B2B-branding fokuserer udelukkende på virksomheder

B2B-branding er et snævert speciale indenfor branding.

Og selv om du udelukkende skal brande din virksomhed over for andre virksomheder, kommer mange til at fokusere så meget på, at de netop er en virksomhed, at de misser kontakten med mulige kunder.  For de er unødigt formelle og faglige. Både i deres markedsføring og når de taler med kunderne.

Hvad er B2B-branding?

B2B-branding er, hvad der adskiller virksomheden, produktet eller ydelsen fra konkurrerende B2B-virksomheder. Det, andre husker. Og det kan både være et logo, et slogan eller et budskab.

Som en del af B2B-branding er det selvfølgelig også vigtigt, at det er tydeligt, at virksomheden netop handler B2B.

Særligt hvis du også har snævret din målgruppe ind til en branche eller til virksomheder, der har andre fællestræk, kan du brande din virksomhed præcist og effektivt mod de mest attraktive kunder. Det betyder både, at din markedsføring bliver bedre, og at dine ord og dit indhold automatisk bliver mere målrettet B2B.

Derfor kan du sagtens kommunikere som et menneske, selv om du kommunikerer om virksomheder. Også selv om B2B-salget er mere formelt.

Du kan se eksempler på god B2B-markedsføring og kommunikation her

 

“Brug for hjælp til tekniske tekster?

Vil du sikre, at de tekniske tekster oversættes rigtigt fra engelsk til dansk? Eller søger du en korrekturlæser med forstand på teknik?”

Uddrag af tekst for MURPHY TECHNICAL TEXT

 

“Konceptet er attraktivt for ambitiøse og målrettede virksomhedsejere og ledere, der stræber efter mere og vil investere i netværk og udvikling.

Som deltager på WalkAways faciliterede gåture arbejder I med hver jeres udfordring og sparrer med hinanden.”

Uddrag af tekst for WalkAway

 

“Ventetid og forsinkelser koster dyrt i både produktions- og servicevirksomheder. Eksempelvis hvis I…

  • mangler overblik over, hvad der kan automatiseres
  • har forsinkelser hos leverandører
  • har mange delprocesser i produktionen og dermed risici for flaskehalse
  • skal koordinere unødigt såvel internt som eksternt

 

Eller hvis mange medarbejdere skal ind over samme kunde.”

Uddrag af tekst for Cenarity

Sådan styrker du B2B-branding

  • Vis, at dit firma har specialiseret sig i B2B-kunder

  • Vis, at du forstår, at det er mere komplekst for virksomheder at handle hos dig

  • Brug eksempler på proces og udbytte, som virksomheder kan se sig selv i

  • Brug kundecases fra virksomheder, der minder om de virksomheder, du gerne vil have flere af

  • Brug billeder med fokus på erhverv

 

Overraskende mange virksomheder skal dog starte deres B2B-branding et helt andet sted. Nemlig med at beslutte sig for udelukkende at gå efter B2B-kunder. Du har sikkert også selv mødt virksomheder, der brander sig B2B og B2C på én gang. Den går ikke. For hvad skal virksomheden så huskes for? Og hvorfor skulle en B2B-kunde vælge en leverandør, der lige så gerne vil have privatkunder som erhvervskunder?

Udover de generelle markedsføringsproblemer, det giver at blande disse målgrupper, sløres brandingen yderligere af, at kunderne nu ikke kun skal huske, hvad virksomheden står for – men også hvad det betyder for hhv. B2B-kunder og B2C.

Og brandingen er anderledes B2B og B2C. Eksempelvis hvis du sælger rengøring eller advokathjælp:

Skal rengøringsfirmaet huskes for at være så stort og professionelt, at en vikar altid løser opgaven ligesom de faste rengøringsmedarbejdere? Eller at kunden har den samme rengøringshjælp så mange år, at de kommer til at kende vedkommende godt?

Og skal advokatfirmaet huskes for at tage de helt tunge erhvervssager, eller at advokaterne er særligt gode til børn?

Lange tekster til B2B-branding?

Som B2B-tekstforfatter har jeg netop specialiseret mig i B2B-købsadfærd og tekster til B2B-markedsføring. Og jeg bliver tit udfordret på, hvorfor teksterne nogle gange skal være så lange.

Mange tror fejlagtigt, at netop fordi erhvervskunder har travlt, så vil de ikke bruge tid på at læse så langt. Dette er kun delvist rigtigt. For selv om vi tit har mere travlt, når vi er på arbejde, er vores opgaver her jo også at sætte os ind i nye emner. Evt. i forbindelse med at købe noget. Og skal vi sætte nyt og stort i gang i vores virksomhed, er det jo helt vitalt, at vi gør det rigtige. Også selv om vi udelukkende skal tage stilling til, hvilken rådgiver, vi vil trække på. Erhvervskøb er tit komplekse.

Derfor skal B2B-brandingstekster tit være længere, end man lige skulle tro. Det ændrer selvfølgelig ikke på, at B2B-kunder stiller store krav, og hele teksten skal være professionel og relevant.

Herudover opnår du følgende fordele med lange tekster i din B2B-branding:

  • Er der tale om SEO-tekster, er længden en af Googles rankingfaktorer

  • Skrives teksterne professionelt, er her en oplagt mulighed for at skrive virksomhedens særlige konkurrencefordele ind

  • Undervejs får læseren tit en aha-oplevelse eller et smil på læben, der gør, at han husker virksomheden bedre.

 

Og formålet med B2B-branding er jo netop at huske virksomheden for noget.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER