Tiltræk flere kunder effektivt med segmenteret markedsføring

Styrk bundlinjen på 3 strategimøder

Et rådgivningsforløb, hvor du bliver helt klar over, hvem din målgruppe er, og slutter med en markedsføringsplan for, hvordan du rammer din målgruppe præcist.

Vil du undgå at spilde tid og penge på markedsføring, der ikke virker?

  • Brochurer, som du ikke kan gennemskue, om kunderne læser
  • Messer, som ikke tiltrækker de rette besøgende
  • Nyhedsbreve, der ikke udløser det rette salg

 

Mange virksomheder bruger deres tid og penge på markedsføring, der ikke rammer målgruppen.

Det behøver ikke være sådan.
Med forskningsbaseret kundesegmentering bliver det anderledes.

Helt kort: Når vi får lyst til at købe noget, kan vi mærke det. Annoncen, nyhedsbrevet, hjemmesiden, personen vi taler med, vækker noget i os, der enten er behageligt, ubehageligt eller neutralt.

Vi bliver måske overbevist om, at vi

  • kan opnå det, vi vil
  • får succes ved netop at købe den nye bil
  • ikke er målgruppen

 

Eller noget helt fjerde.

Derfor skal vi tilrettelægge vores markedsføring ud fra, hvordan vores kunder reagerer på en specifik påvirkning. Når du ved præcis hvilken målgruppe, du allerhelst vil samarbejde med, kan du tiltrække de rette kunder.

Sådan får du kunderne til at købe og komme tilbage

Når du målretter hele din markedsføring og dine ydelser efter én målgruppe, vil målgruppen være meget mere tilbøjelig til at handle hos dig. Dels kan de mærke, at du netop er til for dem. Og dels bekræfter både billeder, tekst, grafik m.m.  den opfattelse, kunden i forvejen har af sig selv. Og jo mere gennemført, du gør det, jo mere overbevist vil kunden blive, om at du er den rette leverandør.

Det giver dig en række fordele:

  • Når du primært har den samme type kunder, lærer du dem bedre at kende. Derfor bliver du endnu bedre til at give dem det, de gerne vil have. Både i form af service, markedsføring og din specifikke ydelse. Det gør kunderne mere tilfredse, så de både køber mere og er bedre ambassadører for dig
  • Du kan spare tid, fordi du ikke behøver at sætte dig ind i alle former for markedsføring. Men kun de former, din målgruppe foretrækker. Du behøver heller ikke overskue alle sociale medier
  • Du sparer penge, fordi du kun bruger de rette markedsføringskanaler
  • Du kan planlægge mere effektivt, fordi du har et klart overblik over din forretning og dine kunder

Effektiviser dit salgsarbejde – og tjen mere NU

Skal jeg rådgive dig om valg af den rette målgruppe én gang for alle, så du også kan ramme dine kunder med strategisk markedsføring?

Deltag i dette forløb, hvor vi gennemgår din virksomhed på 3 strategimøder:

  1. Strategien for din målgruppe lægges
    Vi gennemgår, hvilken målgruppe der vil være mest attraktiv for dig. Herefter ser vi på, om dine ydelser skal justeres for at passe bedre til målgruppen.
    Eksempelvis: Sætter din kundetype pris på at have fællesskab med andre. Eller er hans vigtigste grund til at betale for din hjælp, at du kan spare ham for en masse tid, eller hvor hurtigt du kan tjene dig selv hjem.

 

  1. Hvordan sælger din hjemmeside?
    Vi gennemgår din hjemmeside for sprog, billeder og navigation, og jeg kommer med mine bud på, hvor og hvordan du kan justere din hjemmeside, så du får lettere ved at sælge til din målgruppe.
    Eksempelvis: Sætter målgruppen pris på liv på siden? Vil de gerne høre mere om dig som person? Eller går de mest op i, om du kan dokumentere din viden fra en anerkendt uddannelsesinstitution eller virksomhed?

 

  1. Skal dit salgsmateriale justeres?
    På møde 3 gennemgår vi dit øvrige salgsmateriale. Skal du ændre i det, du har, eller skal vi tilrettelægge nye salgskanaler?
    Eksempelvis: Foretrækker din målgruppe fysisk materiale, eller vil de gerne have al viden tilgængeligt online?
    Hvis du har et nyhedsbrev, ser vi også på, hvor tit det skal sendes ud, og hvor langt det skal være for at sælge bedst til din målgruppe.

 

Sådan foregår det

Strategisamarbejdet indledes med, at du bestiller forløbet gennem min webshop. Med din faktura får du et link til min onlinekalender, så du kan booke den tid, der passer dig bedst. Du skal ikke forberede noget før det første møde.

Hvert møde varer to timer. Efter hvert møde får du konkrete arbejdsspørgsmål i forhold til dagens emne. På det næste møde gennemgår vi dine arbejdsspørgsmål, hvis jeg har noget at tilføje. Herefter fortsætter vi med dagens emne.

Vi slutter af med en opsamlende session af en times varighed per telefon eller skype.

Dit grundige arbejde på og mellem møderne gør, at du står med en gennemarbejdet markedsføringsplan, hvor opgaverne er prioriteret, når du er færdig med forløbet. Herefter ved du, hvad du skal gøre for at omsætte mine råd i praksis, så du kan effektivisere din markedsføring.

Pris: 13.500 kroner eks. moms.

Hvorfor kan jeg rådgive dig om målgruppefokuseret markedsføring?

Siden 2007 har jeg drevet mit eget kommunikationsfirma. Her har jeg specialiseret mig i vækst og onlinemarkedsføring for mindre virksomheder.

Mit speciale er ord, der

  • tiltrækker og fastholder læseren
  • sælger
  • bliver fundet på søgemaskinerne

 

Fokus er på at lægge en strategisk markedsføringsplan sammen med mine kunder, så de forskellige opgaver sættes i gang på de rette tidspunkter. På den måde opnår kunderne det største udbytte af deres markedsføring.

Siden 2014 har jeg specialiseret mig i målgruppesegmentering og er certificeret i emotionelle kundetyper hos Kundemagneterne ApS. Konceptet Kundemagneterne er bygget på forskning fra før vor tidsregning og frem til i dag, herunder forskning om salgspsykologi, forskningspsykologi og oplevelsesdesign. En af forskerne bag, Sanne Dollerup, har afleveret PhD om metoden på Aalborg Universitet sommeren 2017.

Min certificering gør, at jeg kan rådgive dig om, hvilken kundetype der vil være mest attraktiv for dig, og hvordan du markedsfører dig overfor netop den målgruppe.

Du behøver ikke at kende til Kundemagneterne, for at jeg også kan hjælpe dig med din målgruppe.

Book forløbet og sælg mere NU

Vil du vide mere om emotionel kundesegmentering

 

Kundemagneternes emotionelle kundetyper er en metode, hvor vi alle er inddelt i 4 forskellige typer, der reagerer forskelligt i købssituationen. Og når vi én gang har valgt én type som vores primære kunde, kan vi tilrettelægge vores markedsføring udelukkende efter den kundetype. Og vi kan vælge en masse markedsføringsformer fra, fordi vores specifikke målgruppe foretrækker noget andet. Derfor kan vi sælge mere, samtidig med at vi både sparer tid og penge. Så vi gavner bundlinjen på flere måder.

Når du har valgt din målgruppe, har Kundemagneterne også en fast formel for

  • hvor tit du skal sende nyhedsbreve ud
  • hvilke sociale medier, du skal bruge
  • om du skal kigge ind i kameraet, når du bliver fotograferet
  • om hjemmesiden skal være statisk, eller om billeder og grafikker skal bevæge sig

 

m.m.m.

Så den tid, du bruger på at sætte dig ind i metoden og lægge en markedsføringsstrategi efter Kundemagneternes koncept, er hurtigt tjent ind.

De 4 kundetyper er

De grønne:

Foretrækker primært at bevare status quo og regelmæssighed. Eksempelvis at et nyhedsbrev kommer på det samme tidspunkt, så de ved præcist, hvad der kommer til at ske. Bruger primært sociale medier sporadisk og passivt. Handler gerne lokalt og er de mest loyale kunder, man kan få. For hvorfor ændre noget der virker?

En grøn opfatter sig selv, som en god og stabil nabo og ven. En man kan stole på.

De røde:

De grønnes modsætning på mange måder. De hader at kede sig. Derfor er de glade for hjemmesider, hvor der sker noget, så de bliver overraskede, og de er som regel de første på nye sociale medier. Det er typisk også de røde, der står i timelange køer for at få fingre i nye tilbud, hvad enten det drejer sig om premierebilletter eller varer i et begrænset antal. Skal du trigge dem i din markedsføring, så lok dem med en overraskelse.

En rød opfatter sig selv som et spændende menneske, der tit hører om nye tendenser først. Indbegrebet af en firstmover.

De blå:

Ambitiøse mennesker, der søger viden, så de fremover kan slå deres konkurrenter endnu bedre. De blå ser tid som en kostbar ressource, og derfor er det vigtigt, at du hurtigt kommer til sagen, så de ikke oplever, at de spilder deres tid. Du kan godt fastholde de blå i lang tid med film eller lange tekster. Bare de får brugbar viden. Foretrækker LinkedIn, hvor de knytter karrieremæssige relationer med andre vigtige og ambitiøse mennesker.

En blå opfatter sig selv som et flittigt menneske, der når sit mål ved at knokle for det. De tror ikke på held. Men på flid og fortjeneste.

De gule:

Meget følsomme mennesker, der vil mærke og kende personen, de handler med. De er især interesseret i mennesket bag og den personlige historie. Gule frastødes af alt, der kan virke falsk. Eksempelvis billeder, der er bearbejdet til det ukendelige, eller hvis de bliver usikre på din intention. Facebook er deres foretrukne sociale medier, da de her har mulighed for at være i kontakt med mange og hjælpe dem, selv om de foretrækker at mødes med folk i virkeligheden.

En gul opfatter sig selv som et godt og omsorgsfuldt menneske, der passer på andre – og verden.

Skriv dit søgeord og tryk ENTER