Med en målgruppestrategi får du størst udbytte af dit markedsføringsbudget
Målgruppestrategien er, når du vælger, hvor bredt eller smalt du vil ramme målgruppen markedsføringsmæssigt.
Her bruges 4 klassiske metoder, som jeg kort vil præsentere.
Uanset hvilken metode, du vælger, anbefaler jeg, at du bruger segmenteringsmetoden kundetyper samtidig. For med kundetyperne kan du ramme samme købsintention – på tværs af flere segmenter.
Udifferentieret markedsføring
Når du benytter udifferentieret markedsføring, rammer du hele målgruppen med den samme markedsføring. Det kan enten være, fordi du vurderer, det vil være for omfattende og dyrt at differentiere markedsføringen ift. det ekstra salg, du vil opnå, eller at hele målgruppen har samme behov og købsmønster ift. produkterne.
Denne model kræver meget ensartede kunderejser.
Differentieret markedsføring
Med differentieret markedsføring deler du målgruppen op i segmenter – eksempelvis mænd, kvinder og teenagere – og rammer de forskellige segmenter med hver deres markedsføring – eller hver deres variation af samme markedsføring. Evt. forskellige billeder, tillægsord eller anledninger til at købe.
Du kan også vælge forskellige markedsføringsmetoder eller kanaler, alt efter hvad segmentet reagerer på og ramme teenagerne på TikTok og øvrige målgrupper på facebook.
På den måde kan du bedre ramme de forskellige segmenter præcist og give kunderne lyst til at købe.
Koncentreret markedsføring
Har du udviklet et produkt specifikt til en snæver målgruppe kan du med fordel bruge koncentreret markedsføring.
Her går du udelukkende efter det segment, det vil være lettest at sælge produktet til og sætter al markedsføring ind på dem. Hvis du eksempelvis sælger studenterhuer er metoden oplagt, men du kan også bruge metoden på knap så snævre segmenter.
En-til-en markedsføring
En-til-en markedsføring eller one-to-one markedsføring, som metoden også kaldes, er, når du retter dig direkte mod enkeltpersoner eller virksomheder – med skræddersyede high-end produkter. Denne model er kun attraktiv for ganske få virksomheder.
Metoden kaldes også customization og mass customization.
Har du spørgsmål om målgruppe eller målgruppestrategi?
Så book en gratis session, ring 27 12 11 14 eller send en mail.
FAQ om målgruppestrategier:
Hvorfor er det vigtigt at have en målgruppestrategi?
Det er vigtigt, fordi du skal tage stilling til, om din markedsføring skal være generel eller præcis, så du får mest ud af dit markedsføringsbudget. Med målgruppestrategien vurderer du, om du skal ramme et eller flere forskellige segmenter med din markedsføring.
Hvad er forskellen på en målgruppestrategi og en markedsføringsstrategi?
I markedsføringsstrategien planlægger du, hvilke markedsføringsindsatser du vil bruge – og hvornår.
Målgruppestrategien er, når du vælger, hvordan du vil arbejde med forskellige segmenter i din markedsføring.
Hvordan udvikler jeg en effektiv målgruppestrategi?
Du udvikler en effektiv målgruppestrategi pba. en målgruppeanalyse. Her undersøger du, hvilke segmenter der vil være mest optimale ift. din forretning. Det kan enten være dem, der har mest behov for dit produkt, dem du har lettest ved at markedsføre dig mod eller andre kriterier, du finder vigtige.
De fleste virksomheder vælger målgruppe efter, hvor profitten er størst.
Når du har lavet analysen, vurderer du, om du vil ramme et eller flere segmenter.
Hvilke elementer indgår i en målgruppestrategi?
De 4 elementer er: udifferentieret markedsføring, differentieret markedsføring, koncentreret markedsføring og en-til-en markedsføring:
Udifferentieret markedsføring, hvor du bruger samme markedsføring på hele din målgruppe.
Differentieret markedsføring, hvor du rammer dine forskellige segmenter i målgruppen med hver deres markedsføring – eller en variation af samme markedsføring.
Koncentreret markedsføring, hvor du retter hele din markedsføring mod én snæver målgruppe.
En-til-en markedsføring, hvor du rammer kunderne 1:1.
Du vælger én af de 4 strategier.
Hvordan kan data og analyser styrke en målgruppestrategi?
Analyserer du data fra din egen virksomhed, kan du se, hvem der køber mest, klikker i nyhedsbrevet, besøger de forskellige undersider på hjemmesiden ect.
Den indsigt kan du bruge til at vurdere, om du har den rette strategi, eller strategien skal ændres. En løsning kan være at justere segmenteringen af dine nyhedsbreve.
Hvordan integrerer jeg en målgruppestrategi i virksomhedens overordnede strategi?
I den overordnede strategi beslutter du, hvad du vil sælge til hvem. Og ligesom du optimerer dine produkter, integrerer du målgruppestrategien ved at vælge hvilken af de 4 strategier, du vil benytte. Når du har valgt, kan du præcisere din markedsføringsplan, så du rammer det eller de valgte segmenter præcist.
Hvornår bør jeg revidere eller ændre min målgruppestrategi?
Hold løbende øje med, om målgruppen agerer, som du antog, da du lavede din markedsføringsstrategi. Viser det sig, at et af segmenterne er en dårlig forretning, kan du enten justere den markedsføring, der rammer segmentet eller indstille markedsføringen.
Omvendt opdager du måske, at et andet segment køber mere eller hurtigere end forventet, og kan skrue op for din markedsføring her.
Det rette tidspunkt er, når du har data nok, og det passer ind i din øvrige markedsføringsstrategi.
Ændrer du virksomhedens profil, skal du tit også revidere din målgruppestrategi.
Hvilke fejl skal du undgå, når du udvikler en målgruppestrategi?
Pas på med at være for optimistisk eller overfladisk. De største målgruppefejl, jeg ser, er at vælge så bred en målgruppe, at du ikke rammer nogen. Omvendt kan målgruppen også blive for smal.