Derfor er nyhedstrekanten et af journalisternes vigtigste værktøjer

Nyhedstrekanten er noget af de første, kommende journalister præsenteres for på journalistuddannelserne. Og den er så effektiv, at den også kan bruges til andre former for tekster end de journalistiske. Det kommer jeg tilbage til.

Allerførst: Hvad er nyhedstrekanten?

Det er en fortælleform, hvor du indleder med konklusionen og supplerer med flere og flere detaljer undervejs i din tekst. De vigtigste detaljer først.

Nyhedsartikler skrives efter den her skabelon, og når det skal gå rigtig hurtigt online, består artiklerne kun af en overskrift og få linjer.

Nyhedstrekanten giver flere fordele

Læseren danner sig hurtigt et overblik over, hvad teksten handler om, og hvorvidt den er relevant for ham. For nogle læsere er konklusionen nok. Hvis ikke kan de læse videre. Og fordi alle oplysninger kommer i prioriteret rækkefølge, behøver de ikke nødvendigvis at læse hele teksten færdig.

Samtidig tvinger modellen dig til at beslutte, hvad tekstens vigtigste budskab er, før du skriver. Til det formål får du nu et af mine andre vigtige værktøjer fra Journalisthøjskolen. Gør den her sætning færdig: ”Jeg vil fortælle, at…” Ikke ”jeg vil fortælle om…”

Ordet ”at” tvinger dig til at formulere dit budskab i en sætning. På fagsprog kaldet din vinkel.

Uden en vinkel begår du let den fejl, at du begynder at fortælle alt om et emne. Derfor bliver teksten generel og omfattende.

Eksempel på en vinkel:

Jeg vil fortælle, at nyhedsartikler bygges op efter nyhedstrekanten.
Ikke: Jeg vil fortælle om nyhedstrekanten.

Når du har din vinkel, kan du let vurdere, hvilke informationer du skal have med i teksten. For du skal kun have de oplysninger med, der understøtter din vinkel. Alle andre oplysninger indenfor samme emne kan du gemme til en anden tekst.

Derfor bliver din tekst præcis, og du får meget lettere ved at skrive.

Nyhedstrekanten bruges primært indenfor journalistik. Både på de trykte medier samt radio og tv. Og jeg anbefaler, at du også bruger modellen, når du skriver en pressemeddelelse. Dels bliver det lettere for journalisterne at kopiere dit præcise budskab ind i deres artikler eller indslag, når du bruger deres model. Dels kan de lettere se, hvad historien handler om – for det tilfælde, at de selv vil arbejde videre med historien og evt. fortage flere interviews eller skrive flere artikler.

Du kan læse, hvordan du skriver en pressemeddelelse her.

Længere nede kan du også læse en gennemgang af, hvordan den tekst, du læser lige nu, er bygget op efter nyhedstrekanten.

Brug også nyhedstrekanten til markedsføring og reklamer

For jo mindre plads du har til dit budskab, jo vigtigere er det, at du er præcis og hurtigt opsummerer din pointe.

Du kan også med stor fordel skrive SEO-tekster, blogindlæg og søgemaskineoptimerede blogindlæg ud fra modellen:

Når du skriver SEO-tekster, skal det være let for Google af afkode, hvad teksten handler om for at kunne indeksere den. Det opnår du ved at indlede med konklusionen og søgeordet.

Et af de parametre, Google honorerer din tekst efter, er, om du fastholder læseren på siden. For det signalerer, at læseren finder din tekst relevant, og at teksten er berettiget til de attraktive placeringer. Derfor er det vigtigt, at du skriver SEO-teksten, så læseren får lyst til at læse videre. Udover placeringen på søgemaskinen forlænger du på den måde også kontakten med læseren.

Skriver du blogindlæg, kan du også bruge nyhedstrekanten. For her begår mange den fejl at skrive alt om et helt emne på en gang. Ingen læsere behøver at læse dine blogindlæg. Derfor skal det være tydeligt for dem, hvad du vil gøre dem klogere på, og hvad de vinder ved at læse. En vinkel per blogindlæg.

Når du skriver blogindlæg, har du en mere fri ramme at skrive i. Det kan du udnytte til at finde en provokerende vinkel og uddybe den. Eksempler på mine egne provokerende blogindlæg er:

Derfor må du aldrig være den bedste
Jeg ved, hvad der står bag på dit visitkort
Derfor skal du ikke ønske dine kunder god jul
Derfor er Black Friday-salget ikke interessant
En enkelt tekst er tit spild af tid og penge
Derfor kvæler den uforpligtende samtale dit salg

Jo mere provokerende du er, jo mere vil din tekst adskille sig fra andre tekster, og læserne vil blive nysgerrige efter at læse, hvad du mon mener med dine postulater.

Særligt hvis de gør op med, hvad folk normalt tænker.

Trig læseren til at læse færdig

Når du både profiterer af nyhedstrekanten ift. SEO-tekster og blogindlæg, er det åbenlyst, at du også profiterer af at bruge modellen til søgemaskineoptimerede blogindlæg. Det kan du se et eksempel på i det her blogindlæg:

I overskriften nævner jeg pointen: Læseren får konklusionen fra staten med nyhedstrekanten.

Lidt atypisk er min blog sat op, så jeg altid har to overskrifter. I overskrift 2 fremhæver jeg, at nyhedstrekanten er et af journalisternes vigtigste redskaber, hvilket understøtter overskrift 1. Det uddybes igen i indledningen, og jeg kommer hurtigt til ”Hvad er nyhedstrekanten?” Det er der to grunde til.

Dels søger mange læsere specifikt ”Hvad er nyhedstrekanten?” og ikke bare ”nyhedstrekant”. Dels antager jeg, at mange vil læse blogindlægget, netop fordi de mangler den viden, så det er en vigtig præmis at få på plads.

Herefter uddyber jeg, hvordan nyhedstrekanten bruges i traditionel forstand – i forbindelse med journalistik og PR. Og endeligt handler den sidste del af teksten om, hvordan du også kan bruge modellen mere utraditionelt – altså til markedsføringsbrug. Mange læsere vil formentlig kun være interesserede i første halvdel af blogindlægget, og de kan let se, hvornår teksten ikke længere er relevant for dem.

For fastholde læseren i længere tid lover jeg også, at jeg vil gennemgå teksten ud fra nyhedstrekanten senere, som jeg netop har gjort.

Undgå clickbate

Som direkte modpol til nyhedstrekanten er clickbate-modellen, som mange onlineartikler er skrevet ud fra. Her skjuler overskriften svaret og skal gøre læseren så nysgerrig, at han ikke kan lade være med at klikke. Modellen er opstået for at trække trafikken fra sociale medier og videre til afsenderens hjemmeside. Evt. for at opnå en større indtjening via annoncer.

Ofte ser vi, at læserne lokkes med en spændende overskrift for at blive skuffede over svaret. Og jeg er da i tvivl om, hvor mange der er positive over annoncerne på siden, når de indleder med at blive skuffet.

Selv bruger jeg ofte en kombination, når jeg deler blogindlæg på sociale medier. Konklusionen er i overskriften jf. nyhedstrekanten, og samtidig skriver jeg en opdatering, hvor jeg pirker til læserens nysgerrighed, hvorefter jeg får han over på min hjemmeside.

Pas på med nyhedstrekanten i salgstekster

Nogle gange kan du også bruge modellen til dine salgstekster. Det afhænger til dels af din målgruppe, og hvor komplekst og dyrt dit produkt er.

Sælger du fysiske produkter, læseren let kan overskue, kan du fint bruge nyhedstrekanten. Fremhæv den vigtigste fordel, og uddyb den.

Men sælger du mere komplicerede løsninger, som læseren ikke nødvendigvis har brug for – lige nu – kræver din tekst tit storytelling, kundecases og salgspsykologi, og ikke nødvendigvis i den rækkefølge, der vil være naturlig ift. nyhedstrekanten.

For jævnfør salgspsykologien vil du være afhængig af, at læseren løbende trigges, før han læser konklusionen, som i en salgstekst ofte er: ”Derfor skal du købe…, og det koster”. En sådan indledning underbygger sjældent salgsprocessen.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER