Gør det let at kontakte dig

Kontaktsiden er et af kundens sidste trin før et køb. Desværre tager mange virksomheder det for givet, at en kunde, der først har klikket på Kontakt, gennemfører sin intention om at ringe eller skrive.

Men ingen søger bare en mailadresse eller et telefonnummer. Slet ikke hvis de ikke kan se, hvem de i givet fald vil få kontakt med.

Og som alle andre steder i købsrejsen skal du blive ved med at bekræfte kunden i, at han skal gennemføre sin handling. Derfor skal du overbevise ham om, at du er interesseret i, at han ringer. Også selv om han ikke nødvendigvis er klar til at købe eller ved, hvad han har brug for.

Nogle virksomheder gør sig umage med at få kunderne til at lade være med at tage kontakt, fordi de foretrækker, at kunderne betjener sig selv så langt hen ad købsrejsen som muligt.

Gerne helt hen til shoppen.
Fordi de ikke vil forstyrres, og fordi de overvurderer, hvad de kan få måske-kunder til at gøre selv.

Selvfølgelig er det at foretrække for os, at kunderne betjener sig selv.

Men hvis vi ikke vil bruge tid på at snakke med kunderne, når de er kommet så langt, at de gerne vil i dialog med os, kan vi reelt spilde al den markedsføring, vi har lavet – og betalt for – helt frem til at kunderne begynder at lede efter vores telefonnummer. Herunder også alle SEO-teksterne.

Derfor er det min anbefaling, at du gør det så attraktivt som muligt for kunder og andre interesserede at tage kontakt.

Har du en webshop, kan det selvfølgelig godt være, at din kalkule er, at en livsstidskunde ikke er så meget værd, at det kan svare sig at være tilgængelig per telefon, og at produktteksterne og kategoriteksterne skal kunne lukke salget. Men særligt når det gælder virksomheder, der sælger kurser, rådgivning eller andet til mange tusinde kroner, undrer jeg mig over strategien.

Er I flere i virksomheden, så gør det let for kunden at ringe til den rette. Det gør, at I slipper for unødige afbrydelser, samtidig med at det er attraktivt for kunden at komme igennem til rette vedkommende med det samme, så han ikke skal gentage sit budskab flere gange.

Skriv derfor følgende på kontaktsiden

  • Navn

  • Funktion

  • Direkte telefonnummer

  • Mailadresse

 

Suppler gerne med et billede, så kunden kan se, hvem han skal tale med.

Tag telefonen

Udover at du skal gøre det attraktivt for kunderne at tage kontakt, skal du også helst være tilgængelig, når de ringer. Du kan evt. skrive faste telefontider på, hvis du tit er optaget. Gør du det, er det vigtigt, at du rent faktisk er tilgængelig i telefontiden. Du kan også overveje at hyre et firma til at tage din telefon for dig, så kunderne ikke ringer forgæves.

Indtal som minimum en personlig hilsen på din telefonsvarer, så kunderne ved, de har ringet til den rette, og du sikrer, at flest muligt lægger en besked, så du kan ringe tilbage til dem.

Uanset om en kunde lægger besked på din telefonsvarer, hos en medarbejder eller et eksternt firma, skal du ringe tilbage så hurtigt som muligt. Jo før du ringer tilbage, jo større sandsynlighed har du for, at kunden stadig har frisk i sin erindring, hvad han ville tale med dig om.

Samtidig viser du, at du er professionel, og at kunden også kan regne med, at du er tilgængelig, hvis han indleder et samarbejde med dig. Og endelig har du her meget let ved at slå dine konkurrenter, fordi mange tror, det ikke betyder noget for kunden at vente. Og vente.

Udover at gøre dig umage med kontaktsiden kan du også sagtens flashe dine kontaktoplysninger på de relevante undersider. Skriv evt. dit telefonnummer i headeren + suppler med en kontaktformular, hvor det er relevant. Måske er det netop kontaktformularen på det rette sted, der motiverer læseren til at skrive til dig – på et tidspunkt, hvor han ikke selv ville have ledt efter kontaktsiden.

FAQ på kontaktsiden

Du kan overveje at bruge en FAQ, hvis du ved, at mange kunder har de samme spørgsmål. Men du skal kun gøre det, når det vil være en reel service for kunderne. Ikke hvis det primært er for at lette dit eget arbejde.

Især større virksomheder er meget flittige til at bruge FAQ’er – og sjældent i kundernes interesse. Her skal en kunde ofte igennem adskillige klik og lag – alene for at finde et telefonnummer. Nogle gange finder de aldrig telefonnummeret, men udelukkende svar på spørgsmål, de ikke har stillet.

Og udover at det er en killer, når det handler om at få nye kunder, er det også en elendig start på et potentielt samarbejde. For ikke at glemme, at hvis en eksisterende kunde er utilfreds, kan et mindre problem hurtigt vokse sig stort, når kunden også har besvær med at få kontakt per telefon.

Nogle kunder har et stort behov for detaljer og forudsigelighed. Er de din målgruppe, kan en FAQ være en fin løsning. Men som med al anden tekst på hjemmesiden kan du ikke forvente, at folk har læst det. Du skal udelukkende se det som et tilbud, som nogle gør brug af. Selv om det selvfølgelig er til din fordel, hvis de læser med.

Tag endelig fat i mig

… hvis du har spørgsmål til din hjemmeside, efter du har læst den her guide. Du kan enten sende mig en mail eller ringe 27 12 11 14.

Glæder mig til at snakke med dig.

Vil du gerne gemme alle kapitlerne om hjemmesider, der sælger, kan du hente dem her.

Skriv dit søgeord og tryk ENTER