Opskriften på den gode pressemeddelelse | Din vej i medierne

Overskriften på din pressemeddelelse skal fænge

Forvent ikke, at journalisten bruger tid på at læse sig hverken halvt eller helt igennem en pressemeddelelse, medmindre vedkommende fra starten tror på, at han får en rigtig god historie ud af sin tid.
Før du begynder at skrive din pressemeddelelse, skal du gøre op med dig selv, præcist hvad du vil fortælle.

Prøv at gøre denne sætning færdig:
“Jeg vil fortælle, at …”
Ikke “Jeg vil skrive noget om…”
Så tvinger du dig selv til at fokusere på essensen i historien, før du begynder at skrive din pressemeddelelse.

Historien ligger i vinklen, ikke i emnet.
Ikke: ” Jeg vil fortælle noget om en kontrakt.”
Men: “Jeg vil fortælle, at jeg har fået en kontrakt på en million kroner.”
Hver gang du vil skrive en sætning herefter, kan du let se, om den har noget at gøre med vinklen i din pressemeddelelse. Har den ikke det, så overvej, om den skal med.
Når du først har fået defineret din historie, skal du lege med ordene, så journalisten og læserne får lyst til at læse netop din pressemeddelelse.

Hellere
“Iværksætter fordobler omsætning på et år”
end
“På trods af finanskrise har nogle iværksættere vendt bølgen. Firma x har netop fået en stor kontrakt” (for den er for tung).

Målret din pressemeddelelse til det specifikke medie, du skriver til

Uanset hvilket medie du kontakter, så fokuser på deres målgruppe og den del af historien, der er mest relevant for netop dem. I stedet for at sende den samme pressemeddelelse til flere forskellige medier, (fordi det er meget nemmere), øger du på denne måde dine muligheder for omtale markant.

Det kræver mere arbejde, fordi du skal skrive flere forskellige pressemeddelelser. Men din historie bliver også meget mere interessant for journalisten end de andre pressemeddelelser, der kunne være sendt til en række øvrige medier.

Saml fakta til journalisten i din pressemeddelelse

Jo nemmere du gør det for journalisten at fortælle din historie, des større chance har du for at komme i pressen.

Journalisterne har travlt, og det kan være fristende at gå i gang med en historie, hvor andre har lavet researchen eller noget af den på forhånd.

Derfor kan du øge dine muligheder for omtale ved at samle den information,  journalisten vil få brug for, i din pressemeddelelse.

Det kunne være

  • nye tal eller uddrag af en ny undersøgelse – kun ganske kort, men samtidig så du ikke fordrejer sandheden
  • oplysninger om en ny lov, der er på vej, som gør din historie relevant
  • navne på relevante kilder

Du skal selvfølgelig kun tage de oplysninger med, der understøtter den historie, du vil fortælle i din pressemeddelelse. Og som udgangspunkt skal din pressemeddelelse være maksimalt en side.

Hjælp pressen med kilder

Det kan tage lang tid at finde de rette kilder, hvad enten vi taler cases, der fortæller om en specifik oplevelse eller fagpersoner, der kan uddybe en problemstilling. Især de sidste kan være svære at få fat på, selv om man ved, hvem man vil tale med.

Du kan øge dine chancer for omtale ved at hjælpe pressen med kontakten til kilderne.

Lad dem udtale sig i din pressemeddelelse og skriv også deres kontaktoplysninger til journalisten.

Skriv både

  • hvad kilden hedder
  • kildens faglige baggrund eller hvorfor kilden af andre grunde er relevant for journalisten. Eksempelvis “mor til dræbt soldat”
  • mobiltelefonnummer
  • mailadresse

Det er vigtigt, at kilderne tager deres telefon eller som minimum aflytter deres telefonsvarer regelmæssigt. Nogle gange skal det gå meget stærkt. Ellers finder journalisten en anden kilde.

Læs blogindlægget om, hvad du skal være opmærksom på, inden du lader andre udtale sig på din pressemeddelelse.

Giv journalisten gode billeder

Nogle gange afgør muligheden for et godt billede, om der bliver en historie overhovedet. Andre gange kan det gode billede være grunden til, at der kommer en forsidehenvisning til historien. Og læsernes øjne bliver oftere opmærksomme på de historier, hvor der også er et godt billede.

Selv om medierne har deres egne fotografer, de kan sende ud, kan du hjælpe dem ved at sende links til dine egne billeder. Det kunne jo være, at fotografens kalender var fyldt op.

Billeder kan fylde meget i en mailboks. Derfor er det en god ide at lade være med at sende selve billedet, men i stedet sende et link til din hjemmeside, hvor journalisten vil kunne finde hele billedet. Her kan du så undtagelsesvis have et billede med en høj opløsning. (Normalt anbefales en lavere opløsning til billeder på nettet, men journalisterne skal jo kunne bruge det på tryk. Og mange billeder bliver valgt fra, fordi opløsningen er for dårlig)

Jeg anbefaler, at du får en professionel fotograf til at tage billederne.

 Læs flere gratis PR-råd her:

Eller se mine kursusvideoer eller læs flere indlæg om PR på min blog.

 

Få et kvarters gratis PR-rådgivning

Ring til mig på 27 12 11 14, eller send en mail. Så ringer jeg til dig.

Skriv dit søgeord og tryk ENTER