SEO-blogs løfter din SEO-indsats

SEO-blogs er tit undervurderet i virksomheders SEO-strategi. Måske også i din.

I SEO-analysen fokuserer de fleste primært på søgeord til salgssider. Det anbefaler jeg også, så det er ikke her, fejlen sker. Og jeg anbefaler det, fordi salgssiderne er tættere på kasseapparatet, så hvis du skal til at prioritere, hvilke søgeord du skal skrive SEO-tekster til først, giver det god mening at begynde med dem.

Men faktum er, at der i de allerfleste brancher er flere søgninger efter information end efter produkter eller ydelser. Og det passer meget fint med en typisk kunderejse: Først undersøge – herefter måske købe.

Samtidig kan du godt regne med, at de fleste af dine konkurrenter også arbejder på deres salgssider først. Og det er endnu et argument for også at fokusere på SEO-blogs.

Herudover har SEO-blogs den fordel, at du primært konkurrerer på viden. Dvs hvis du er dygtig, kan du fastholde læserens interesse, få læseren på dit nyhedsbrev, hvor du opbygger relationen yderligere og forhåbentligt ender med at sælge.

Når du varmer op under salget på denne måde, har du meget lettere ved at tage dig ordentligt betalt, end hvis du sælger via en salgs-SEO-tekst.

For når nogen besøger din salgsside, efter de har fundet dig på Google, kender de dig ikke, og derfor er det fristende at klikke tilbage til Google, hvor en konkurrent måske er billigere.

Svar på læsernes spørgsmål i SEO-blogs

Når du laver din SEO-analyse i SEO-værktøjet Søgeordsplanlægning, kan du se en række relaterede søgeord og spørgsmål til emnet. Her kan du se meget tydeligt, hvad læserne gerne vil vide. Mange spørgsmål kan sagtens besvares så grundigt, at svaret udgør hele blogindlægget. På den måde får læseren et grundigt svar på sit spørgsmål og bliver en meget loyal læser og ambassadør.

Via Søgeordsplanlægning og Storybase (et andet SEO-værktøj) har jeg således fundet følgende spørgsmål, der er relevante i forhold til denne tekst om SEO-blogs:

(I parentes kan du se det aktuelle tal for, hvor mange der pt laver søgningen hver måned. Bemærk: Disse tal er ikke helt konstante. Derfor kan du måske opleve, at du får nogle lidt andre tal, hvis du tjekker dem. Men tallene dokumenterer stadig en hvis form for interesse).

  • Hvad er en blog? (590)
  • Hvordan laver man en blog? (390)
  • Hvordan starter man en blog (140)
  • Hvordan opretter man en blog (70)
  • Hvordan skriver jeg en blog? (50)
  • Hvordan skriver man en blog? (50)
  • Hvad er blog? (40)
  • Hvordan laver man en blog gratis? (30)
  • Hvordan tjener man penge på en blog? (30)
  • Hvordan laver man en blog på facebook? (20)
  • Hvordan laver man sin egen blog? (20)
  • Hvad er en god blog? (20)
  • Hvordan følger man en blog? (20)
  • Hvordan starter jeg en blog? (20)
  • Hvordan man laver en blog? (10)
  • Blog hvordan? (10)
  • Hvordan laver man en gratis blog (10)
  • Blog hvordan kommer jeg i gang? (10)

 

Flere af spørgsmålene overlapper hinanden, men der er stadig mange relevante spørgsmål, og flere af dem har jeg også besvaret i andre blogindlæg. I Søgeordsplanlægning kan du ikke alene se, hvad dine læsere spørger om, du kan også se, hvordan de opfatter dit emne, og om de eventuelt har misforstået noget. Eksempelvis kan jeg se her, at 20 spørger til at oprette en blog på facebook. Her kunne jeg skrive et blogindlæg om, at man ikke blogger på facebook, men at facebook er et effektivt sted at dele sine blogindlæg for at få mere trafik ind på hjemmesiden og de øvrige blogindlæg.

Netop det blogindlæg vil jeg så aldrig skrive af flere grunde:

Der er kun 20, der søger.
Dem, der ved så lidt om emnet, er meget langt fra at købe noget.
Det, de spørger om, er meget langt væk fra det, jeg sælger.

Andre gange skriver jeg gerne blogindlæg til læsere, der ligesom de 20 er i den absolut indledende research. Eksempelvis ”Hvad er SEO?”. Her er der dels markant flere, der spørger + SEO-tekster er min primære ydelse. Derfor er det mere interessant at få læsere ind, der har det fokus.

Med SEO-blogs opnår du en række fordele:

  • Du bliver inspireret til at skrive en masse blogindlæg, fordi du kan se helt konkret, hvad dine læsere gerne vil vide noget om

  • Du tiltrækker læserne, før de bliver klar til at købe og kan opnå deres tillid, så de kommer selv, når de er klar til at købe. På den måde slipper du for at sælge

  • Du kan linke fra dine blogindlæg til dine salgs-SEO-tekster, så salgsteksterne fremover bliver løftet på Google.
    Såvel intern som ekstern linkbuilding er fortsat en vigtig del af søgemaskineoptimering. Selv om eksterne links selvfølgelig er de vigtigste, skal du ikke underkende værdien af interne SEO-links. Hvis du har 15 interne links mod den samme SEO-tekst, bliver det fremover meget lettere for Google at vurdere, at den pågældende side er den vigtigste i forhold til et givent søgeord

  • Alt efter din branche kan du have emner at skrive blogindlæg om i lang tid fremover – uden at du selv skal til at finde på

  • Du opbygger løbende et stort bibliotek af gode svar, som tiltrækker flere og flere læsere til din hjemmeside

  • Selv om du ikke forsøger at sælge noget i blogindlægget, kan du linke fra bloggen og til salgssiderne
Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere her.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk