Spørgsmål om blogs?

Om lidt får du svar på:

Hvad er en blogger?
Hvad er en blog?
Hvordan starter man en blog?
Hvad skal jeg blogge om?
Hvad tjener en blogger?

Hvad er definitionen på en blog?

Sådan kommer du i gang med din blogIfølge Wikipedia er svaret:

”en blog, eller weblog, er en hjemmeside, som opdateres jævnligt med korte tekster (indlæg eller poster) med den nyeste øverst.”

En blog er samlingen af alle blogindlæg, mens et enkelt blogindlæg er en unik tekst, der har sin egen url. Eksempelvis har dette blogindlæg urlen: https://www.majbrittlund.dk/hvad-er-en-blog-og-en-blogger/

Og en blogger er

”en person, der har en weblog”.

Oftest omtales weblogs dog bare som blogs.

Bloggeren kan blogge om alle mulige emner. Imidlertid holder de sig som regel til et eller få beslægtede emner, og derfor kan de have en stor, fast læserskare, der netop interesserer sig for indholdet. Her kan eksempelvis nævnes madblogs, modeblogs eller rejseblogs.

Hvis bloggeren er et kendt navn eller er god til at skrive om hverdagslivet, ses det også, at nogle bloggere primært skriver om deres eget liv og oplevelser.

Der er selvfølgelig også mange private blogs skrevet for at dele rejseerfaringer, få luft eller inspirere nogen, der står i en lignende situation, samt politiske blogs, hvor bloggeren vil gøre opmærksom på et synspunkt.

Hvad tjener en blogger?

De allerfærreste bloggere lever af at være professionelle bloggere. Nogle bloggere får betaling fra de virksomheder, de omtaler, og flertallet bruger deres blog til markedsføring, der jo også fører til salg.

Så ja, der er penge i blogindlæg.

Eftersom nogle bloggere både har en stor troværdighed blandt deres læsere og samtidig har den direkte kontakt til en meget specifik målgruppe, indgår ”ønsket omtale hos x blogger” ofte i virksomhedernes PR- og markedsføringsstrategier.

Hvis bloggere laver en aftale med en virksomhed om, at de får adgang til et produkt mod at anmelde det, skal de imidlertid varedeklarere, at deres blogindlæg er sponsoreret, ligesom de også skal skrive ”sponsoreret indlæg”, hvis de har fået betaling for at skrive om produktet. Ligesådan hvis de har indgået en affiliateaftale (og typisk får procenter af salget ved at linke til en hjemmeside, hvor produktet kan købes) eller anden betalingsaftale.

Hvis bloggen er meget populær, kan bloggeren også sælge annoncer på hjemmesiden eller i nyhedsbrevet.

Selv hvis bloggeren ikke har disse forskellige betalingsformer på hjemmesiden, har mange en eller anden form for økonomisk interesse i bloggen alligevel.

Således fungerer en blog ofte som content marketing, hvor bloggerne skaffer trafik til hjemmesiden med gode blogindlæg og opbygger ekspertstatus med henblik på at gøre læseren til kunde senere.

Er disse blogs søgemaskineoptimerede, er det en meget effektiv måde at trække trafik fra søgemaskinerne og ind på hjemmesiden. I takt med at markedsføringen er blevet moderniseret og digitaliseret, foretager kunderne selv en stor del af deres research forud for et køb. I denne research søger mange selvfølgelig på Google, og får du fat i kunderne allerede her, når de i deres indledende fase, kan du nå at påvirke dem helt op til kasseapparatet.

Så du kan tjene mange penge på de gode blogindlæg. One way or the other.

Hvordan bliver jeg blogger?

Og hvordan skriver jeg et blogindlæg?

Gode nyheder. For med den rette skabelon til blogindlæg er det ikke svært.

Ofte er et blogindlæg en af de nemmeste former for tekster, du kan skrive, når du er inde i dit stofområde. Så det er bare med at begynde at skrive, når du har fået oprettet bloggen, hvilket jeg kommer ind på lige om lidt.

Den simple, men effektive blogindlægsskabelon kommer her:

Gør op med dig selv, præcist hvad dit blogindlæg skal handle om. Brug gerne denne sætning, som jeg lærte på Journalisthøjskolen: ”Jeg vil fortælle, at… ” Ikke ”Jeg vil fortælle noget om…”

Ordet ”at” gør, at du tvinger dig selv til at tage stilling til et konkret budskab. På fagsprog kaldet din vinkel. Herefter uddyber du dit budskab/din vinkel.

Se din læser for dig og fortæl det, du ville fortælle, hvis du sad sammen med vedkommende.

Skriv det vigtigste spørgsmål i overskriften. Besvar spørgsmålet. Suppler evt. mere flere spørgsmål undervejs i blogindlægget, og besvar dem også. Hvis dine læsere mangler baggrundsinfo, eller du vil supplere med fakta, kan du evt. oprette en faktaboks.

Dit blogindlæg skal være så omfattende, at læseren får svar på sine spørgsmål, men uden at han begynder at kede sig.

Netop blogindlægget er en af de letteste tekster at skrive. For du skal dele din specialviden til din målgruppe. Mere eller mindre som du ville gøre, hvis du sad med en person, der stillede dig et spørgsmål.

Hvad skal jeg blogge om?

Du har to meget effektive måder at generere ideer til, hvad dine blogindlæg skal handle om:

  1. Noter løbende de spørgsmål, som kunder og potentielle kunder stiller dig. På den måde udvider du konstant dit idearkiv med spørgsmål, som du kan besvare i dine blogindlæg. For tit kan et svar jo indeholde så mange nuancer og overvejelser, at svaret svarer til et helt blogindlæg.


    Mange begår den fejl kun at besvare spørgsmålene fra kunderne i deres blogindlæg og nyhedsbreve. Men det er også vigtigt, at du besvarer spørgsmålene fra dem, der endnu ikke er blevet overbevist om, at de skal være kunder. Dels er den målgruppe klart den største. Dels er det vigtigste med din markedsføring at overbevise tvivlerne. Og dem, der endnu ikke er klar til at blive kunder, har behov for mange flere svar, før de bliver kunder. Tit er det meget simple spørgsmål, de stiller. Det skal du ikke undervurdere, for som regel undrer mange andre måske-kunder sig over det samme

  2. Undersøg, hvad din målgruppe søger efter på Google, og besvar deres søgninger i et blogindlæg. På den måde kan du se konkret, hvad dine kunder gerne vil vide, og du kommer i kontakt med potentielle kunder meget tidligt i deres købsrejse. Skriver du dit blogindlæg som en SEO-tekst, skal du kombinere den skabelon for blogindlæg, jeg delte tidligere, med vanlige SEO-metoder. Og meget af det, Google honorerer, gør automatisk dit blogindlæg bedre for læserne samtidig

Når jeg underviser i salgstekster, anbefaler jeg op til otte fokuspunkter i salgsteksten, fordi det kræver en del at sælge gennem en tekst. De punkter behøver du ikke forholde dig til, når du skriver et blogindlæg. Her skal du bare give et godt svar.

Vil du også gerne søgemaskineoptimere dine blogindlæg, kan du læse mere om SEO-blogs her.

Hvordan opretter jeg en blog

Du kan enten installere din blog på din egen hjemmeside eller oprette en gratis blog på eksempelvis WordPress.com

Den professionelle måde at gøre det på er enten at have bloggen på din egen hjemmeside eller købe et nyt domæne til din blog i stedet for at have den til at ligge på andres hjemmeside. Selv har jeg www.majbrittlund.dk, hvor jeg både har min blog og min hjemmeside. Havde jeg i stedet oprettet min blog hos WordPress kunne den have heddet www.majbrittlund.dk.wordpress.com , www.majbritt.dk.wordpress.com eller lignende.

WordPress er et rigtig godt system til blogs, og oprindeligt blev det også udviklet til bloggere. Nu er det også udvidet til hjemmesider og webshops, så det er muligt at have en meget avanceret hjemmeside sammen med bloggen. Ved at have blog og hjemmeside samlet, får du også lettere ved at samle trafikken fra Google.

PS Hvad er en vlog, vil du måske vide?

Vlog står for videoblog og er et videoindlæg, hvor du svarer på læserens formodede spørgsmål om et emne eller fortæller om dine oplevelser eller holdninger. Altså præcist det samme som et skrevet blogindlæg – bare på video.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER