Ram en stor læsergruppe med læserbreve

Læserbreve kan enten bruges til at påvirke politikere og folkestemningen eller som en del af en markedsføringsstrategi. Lige om lidt gennemgår jeg begge muligheder, og hvordan du skriver et godt læserbrev. Men allerførst:

Hvad er et læserbrev?

Et læserbrev er, som ordet afslører, en tekst i et medie, skrevet af en læser – i modsætning til en af mediets journalister.

Det kan handle om alle emner. Oftest relateret til politik eller andre samfundsrelevante spørgsmål, og læseren argumenterer for din egen holdning.

Læserbreve kan bringes i alle typer skriftlige medier. Oftest i aviser, hvor især Politiken, EkstraBladet, Berlingske Tidende og B.T. modtager en del.

Hvordan skriver man et læserbrev?

Når du vil skrive et læserbrev, anbefaler jeg den her fremgangsmåde:

  • Undersøg formalia på det medie, du vil skrive et læserbrev til. Den enkelte avis har ofte sine faste regler for længden af et læserbrev

  • Gør dig klart, hvad dit budskab er. Mange skribenter begår den fejl, at de reelt ikke ved, præcist hvad de vil fortælle, før de begynder at skrive, men i stedet ”skriver sig varme” undervejs. Det forlænger skriveprocessen og slører budskabet

  • Hold dig til et budskab. Ofte har du kun få tegn til rådighed. Brug dem på at underbygge dine pointer, og gem de andre emner til senere. Du kan evt. bruge den her opbygning:

    • Skriv en provokerende overskrift
    • Uddyb og begrund din påstand
    • Opsummer dine pointer i en konklusion

  • Når du har skrevet dit læserbrev, så læg det væk, og læs det mindst én gang til. Du behøver ikke layoute dit læserbrev. Det gør avisen under alle omstændigheder. Derfor er det nemmest for debatredaktionen, hvis du sender et worddokument

  • Send læserbrevet til det valgte medie, og væbn dig med tålmodighed. Aviserne får mange bidrag, så der er hård konkurrence om spalterne. Bliver dit læserbrev ikke bragt, kan du evt. justere det og sende det videre til et andet medie

Hvad får du ud af at skrive et læserbrev?

Som jeg skrev indledningsvis, kan du både bruge et læserbrev til at påvirke politikere og samfundsdebatten eller potentielle kunder og samarbejdspartnere.

Oftest bruges læserbreve i forhold til dagsordenen i samfundet. Her kan du dels kommentere på læserbreve, andre har skrevet, eller på indholdet i avisens artikler. Du kan også tage udgangspunkt i emner, du selv undrer dig over.

Når du får bragt dit læserbrev, får du automatisk adgang til mange tusinde læsere. Derfor er det meget attraktivt for meningsdannere at få et læserbrev optaget.

Du skal ikke underkende, at du også kan tænke læserbrevene ind i din markedsføringsstrategi.

Uanset hvad dit firma beskæftiger sig med, har du eller nogen i din virksomhed formentligt en viden, der kan vinkles, så den også bliver relevant for ikke-fagpersoner, der læser avis.

Det kan være i forhold til

  • postnord, hvis du driver en webshop

  • de kandidater, der bliver uddannet til din branche og evt. ændring på deres uddannelse

  • hvordan politiske tiltag påvirker erhvervslivet. Evt. din specifikke branche

  • hvordan politiske tiltag i forhold til dit fag vil påvirke kunderne. Eksempelvis hvis du er advokat, revisor eller behandler

 

Du kan eventuelt sparre med en journalistisk tekstforfatter eller en freelanceskribent om dine muligheder.

Måske er et læserbrev ikke den mest oplagte mulighed for dig.

Læs mere om debatindlæg, kronikker, essays eller nyhedstrekanten.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER