Siden om firmaet er vigtig for dit salg
For bag-om-siden er en oplagt fortsættelse af forsiden for potentielle kunder i den indledende customer journey, mens de undersøger, om du er den rette leverandør til dem.
Og den er også relevant for kunder, der allerede overvejer at købe og vil tjekke din profil, før de kontakter dig. Men mange virksomheder udnytter slet ikke bag-om-sidens potentiale.
Her skal du sammenfatte og uddybe firmaets profil, så de rette kunder bliver overbeviste om at tage kontakt.
Bag-om-siden afhænger af din målgruppe. For det er meget forskelligt, hvad forskellige kundetyper vil vide om dig. Én kundetype går ikke op i dit faglige CV, men køber ind på, at du tør være utraditionel og eksperimentere. En anden går op i din personlige historie. En tredje i de resultater, du har skabt, mens en fjerde har brug for mange detaljer om processen forud for et køb. Så også her er målgruppen vigtig.
Men de følgende tre punkter gælder på tværs af målgrupper.
- Hvilke opgaver? Husk, du er ikke på en salgsside, så du skal ikke sælge, men oplyse om de primære specialer, så det er tydeligt, hvad du har særligt fokus på
- Hvorfor disse opgaver? Her kan du enten fremhæve, hvorfor opgaverne er særlig vigtige for kunden, eller hvorfor du og dine eventuelle medarbejdere er særlig kompetente til dem. Det kan eksempelvis skyldes en niche eller viden på tværs af flere brancher
- Hvad er din USP? Din unique selling proposition er særlig vigtig i al din markedsføring. For den specifikke måde, du løser opgaverne på, eller det særlige resultat på dit CV kan være det, der adskiller dig fra konkurrenterne
Og det helt formelle:
Hvem ejer firmaet, og vil kunderne møde andre end dig? I givet fald: Hvem kan de forvente at møde?
Disse to spørgsmål undlader mange virksomheder at besvare. Men medmindre du repræsenterer et firma så stort og anerkendt, at kunderne kender dig eller jer i forvejen, er det vigtige spørgsmål. For det giver tryghed at vide, hvem man handler med.
Og omvendt: Når du opbygger relationer og ekspertstatus på sociale medier og i dit netværk, får du ikke nok ud af de aktiviteter, når læserne alligevel ikke genkender dig på hjemmesiden. Samtidig vil flere kunder formentlig undre sig over, hvorfor du ikke vil lægge navn og ansigt til bag-om-siden.
Især undrer jeg mig, når konsulenthuse eller andre virksomheder, der sælger forløb, rådgivning eller undervisning, ikke fortæller, hvem de er. Det giver jo sig selv, at personen er vigtig, når du netop ”køber mennesket”.
Har du ansatte, anbefaler jeg, at du præsenterer vigtige nøglemedarbejdere, som kunderne kommer i kontakt med. Jo mindre din virksomhed er, jo mere vinder du ved at præsentere så mange som muligt. Dels fordi små virksomheder ofte er mindre kendte og derfor har brug for en tydeligere præsentation, dels fordi det er en noget mere overskuelig opgave at lave præsentationerne, jo færre I er.
Forslag til punkter i præsentationen
- Navn
- Billede
- Både mail + telefon, så kunden kan vælge den kontaktform, der passer ham bedst
- Relevante faglige oplysninger
- Funktioner i et kundesamarbejde. Eksempelvis om vedkommende er sælger, projektleder, underviser, udvikler eller lignende, og hvornår vedkommende er i kontakt med kunderne
- Alt efter målgruppe kan I også tilføje andre oplysninger eller linke til relevante profiler på de sociale medier
En mulighed er også at differentiere punkterne, så I har de grundigste præsentationer af direktionen eller partnerne og særlig udvalgte nøglearbejdere og udelukkende skriver navn + kontaktoplysninger på de øvrige.
Driver du virksomheden alene?
Så stå endelig ved det.
Mange soloselvstændige omtaler sig selv i flertal, og det er der flere problemer med:
Tit kan kunderne let se, at der er tale om en enkeltmandsvirksomhed, og så er det ligefrem utroværdigt at skrive ”vi”.
Samtidig slører du nogle af de mange fordele, din kunde får, netop fordi du driver firmaet alene. For når sælger, leverandør og direktør er den samme, kan I bedre afstemme opgaven nøjagtigt, og kunden skal forholde sig til færre mennesker. Det reducerer risikoen for misforståelser, ligesom direktøren ofte har en større interesse i 110 % tilfredse kunder.
Endelig kan du fokusere på mere konkrete egenskaber og resultater, når du taler på vegne af én person, så din profil bliver tydeligere. Eksempelvis fagbøger, du har skrevet, konferencer, du har talt på, m.m. Det går du glip af, når du ikke står ved, at du bærer alle kasketter selv.
Og mange potentielle kunder kender dit firma, fordi de allerede har købt ind på dig. Hvis de kan blive i tvivl om, hvorvidt det er dig – eller en, de ikke kender – der i praksis kommer til at løse opgaverne, hæmmer det dit salg.
Udover at jeg anbefaler en samlet bag-om-side, anbefaler jeg også en kortere præsentation af dig eller firmaet på salgssiderne. Fokuser på det, der er relevant for den specifikke side, så du ikke gentager dig selv unødigt.
På den måde undgår du, at kunderne klikker væk fra salgssiderne for at læse bag-om-siden uden at komme tilbage igen. Du skal også huske, at det kun er de færreste, der klikker. Derfor vil flertallet ikke se alle dine meritter, hvis de ikke står på salgssiden.
Efter prale-præsentationen kan du tage dig godt betalt. Så læs her, hvordan du kan skrive dine priser: