Kend fordele og ulemper på sociale medier

Så du får mest ud af din SOME-markedsføring.

Sociale medier som facebook, Linkedin, Twitter, Pinterest, Instagram, snapchat m.fl. rummer mange spændende markedsføringsmuligheder. Og listen over sociale medier udvides løbende.

Her kan du markedsføre din virksomhed over for mange eksisterende og kommende kunder uden at betale med andet end din tid. Men det er vigtigt, at du er bevidst om fordelene og ulemperne ved SOME-markedsføring, både generelt og på tværs af medierne, så du bruger din tid bedst. Ellers risikerer du at bruge endog meget kostbar tid uden at opnå de ønskede resultater.

Allernederst kommer jeg med 7 tip til, hvordan du udnytter fordelene på de sociale medier bedst.

Men først:

Hvad er sociale medier eller SOME?

SOME er forkortelsen for sociale medier. Og et medie defineres som et socialt medie, når der lægges op til social relation eller dialog mellem afsender og modtager.

Fordele ved markedsføring på sociale medier

Ja, lad os tage dem først:

Når du kender din målgruppe godt, ved du også, hvilke sociale medier de oftest bruger. Eksempelvis ved jeg, at jeg oftere vil møde min kernekundegruppe på LinkedIn end på facebook. Og da jeg primært deler viden og bruger de sociale medier til at motivere mine læsere ift. deres markedsføring og særligt teksterne, er de billedbårne sociale medier Pinterest og Instagram ikke de mest oplagte. Så dem har jeg valgt fra.

På de sociale medier kan du i teorien kommunikere med dine følgere dagligt eller flere gange dagligt. Kommer både an på målgruppe og medie, hvilken hyppighed der vil være mest oplagt.

Ofte tager det ikke ret lang tid at skrive et opslag eller dele et billede, og derfor behøver du ikke nødvendigvis at lægge en detaljeret socialmedieplan. Måske kan du nøjes med at følge mine 7 markedsføringstip nederst på siden. Dog anbefaler jeg klart, at du overordnet har gjort op med dig selv, hvad du vil have ud af de sociale medier, og hvordan du vil nå dine mål, så du bruger din tid bevidst.

Du vil tit opleve en spontan kontakt og social interaktion med dine følgere på de sociale medier, fordi medierne er oplagte til kortere opslag, kommentarer eller beskeder. Derfor vil mange følgere spørge om noget, kommentere det, du deler – eller allerbedst dele dine opslag med deres eget netværk – tilføjet en anbefaling.

Når du får dine følgere til at dele blogindlæg, videoer m.m., opnår du mindst to fordele: Dit budskab kommer ud til en meget større målgruppe, og læserens anbefaling af dig er meget mere troværdig, end når du selv anbefaler dine læsere at se din video el. lign.

Når dine læsere kommenterer på dine opslag, har du også en oplagt anledning til at kommunikere mere uformelt med dem eller spørge ind til, hvad de mener. På den måde får du virkelig styrket din relationsmarkedsføring.

En af de helt store fordele er, at de sociale medier ikke kun fremmer kontakten mellem dig og dine følgere. For vores netværk følger med i, hvad vi gør. Så når du har en god dialog med en kunde eller en følger, påvirker du også vedkommendes netværk. På den måde kan du hurtigt udvide dit eget netværk og din organiske rækkevidde. For uanset om du bruger de sociale medier til netværk eller markedsføring, er der jo mange ligheder: Kontakt mellem mennesker.

Et er, hvad du kan dele qua dine egne profiler på de sociale medier. Et andet er al den nyttige vidensdeling, du kan være en del af. Blandt andet i grupperne på facebook. Du er sikkert ligesom jeg med i mindst en gruppe, der er opstået som følge af et kursus, du har deltaget i. På den måde bliver kurserne mere værd for os, og kursusarrangøren har alle sine tidligere kursister samlet i de samme fora, hvilket kan give store fordele for os alle. Hvis dine egne ydelser egner sig til det, kan du jo overveje at oprette en tilsvarende gruppe selv.

Underkend ikke, at hver gang du besvarer et spørgsmål fra en af de andre kursister, er det også markedsføring.

Endnu en fordel ved markedsføring på sociale medier er, at du kan styrke din organiske rækkevidde med annoncer. Uanset om du primært vil øge kendskabet til dig og dit firma, sælge eller have folk til at tilmelde sig dit webinar eller nyhedsbrev.

Og med annoncerne har du mulighed for at komme i kontakt med ret præcise målgrupper på meget kort tid.

I nogle virksomheder er annonceringen på sociale medier, særligt facebook, en meget stor del af markedsføringsstrategien. Mulighederne for, hvor præcist du kan ramme din målgruppe eller forbedre dine annoncer generelt, udvides hele tiden.

Mange bruger de sociale medier som overspringshandlinger mellem deres øvrige opgaver. Man taler også om FOMO, som betyder Fear Of Missing Out. Og når folk jævnligt tjekker de sociale medier for at sikre, at de ikke går glip af noget eller ligefrem er afhængige af sociale medier, er det selvfølgelig vigtige markedsføringskanaler, du skal tænke ind i din markedsføringsstrategi. Derfor kender jeg meget få virksomheder, der ikke bruger mindst et socialt medie markedsføringsmæssigt.

Ulemper ved markedsføring på sociale medier

En af de største ulemper ved de sociale medier er, at der er tale om en platform, som andre ejer. Og det betyder i praksis, at du kan miste kontakten med alle dine følgere over night. Dette er ikke en tom trussel. Jeg taler jævnligt med kunder, der har fået lukket for deres annoncer på facebook, fordi de sælger ydelser, facebook stiller spørgsmål ved. Ofte helt harmløse ydelser i forhold til sundhed.

Andre gange kan der være tekniske problemer forbundet med annoncerne, eller det kan være svært at få dem til at performe godt nok. Og det kan være meget problematisk, hvis du kører en kampagne, hvor du har tænkt ind, at dine følgere regelmæssigt skal påvirkes af dig på sociale medier.

Samtidig skal du huske at tænke facebooks regler ind i dine kampagner. Eksempelvis hvis du laver en konkurrence eller vil skrive tekst hen over billederne i dine annoncer, som bare er nogle af de steder, hvor facebook har særlige regler. Du skal også huske løbende at holde øje med, hvilke regler facebook indfører. Derfor anbefaler jeg også, at du hyrer en SOME-konsulent, hvis du vil annoncere på de sociale medier.

Endeligt har alle sociale medier hver deres algoritmer, der afgør, hvor mange af dine følgere, der ser dine opslag, alt efter hvad du og dine følgere gør. Også selv om du selv har opnået kontakten til følgerne, hvilket jo kræver en indsats i sig selv.  Det kan være ret komplekst løbende at følge med i disse algoritmer, som ændrer sig og er forskellige fra medie til medie.

Mange af de fordele, som jeg nævnte tidligere kan desværre også vendes rundt – til en ulempe. Blandt andet at du har mulighed for meget hurtigt at komme i kontakt med potentielle kunder – bare du betaler for det. For nogle gange er der en sammenhæng mellem det, der kommer let og går let.

Regelmæssigt taler jeg med selvstændige og markedsføringsansvarlige, som isoleret set har opnået gode resultater med at markedsføre deres virksomhed på sociale medier.  De har bare glemt at regne ud, hvad 5 års annoncering løber op i.

Og især:

De har ikke regnet på, hvad de kunne få i stedet. Særligt hvis deres foretrukne sociale medie ændrer annonceringsmuligheder, er det problematisk, for så kan de miste deres kommunikationskanal fra den ene dag til den anden.

En anden fordel, der også kan vendes rundt, er muligheden for konstant at have kontakt med følgerne. Om dette vil være en 100% fordel for dig, afhænger af, hvordan du driver din forretning, og hvor fleksibel du er i løbet af dagen.

For du får kun det optimale ud af den fordel, hvis du også i et vist omfang formår at besvare dine følgeres spørgsmål og kommentarer. Gør du ikke det, vil din manglende reaktion eller tilstedeværelse skade relationen. For succes på sociale medier afhænger blandt andet af, at du kontinuerligt er til stede for dine følgere. Det er ikke sikkert, at det passer ind i din arbejdsdag. Og spørgsmålet er også: Kan du bruge din tid bedre på andre kanaler?

Ligesådan med muligheden for at dele kortere opdateringer hyppigt. Ja, det er en fordel. Men også her er der en indbygget ulempe, for det kan være svært at kommunikere de sværere budskaber på sociale medier, hvor kommunikationen ofte foregår hurtigt. Og når du vil sælge eller have dine følgere til at foretage andre handlinger, der kræver noget, er du ofte afhængig af kommunikere flere variationer af samme budskab – mange gange. Og det kan du ikke kontrollere på sociale medier.

Endeligt kan tingene jo gå stærkt på de sociale medier, og det er måske ikke alle, der vil bakke dig op. Hvis nogen begynder at kritisere dig, kan en større eller mindre shitstorm hurtigt sprede sig. En af flere grunde til, at du skal sætte tid af til at holde øje med sociale medier løbende.

En anden udfordring er, dine opslag forsvinder i takt med, at feedet forsvinder. Hvis dine følgere har været offline i en periode, ser de formentligt ikke dine opslag mere end højst nogle dage tilbage. Endnu en konsekvens af at du reelt har kontakten med dem til låns af mediet – i stedet for eksempelvis at have dem på din nyhedsbrevsliste.

Sådan markedsfører du dig på sociale medier – ulemperne til trods

Når du er bevidst om både fordele og ulemper på de sociale medier – muligheder og konsekvenser – kan du sagtens få stor succes med din markedsføring. Men du skal vide, hvad du gør.

Det kan du eksempelvis gøre sådan her:

  1. Vurder benhårdt hvilket eller hvilke medier du vil være aktiv på. ½ time dagligt per medie bliver til mange arbejdsdage på et år. Den tid skal du have valuta for. Evaluerer løbende, om du fortsat skal være på de valgte medier

  2. Gør dig umage med din profil. Uanset om der er tale om en personlig profil eller en firmaside. Brug professionelle billeder alle steder

  3. Vær bevidst om, at de sociale medier kan ændre sig, og spred din markedsføring, så du også har andre kanaler at markedsføre dig på

  4. Lav en politik for, hvor tit du er på sociale medier. Så du har kontrol over, hvor meget tid du bruger på de sociale medier. Eksempelvis 10 minutter om morgenen og 10 minutter før du slukker om eftermiddagen eller aftenen

  5. Sørg for at genbruge mest muligt af dit content, altså indhold som blogs, video m.m., på de sociale medier. Selv planlægger jeg mine facebookopslag 1-2 uger frem, så de løbende publicerer sig selv. Tit består opslagene af et blogindlæg, der er inddelt i en lille serie, hvor jeg slutter af med at linke til hele blogindlægget

  6. Uddeleger nogle af opgaverne på de sociale medier til specialister. Særligt i forbindelse med annoncering

  7. Når du annoncerer på sociale medier, så overvej de her to muligheder:
    1. Tænk ind i din strategi, at du skal sælge noget via annoncerne, der er så dyrt, at det kan svare sig
    2. Læg strategien efter, at du får de nye kontakter tilmeldt dit nyhedsbrev, så du ikke er afhængig af at skulle blive ved med at betale for kontakten og fremover kan kommunikere via nyhedsbrevet i stedet

 

Her kan du læse mere om markedsføring på sociale medier

Introguide: Hvad er LinkedIn?

Hvad er facebook?

Hvad er hashtags?

Blogbanner nyhedsbrev
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere her.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk