X branche = Y kundetype

Nej. Ikke hvis du spørger mig.

For i de fleste brancher kan du snildt vælge mellem mindst 2 kundetyper. Alt efter hvordan du gerne vil samarbejde med kunderne. Især i de mindre virksomheder betyder det tit en del, hvilken kundetype virksomhedsejeren selv er.

Et godt eksempel på det er Izabella Schou, som på mange måder er temmelig vild. Eksempelvis har hun en ide om at tage et ikke-planlagt sted hen med en gruppe kunder og se, hvad der sker.

Hun fortæller:

Nu matcher jeg min målgruppe med min power

”Før ramte min markedsføring mange pæne og komfortable kvinder, der hverken ville forandring for alvor eller betale for den. Og nu hvor jeg har skiftet til den røde kundetype, har jeg fået fuld power på.

Efter en times rådgivning med Majbritt var jeg fyldt med energi og optimisme, og jeg vidste, hvordan jeg skal ramme kundetypen. Eksempelvis at det er fint for min målgruppe, at jeg sender nyhedsbreve midt om natten eller får nye ideer undervejs i et forløb.

Noget af det, jeg hurtigt kunne implementere, var at ændre billeder og grafik, og resten implementerer jeg løbende.

Som rød var det fantastisk med en blå rådgiver, for jeg har brug for struktur, mens jeg ideudvikler. Så mens jeg tømte mit hoved for ideer, stillede Majbritt en række hv-spørgsmål om mine udviklingsforløb, kommende produkter, og hvad der sker under mine kunders kunderejse – for at tjekke, om mine svar matchede den røde kundetype.

Og jeg kunne se mønsteret i spørgsmålene, så bagefter kendte jeg min kundetype meget bedre og vidste, at jeg ville ramme målgruppen bedst med uventede tiltag – i stedet for den struktur, som jeg alligevel ikke trives med selv. Og fremover bliver det supernemt for mig at tjekke, om mine ideer er røde.

Som ikke-rød ville Majbrit aldrig kunne komme med lige så mange røde ideer, som jeg selv kan, men hun faciliterede og afgrænsede samtalen, så jeg fik ideerne selv og tog ejerskab over dem. Og hun blev ikke vippet af pinden, uanset hvor meget vildt og rødt jeg fandt på.

Valg af kundetype betyder ikke kun, at jeg nu kan effektivisere min markedsføring markant.

Som person fylder jeg meget og vil meget, så valget betyder også, at jeg kan være mig selv – og ikke skal dæmpe mig. Nu er min power blevet en styrke i min forretning, og jeg matcher mine drømmekunder.

Dem, der også vil noget vildt og har ambitioner, og det er fint, at nogen synes, jeg er for meget, for de er ikke min målgruppe.

Det effektiviserer processen at tale ud fra en kundetype – uanset om jeg arbejder med det strategiske eller min markedsføring. Og det var en stor fejl, at jeg ikke tænkte kundetyper ind fra virksomhedens start.

Det kræver jo meget at drive en virksomhed, og hvis man samtidig bruger sit krudt på en diffus målgruppe, er det jo som at skyde sig selv i foden, mens man løber.

Samtidig er det uvurderligt at have en professionel, superskarp og opmærksom rådgiver, der både kan stille spørgsmål om målgruppen, markedsføringen og hele det forretningsstrategiske. Man mærker tydeligt Majbritts 17 års erfaring med at drive virksomhed.

Hun tog mig seriøst, var ambitiøs på mine vegne og talte ud fra alle de muligheder, jeg har for at få succes + hvad det kræver at nå derhen.”

Har du spørgsmål om kundetyper?

Så ring gerne til mig på 27 12 11 14, eller book en gratis tid her.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER