Ram målgruppen, og sælg mere
Et rådgivningsforløb, hvor du bliver helt klar over, hvem din målgruppe er. Herefter kan du meget bedre sælge og få loyale kunder, der vender tilbage.
Vil du undgå at spilde tid og penge på markedsføring, der ikke virker?
- Brochurer, som du ikke kan gennemskue, om kunderne læser
- Messer, som ikke tiltrækker de rette besøgende
- Nyhedsbreve, der ikke udløser det rette salg
Mange virksomheder bruger deres tid og penge på markedsføring, der ikke rammer målgruppen.
Det behøver ikke være sådan.
Med forskningsbaseret kundesegmentering bliver det anderledes.
Færre tidsrøvere
CEO, Conxion A/S
Sådan foregår emotionel markedsføring
Helt kort: Når vi får lyst til at købe noget, kan vi mærke det. Annoncen, nyhedsbrevet, hjemmesiden, personen vi taler med, vækker noget i os, der enten er behageligt, ubehageligt eller neutralt. Alt efter om vi er målgruppen eller ej.
Derfor skal vi tilrettelægge vores markedsføring ud fra, hvordan vores målgruppe reagerer på en specifik påvirkning. Når du ved præcis hvilken målgruppe, du allerhelst vil samarbejde med, kan du tiltrække de rette kunder.
Få kunderne til at købe og komme tilbage
Når du målretter hele din markedsføring og dine ydelser efter én målgruppe, vil målgruppen være meget mere tilbøjelig til at handle hos dig. Dels kan de mærke, at du netop er til for dem. Og dels bekræfter både billeder, tekst, grafik m.m. den opfattelse, kunden i forvejen har af sig selv. Og jo mere gennemført, du gør det, jo mere overbevist vil kunden blive, om at du er den rette leverandør.
Kunderne bliver mere tilfredse, køber mere og er bedre ambassadører for dig.
Når du primært har den samme type kunder, lærer du dem bedre at kende. Derfor bliver du endnu bedre til at give dem det, de gerne vil have. Både i form af service og markedsføring, samtidig med at din specifikke ydelse bliver mere målrettet
Du kan spare tid, fordi du ikke behøver at sætte dig ind i alle former for markedsføring. Men kun de former, din målgruppe foretrækker.
Du behøver heller ikke overskue alle sociale medier
Du sparer penge, fordi du kun bruger de rette markedsføringskanaler.
Samtidig kan du planlægge mere effektivt, fordi du har et klart overblik over din forretning og dine kunder
Bliv skarp på din målgruppe – og tjen mere NU
Skal jeg rådgive dig om valg af den rette målgruppe én gang for alle, så du fremover kan ramme dine kunder med strategisk markedsføring?
1. Du vælger din målgruppe
Vi gennemgår, hvilken målgruppe der vil være mest attraktiv for dig.
Både i forhold til hvem, der er interesseret i dine ydelser, og hvem der passer til dig og den måde, du har struktureret din virksomhed.
Du kan sikkert nemt genkende arketyperne, når jeg gennemgår dem med dig.
2. Du lærer dine kunder bedre at kende
På rådgivningsmødet får du som regel så præcist et billede af din primære kunde, at du allerede efter mødet vil kunne kommunikere bedre og målrette dine ydelser præcist til målgruppen.
3. Efter rådgivningsmødet
Når du har valgt din kundetype, gennemgår vi din aktuelle markedsføring, så du eller dine markedsføringskonsulenter kan optimere efter kundetypen.
Efter aftale kan jeg og andre kundetype-certificerede også optimere hjemmeside eller andet for dig, ligesom jeg kan lære dig at skrive teksterne selv.
Oftest tilpasser vi din markedsføring til kundetypen i flere steps.
Pris for rådgivning om kundetyper
Jeg anbefaler et 10-timers klippekort til 13.500 kroner ekskl. moms. Her får du både min sparring om kundetyper og din eksisterende markedsføring, og du kan få feedback, mens du lærer at skrive til den valgte kundetype.
Ønsker du kun sparring om kundetyper, kan du købe et mindre klippekort til 6.000 kroner ekskl. moms.
Når du har foretaget dit køb i shoppen, får du automatisk et link til min onlinekalender, så du kan booke den tid, der passer dig bedst.
Har du spørgsmål, ringer du bare 27 12 11 14 eller booker en introsamtale.
Hvorfor kan jeg rådgive dig om målgrupper?
Siden 2007 har jeg drevet mit eget kommunikationsfirma. Her har jeg specialiseret mig i vækst og onlinemarkedsføring for mindre virksomheder.
Mit speciale er ord, der
- tiltrækker og fastholder læseren
- sælger
- bliver fundet på søgemaskinerne
I 2017 blev jeg blandt de første i verden certificeret i emotionelle kundetyper hos Institut for kundetyper i Aalborg. Derfor er jeg en af dem, der har størst erfaring med metoden.
Meget nemmere at målrette efter én type
”Selv om jeg har + 30 års erfaring med salg, kunne jeg straks se, at de emotionelle kundetyper kunne noget helt særligt. Der er jo videnskab bag, så det er ikke noget, vi tror. Vi ved, det virker.
Det er meget nemmere at udvikle de rette produkter, når vi kun går efter én målgruppe.”
Anette Bornemann
Salgsrådgiver, byBornemann
Kim Holzmann
Fleksjobvejleder , Coachment
Nu ved jeg, hvad mine kunder vil have
”Efter en præcis gennemgang af de 4 kundetyper vidste jeg, hvilken kundetype jeg ville gå efter. Herefter blev det meget lettere at skrive, så jeg rammer målgruppen.
Nu er jeg ikke længere i tvivl om min hjemmeside, for jeg ved, hvad mine kunder vil have. Blandt andet har jeg en konkret liste med ord, som matcher målgruppen.
Majbritt var inde over mine tekster et par gange, og gav konkret feedback om, hvad jeg skulle ændre. Hun fortalte, hvilke passager der ikke ville komme til at virke og hvorfor, og hvad jeg skulle gøre i stedet.”
Læs mere
”Undervejs pegede hun på helt konkrete steder i mine tekster og slog ned på alle føle-ord og ukonkret sprog, fordi min kundetype netop køber ind på konkrete fakta samt info om, hvad de skal gøre.
Det var effektivt, ærligt og hårdt. Derfor nåede jeg langt mere, end jeg havde troet, på bare 4 timer. Hjemmesiden er stadig ikke færdig, men jeg er superglad for, at jeg er kommet så langt, som jeg er. Nu kan jeg lave resten færdig selv.”
Vil du vide mere om emotionel kundesegmentering?
De emotionelle kundetyper er en metode, hvor vi alle er inddelt i 4 forskellige typer, der reagerer forskelligt i købssituationen.
Når vi én gang har valgt én type som vores primære kunde, kan vi tilrettelægge vores markedsføring udelukkende efter den kundetype. Og vi kan vælge en masse markedsføringsformer fra, fordi vores specifikke målgruppe foretrækker noget andet.
Derfor kan vi sælge mere, samtidig med at vi både sparer tid og penge. Så vi gavner bundlinjen på flere måder.
Når du har valgt din målgruppe, er der også en fast formel for
m.m.m.
Denne formel kan jeg hjælpe dig med at følge, når du én gang har valgt din målgruppe. Så den tid, du bruger på at sætte dig ind i metoden og lægge en markedsføringsstrategi efter konceptet, er hurtigt tjent ind.
Kundetyperne er
De røde:
Hader at kede sig. Derfor er de glade for hjemmesider, hvor der sker noget, så de bliver overraskede, og de er som regel de første på nye sociale medier. Det er typisk også de røde, der står i timelange køer for at få fingre i nye tilbud, hvad enten det drejer sig om premierebilletter eller varer i et begrænset antal. Skal du trigge dem i din markedsføring, så lok dem med en overraskelse.
En rød opfatter sig selv som et spændende menneske, der tit hører om nye tendenser først. Indbegrebet af en firstmover.
De gule:
Meget følsomme mennesker, der vil mærke og kende personen, de handler med. De er især interesseret i mennesket bag og den personlige historie. Gule frastødes af alt, der kan virke falsk. Eksempelvis billeder, der er bearbejdet til det ukendelige, eller hvis de bliver usikre på din intention. Facebook er deres foretrukne sociale medier, da de her har mulighed for at være i kontakt med mange og hjælpe dem, selv om de foretrækker at mødes med folk i virkeligheden.
En gul opfatter sig selv som et godt og omsorgsfuldt menneske, der passer på andre – og verden.
De blå:
Ambitiøse mennesker, der søger viden, så de fremover kan slå deres konkurrenter endnu bedre. De blå ser tid som en kostbar ressource, og derfor er det vigtigt, at du hurtigt kommer til sagen, så de ikke oplever, at de spilder deres tid. Du kan godt fastholde de blå i lang tid med film eller lange tekster. Bare de får brugbar viden. Foretrækker LinkedIn, hvor de knytter karrieremæssige relationer med andre vigtige og ambitiøse mennesker.
En blå opfatter sig selv som et flittigt menneske, der når sit mål ved at knokle for det. De tror ikke på held. Men på flid og fortjeneste.
De grønne:
Foretrækker primært at bevare status quo og regelmæssighed. Eksempelvis at et nyhedsbrev kommer på det samme tidspunkt, så de ved præcist, hvad der kommer til at ske. Handler gerne lokalt og er de mest loyale kunder, man kan få. For hvorfor ændre noget der virker? Sætter sig altid meget grundigt ind i tingene, når de overvejer at købe noget.
En grøn opfatter sig selv, som en god og stabil nabo og ven. En man kan stole på.
FAQ
Når jeg allerede arbejder med min målgruppe i dag, hvad kan de emotionelle kundetyper så forbedre?
De emotionelle kundetyper gør det meget lettere for dig at forstå din kunde og give ham det, han gerne vil have. Efter jeg blev introduceret for modelen fandt jeg også ud af, hvorfor jeg kunne opnå nogle bedre resultater med nogle bestemte typer.
Mest af alt: Jeg fik 4 arketyper, som jeg nu altid har i baghovedet, og som jeg kender rigtig godt. Derfor ved jeg, hvordan jeg og mine kunder rammer dem bedst med vores markedsføring.
Hvorfor må jeg kun vælge én type?
Når du vælger kun at fokusere på én type i din markedsføring, vælger du ikke nødvendigvis de andre typer fra – som kunder.
De allerfærreste mennesker er lige så karikerede som de arketyper, de emotionelle kundetyper bygger på. Vi har flere farver i os. Den ene er bare tydeligst, især når vi skal købe noget. Derfor vil du ramme noget hos mange af dem, der ikke tilhører den type, du vælger. Mange af mine læsere er ikke blå, som jeg og min målgruppe er. Men de har noget blåt i sig, som jeg fremprovokerer ved at skrive rent blåt. Samtidig sikrer jeg, at de ikke-blå kunder ved, hvad de kan forvente hos mig, fordi jeg har været så tydelig i min kommunikation. Du kan gøre det samme.
Kan du rådgive mig, når jeg og mine kunder er andre typer end dig selv?
Ja, det kan jeg sagtens. På min certificering havde jeg en hel dag om hver type og skrev også en opgave til hver.
Og her efter min certificering har jeg også arbejdet med andre kundetyper. Men fordi jeg skriver blå for mig selv, er det selvfølgelig den farve, jeg har mest erfaring med.
Skal jeg så ændre hele min markedsføring efter rådgivningsmødet?
Selvfølgelig ikke.
Du kan foretage ændringerne løbende og fremover have din kundetype i baghovedet, når du arbejder med din markedsføring. Det gør, at du kan vælge meget mere præcist, næste gang du eksempelvis skal have taget billeder eller lavet grafiske ændringer.
Umiddelbart efter rådgivningen vil du kunne justere dine produkter, ligesom du bedre kan tale med din kunde, når du ved, hvilken type han er. Du kan også bedre afvise de kunder, du ikke ønsker at have.
Kan du også rådgive om billeder og grafik?
Mine stærkeste sider er tekster, og hvordan din virksomhed og ydelser passer til målgruppen. Men qua min certificering ved jeg også en del om, hvordan billeder og grafik bedst tilpasses de forskellige typer.
Jeg arbejder i forvejen efter andre personlighedstyper, som ligner de emotionelle kundetyper. Er jeg så dækket ind?
De emotionelle kundetyper bygger på forskning fra helt tilbage fra før vores tidsregning. Derfor minder de om flere af de andre modeller. Det, der adskiller kundetyperne fra de andre typer, er, at vi her udelukkende ser på, hvilken type vi primært er i købsøjeblikket, og at vi samtidig ved så præcist, hvordan vi rent markedsføringsmæssigt giver de forskellige typer lyst til at købe mere.
Izabella Schou, Izaballavision
Efter en time vidste jeg, hvordan jeg skal ramme kundetypen
”Før ramte min markedsføring mange pæne og komfortable kvinder, der hverken ville forandring for alvor eller betale for den. Og nu hvor jeg har skiftet til den røde kundetype, har jeg fået fuld power på.
Efter en times rådgivning med Majbritt var jeg fyldt med energi og optimisme, og jeg vidste, hvordan jeg skal ramme kundetypen. Eksempelvis at det er fint for min målgruppe, at jeg sender nyhedsbreve midt om natten eller får nye ideer undervejs i et forløb.”
Læs mere
“Noget af det, jeg hurtigt kunne implementere, var at ændre billeder og grafik, og resten implementerer jeg løbende.
Som rød var det fantastisk med en blå rådgiver, for jeg har brug for struktur, mens jeg ideudvikler. Så mens jeg tømte mit hoved for ideer, stillede Majbritt en række hv-spørgsmål om mine udviklingsforløb, kommende produkter, og hvad der sker under mine kunders kunderejse – for at tjekke, om mine svar matchede den røde kundetype.
Og jeg kunne se mønsteret i spørgsmålene, så bagefter kendte jeg min kundetype meget bedre og vidste, at jeg ville ramme målgruppen bedst med uventede tiltag – i stedet for den struktur, som jeg alligevel ikke trives med selv. Og fremover bliver det supernemt for mig at tjekke, om mine ideer er røde.
Som ikke-rød ville Majbrit aldrig kunne komme med lige så mange røde ideer, som jeg selv kan, men hun faciliterede og afgrænsede samtalen, så jeg fik ideerne selv og tog ejerskab over dem. Og hun blev ikke vippet af pinden, uanset hvor meget vildt og rødt jeg fandt på.
Valg af kundetype betyder ikke kun, at jeg nu kan effektivisere min markedsføring markant.
Som person fylder jeg meget og vil meget, så valget betyder også, at jeg kan være mig selv – og ikke skal dæmpe mig. Nu er min power blevet en styrke i min forretning, og jeg matcher mine drømmekunder.
Dem, der også vil noget vildt og har ambitioner, og det er fint, at nogen synes, jeg er for meget, for de er ikke min målgruppe.
Det effektiviserer processen at tale ud fra en kundetype – uanset om jeg arbejder med det strategiske eller min markedsføring. Og det var en stor fejl, at jeg ikke tænkte kundetyper ind fra virksomhedens start.
Det kræver jo meget at drive en virksomhed, og hvis man samtidig bruger sit krudt på en diffus målgruppe, er det jo som at skyde sig selv i foden, mens man løber.
Samtidig er det uvurderligt at have en professionel, superskarp og opmærksom rådgiver, der både kan stille spørgsmål om målgruppen, markedsføringen og hele det forretningsstrategiske. Man mærker tydeligt Majbritts 17 års erfaring med at drive virksomhed.
Hun tog mig seriøst, var ambitiøs på mine vegne og talte ud fra alle de muligheder, jeg har for at få succes + hvad det kræver at nå derhen.”
Skriv gerne til mig. Så kontakter jeg dig
Få flere tilfredse kunder, der kommer tilbage
Din målgruppe skal opleve, at du er særlig kompetent til at hjælpe netop dem. Som specialist i kundetyper kan jeg målrette din markedsføring, så du tiltrækker de rigtige kunder.
Kundetyperne bygger på grundig forskning: Alle kunder inddeles i 4 arketyper ud fra, hvad der påvirker dem til at købe. Når du har valgt én type, målretter vi hele din markedsføring og dine ydelser efter netop din målgruppe, og du får lettere ved at sælge.