Med tags kan du optimere SEO-tekster, YouTube-videoer og SOME-opslag
… og få mere ud af din markedsføring
Hvad er tags, metatags og hastags?
Tags er etiketter, blandt andet kendt fra den offline verden:
- Graffitimalere markerer deres værker med en signatur, kaldet et graffititag
- Det danske ord ”prismærke” kommer fra det engelske ”pricetag”
Nu bruger vi det også i onlinemarkedsføring, hvor du kan gøre det lettere for Google og dine læsere at gøre det, du gerne vil have dem til, fordi taggene hjælper dem med at navigere.
Tags består både af metatags, som du bruger i SEO-tekster og på Youtube, og hashtags, som bruges på de sociale medier.
Metatags på Youtube og i SEO-tekster består primært af titel og descriptions og tagging af billeder:
- Titel hjælper maskinerne med at læse, hvad såvel video som SEO-tekst handler om, så de får lettere ved at indeksere den.
- Descriptions hjælper brugerne med at vælge mellem de forskellige tekster og videoer.
På YouTube kan du optimere yderligere ved at tagge de ord, du gerne vil findes på. Disse kaldes også videotags.
Husk: Formålet er at gøre det let for andre at finde dig på bestemte søgeord. Derfor er det vigtigt, at du vælger de rigtige søgeord, hvilket kræver et søgeordsværktøj.
Særlige tags til sociale medier
På sociale medier bruges hashtags, som er # efterfulgt af et ord eller en formulering. De gør det let for brugerne at søge i indholdet på medierne.
Du kan også tagge kunder og samarbejdspartnere. Det kan give dig flere fordele:
- Du viser, at du samarbejder med attraktive mennesker og deltager i spændende projekter
- Det er attraktivt for andre at samarbejde med dig, når du spreder samarbejdspartnernes navne til kontakter, der kunne være interessante for dem. Selvfølgelig kun efter aftale
- Det er interessant for andre at følge dig på de sociale medier, når du deler inspirerende opslag, herunder relevante navne
Hashtags bliver især brugt på Instagram, og nu også i stigende grad på LinkedIn.
Når du tagger mennesker og virksomheder, skriver du @ + navnet på den, du vil tagge. På nogle medier kan du kun tagge mennesker eller firmaer, som du selv er connected med.