Sådan bruger du hashtags i din markedsføring

Med hashtags kan du skyde genvej og blive markedsført overfor mange potentielle kunder og samarbejdspartnere, der selv søger efter netop dit emne, ligesom på Google. Så har du endnu ikke opnået de attraktive Googleplaceringer, kan du supplere med hashtags på de sociale medier.

Hvad er hashtags, og hvordan laver du hashtags?

hashtagEt hashtag er en markering af, at du skriver om et bestemt emne i det specifikke opslag.

Når du laver et hashtag, skriver du havelågetegnet efterfulgt af et ord eller en formulering. Eksempelvis #mad, #markedsføring eller #dkpol, hvor det sidste er det mest brugte Twitterhashtag.

Udover hashtags på Twitter er Instagramhashtags også populære, og du kan også sagtens bruge Facebookhashtags og hashtags på LinkedIn, Pinterest og Youtube, hvor de bliver mere og mere udbredt.

Med hashtags på de sociale medier gør du det let for andre at finde dit opslag, når de søger på hashtagget.

Denne del er cirka ligesom på Google, og når du sørger for, at dit indhold er let at søge, bliver du markedsført gratis. Konkurrencen på hashtags på sociale medier er bare ikke nær så hård som på Google.

Du kan i teorien skrive hvad som helst efter #, men hvis du vil bruge det strategisk i din markedsføring, er det vigtigt, at du bruger et hashtag, som du ved, at mange i forvejen søger på.

Eksempelvis kan jeg bruge #SEO eller #tekstforfatter.

Du kan selv skabe et hashtag

Hvis der ikke allerede er et hashtag, der matcher dit emne, kan du oprette et selv. Men som med SEO-arbejde er spørgsmålet, hvad formålet er med et ord, som ingen søger på. Det betyder ikke, at du ikke skal gøre det, men det vil kræve, at du formår at gøre hashtagget kendt, så andre også bruger eller genkender det.

Det er almindeligt at gøre dette i forbindelse med større arrangementer.

Ib Potter, Co3, der holder to markedsføringskonferencer årligt, har oprettet et hashtag til hver af arrangementerne. Konferencerne hedder MarketingCamp og Digital Markedsføring og hashtaggene er #mc19.dk, #mc20dk, #dm19dk #dm20dk, alt efter hvilket år det er.

Konferencerne bliver markedsført overfor rigtig mange potentielle deltagere på den måde:

  • Når flere hundrede, inkl. mig selv, deltager i konferencerne, har Ib en stor målgruppe, som han kan orientere direkte om hans præcise hashtags. Det kan han gøre både før, under og efter konferencerne
  • Konferencerne og ditto hashtags bliver gentaget hvert år med årstallet som den eneste forskel. Derfor skal Ib ikke til at markedsføre nye hashtags hvert år, og det er nemt at finde historik på de tidligere hashtags
  • Konferencerne er populære, så mange deltagere kender hashtaggene, allerede før de tilmelder sig
  • Der er tale om markedsføringskonferencer. Derfor er målgruppen vant til at bruge hashtags, og vi ved, at både Ib og vi selv profiterer af at bruge hashtagget:
    • Ib profiterer, fordi hans produkt bliver markedsført
    • Vi profiterer, fordi vi viser, at vi deltager i konferencerne og holder os opdateret over for vores eget netværk, og fordi vores opslag kan blive vist overfor andre, der søger på hashtaggene

 

Har du et mindre kendt produkt end Ib, vil du få sværere ved at opnå den samme synlighed med hashtagget. Og hvis du opfinder dit eget hashtag, er det ikke særlig sandsynligt, at folk, du ikke kender, vil opdage det, medmindre du selv sørger for at markedsføre det overfor dem. For hvordan skulle de gøre det?

Men du kan markedsføre det overfor dine egne følgere og dermed vise, at du prioriterer produktet. Eksempelvis har jeg produktet turbodage, som er arbejdsdage, hvor kunden og jeg mødes på mit kontor og arbejder igennem. Dagene kan bestå af en blanding af rådgivning, strategi og undervisning, eller vi kan skrive på kundens tekster.

Mange i mit netværk ved godt, at jeg har produktet. Så hvis jeg begynder at skrive opdateringer om turbodage og tagger dem som #turbodag, viser jeg både, at produktet bliver solgt, og at jeg vægter det så højt, at jeg har givet det et hashtag. Hvis det ikke var et produkt, jeg prioriterede, ville jeg sikkert ikke gøre det.

Hashtags i debatter

Vi ser også, at # dukker op i perioder, hvor der er fokus på forskellige sager. I disse sager har vi blandt andet set populære hashtags som #JeSuisCharlie og #Metoo.

Her kan læsere og journalister let få et overblik over aktuelle debatter ved at søge #JeSuisCharlie og #Metoo,. Og med hashtagget behøver skribenterne ikke opsummere, hvilken sag de kommenterer på, fordi hashtagget er forklaring i sig selv.

Hvad er tags?

Tags betyder etiket og er mere overordnet end hashtags, som er den præcise brug af kombinationen # + søgeord, som jeg lige har gennemgået.

Tags bruges i en række situationer.

Du kan tagge kunder og samarbejdspartnere på de sociale medier ved at skrive @ + deres navn, hvis I er connectet. Og på den måde sætter du et mærke på deres navn, så andre kan klikke på navnet og komme til deres profil, hvor de kan læse mere om vedkommende.

Særligt ift. SEO er det vigtigt at bruge de forskellige metatags rigtigt. Det skyldes den hårde konkurrence på Google. Og en af måderne, du gør det let for Googles søgerobotter at se, at netop din SEO-tekst skal vises øverst på SERP, er ved at arbejde meget præcist med diverse tags.

På den måde binder tags og hashtags emner og mennesker sammen.

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER