsføring.

Siden 2013 har jeg arbejdet ud fra Institut for Kundetypers emotionelle kundetyper, og det har forbedret min markedsføring radikalt. I 2017 blev jeg certificeret i metoden, hvilket gør, at jeg kan rådgive og undervise i den.

Mange af mine kunder bruger samme metode. Og det betyder, at vi kan skyde en masse genveje, fordi vi ved så meget om vores målgruppe.

Læs uddrag af ph.d.en bag

Min ene underviser Sanne Dollerup har skrevet en ph.d. om emotionel tilknytning til brands på Aalborg Universitet. Du kan læse en kort opsummering af hendes forskning her.

Vælg 1 af 4

Konceptet er simpelt:

Vi arbejder ud fra 4 forskellige arketyper. De fleste mennesker har noget fra alle typer i sig. Men der er en type, vi er mest, når vi køber. Og det er især interessant. For det er jo læserens følelse, mens han overvejer at købe noget, vi kan bruge i vores markedsføring.

Helt kort:

  • Røde:
    Dem, der altid har det nyeste af det nye. Du lægger tit mærke til dem i en gruppe, fordi de har noget, der skiller sig lidt ud. De rykker på alt, der præsenteres som nyt og spændende.
  • Gule:
    Er optaget af, at alle har det godt, og har altid fokus på at hjælpe andre. Går op i økologi.
  • Blå:
    Strategiske mennesker, der tror på, at det svarer sig at gøre sig umage og være flittig. Higer efter succes og kan lide, at andre ved, at det går godt.
  • Grønne:
    De mest loyale kunder, du kan få. For hvorfor ændre på noget, der virker? Skal de købe noget, foretrækker de en model magen til den, de har i forvejen, hvis det kan lade sig gøre. Hvis ikke, så den, der minder mest om den.
    For man ved som bekendt, hvad man har.

Hver type – sin markedsføringsform

Det smarte ved de fire typer er, at de er ret nemme at spotte. Og når du har besluttet dig for, hvilken af dem du allerhelst vil have som kunde, er der også faste manualer for, hvilke former for markedsføring der er bedst til den specifikke type.

Eksempelvis om de foretrækker billeder, hvor du kigger ind i kameraet, eller ej. Eller om hjemmesiden skal være rolig, eller om den skal overraske.

Herefter bliver det meget nemmere for dig selv at gennemskue, hvor du skal lægge din markedsføringsindsats. Efter jeg har fået erfaring med de emotionelle kundetyper, er jeg eksempelvis begyndt at skrive kortere nyhedsbreve, ligesom jeg ikke bruger storytelling mere. Fordi min målgruppe gerne vil have pointen hurtigt.

Hvis du driver en mindre virksomhed, er der mange fordele ved at vælge den samme type som dig selv. Dels fordi det er lettest at tiltrække kunder, der minder om os selv. Og dels fordi du kan teste en formulering eller andet på dig selv.

Du siger ikke farvel til de andre typer

Du lader bare være med at markedsføre dig mod dem. Og fordi kunderne alle har flere typer i sig, kan de sagtens føle sig tiltrukket af markedsføring, der er målrettet deres sekundære type. Og de kunder kan også sagtens blive meget tilfredse kunder. Netop fordi vi med kundetyperne varedeklarerer så tydeligt, hvad de kan forvente.

Og endeligt vil nogle kunder have så lidt i sig af den type, vi målretter vores markedsføring efter, at de ikke bliver kunder hos os. Og det vil typisk også være dem, vi vil få sværest ved at gøre tilfredse, så det er meget hensigtsmæssigt, at de ikke bliver kunder.

Blogbanner kundetyper
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk