Stil de rigtige spørgsmål, før du går i gang

Du har sikkert også hørt om hjemmesideprojekter, der ikke gav de ønskede resultater:
Hjemmesider, der hverken solgte eller blev fundet på Google. Og hvor der blev ved med at dukke spørgsmål og ideer op, som krævede ændringer.

Nogle lever med sådan en hjemmeside i mange år. Enten fordi de tror, det skal være sådan. Eller fordi tid og budget slipper op, mens de er i gang med opgaven.

Sådan behøver det ikke være. Men det kræver, at du lægger en strategi, før du går i gang med projektet, og at du stiller dig selv de rette spørgsmål. Eller drøfter spørgsmålene med en rådgiver.

Spørg dig selv:

Hvad skal hjemmesiden gøre for dig?

Herunder:

  • Skal den sende dig trafik fra Google?
  • Skal du sælge gennem en webshop?
  • Kræver din ydelse, at du opbygger relationer og positionerer dig selv som ekspert gennem nyhedsbreve, blogindlæg eller andet, før du kan sælge?

 

Søgemaskineoptimering er en hel bog for sig. Derfor henviser jeg til Overhal konkurrenterne med SEO-tekster, der sælger.

Hvis du overvejer at få en webshop i løbet af få år, kan det være en god ide at få den implementeret med det samme. Det gør selvfølgelig opgaven mere omfattende og dyrere her og nu, men samtidig sikrer du, at det hele tænkes sammen fra starten.

Samtidig får du glæde af shoppen med det samme, og din webmand kan sikkert løse den samlede opgave hurtigere ved at lave det hele på én gang.

Når jeg taler med potentielle kunder, der skal have lavet en hjemmeside, efterspørger mange en helt kortfattet side med deres ydelser.

For som de siger ”Folk skal jo bare have mit telefonnummer” + ”Der er jo alligevel ingen, der vil læse en hel masse”.

På fagsprog kaldes sådan en hjemmeside for en køb-eller-skrid-hjemmeside, fordi der ikke er nogen tilbud til de mange, der ikke er klar til at købe med det samme. Og de udgør over 95 % af de besøgende, medmindre du sælger standardiserede fysiske produkter i en webshop.

Og som regel har dine læsere brug for at læse om både dig og dine ydelser og blive overbevist om dine kompetencer, før de bliver klar til at købe. Derfor er det tit en god ide at tage stilling til, om du eksempelvis vil blogge eller skrive nyhedsbreve, allerede når du planlægger din hjemmeside.

Den del er vigtigere, end de fleste er klar over. Derfor har de en køb-eller-skrid-hjemmeside i mange år, mens de konkluderer, at hjemmesider nok ikke kan sælge i deres branche. Derfor er de ikke motiverede til at investere i en bedre hjemmeside. Så et forkert valg om en køb-eller-skrid-hjemmeside hæmmer ikke kun dit salg på den korte bane.

Læg en realistisk plan

Overvej benhårdt, hvor mange ressourcer – og hvilke – du har til hjemmesiden. Både nu og fremadrettet. Ressourcer kan være både penge, tid, evner og engagement.

For du kan sætte mange ambitiøse projekter i gang, men hvis du ikke får dem lavet færdige, har du ikke vundet noget alligevel. Hvis du ved, at du i praksis aldrig kommer til at blogge, er det ikke den rette strategi for dig. Og hvad vinder du ved i bedste fald at have to blogindlæg på din hjemmeside, som er dateret cirka samme tid, som hjemmesiden blev publiceret, og efterfølgende ikke er fulgt op af flere indlæg?

Så vær realistisk, når du planlægger hjemmesiden. For nogle er en velfungerende køb-eller-skrid-hjemmeside den bedste løsning. Hav dog i baghovedet, at du i givet fald vil få en hjemmeside, der står ret svagt, fordi den kun fungerer som en service til kunder, der allerede er overbeviste om at kontakte dig. Men det er bedre end en hjemmeside, der tydeligvis ikke er holdt ved lige.

Skal du i gang med større ændringer på din hjemmeside, er det sikkert også et oplagt tidspunkt at få taget nogle nye billeder. Du kan evt. også få din fotograf eller grafiker til at vælge nogle stockfotos til din hjemmeside, hvis du ikke finder det relevant med unikke billeder af dig selv, dine medarbejdere eller produkter til alle undersiderne. Tit kan du fint supplere med stockfotos. Med billedkyndig assistance kan du også undgå de mest generiske billeder, ligesom en grafiker eller fotograf kan sikre, at billederne stilmæssigt matcher hinanden.

Få også grafikeren til at hjælpe dig med layoutet. Vedkommende kan enten layoute alle siderne for dig eller lave en skabelon, du selv let kan bruge. Jo færre sider du skal have på din hjemmeside, jo mere taler for, at du får grafikeren til at lave det hele én gang for alle. Så er alle siderne lækre og professionelle, og du kan selv bruge din egen tid mest hensigtsmæssigt.

Et sidste og meget vigtigt spørgsmål: Hvem er din målgruppe? Det spørgsmål får sjældent opmærksomhed nok. Derfor arbejder mange efter alt for brede målgrupper. Har du valgt at fokusere på mellemstore virksomheder på Sjælland, får du svært ved at ramme nogen særlig præcist, for kunderne har alt for lidt til fælles.

Jo mere præcist du definerer din målgruppe, jo tydeligere bliver det for de rette, at du er the-go-to-person for dem. Samtidig får du selv lettere ved at vurdere, hvordan du rammer målgruppen bedst – og på hvilke platforme.

Hjemmesiden er vigtigere, end mange tror

Når jeg rådgiver kunder om deres samlede markedsføring, begynder vi næsten altid med at gennemgå hjemmesiden.

Det er der primært tre grunde til:

  1. Hjemmesiden er et af de steder på en gennemsnitlig kunderejse, flest kunder besøger. Så optimerer du her, vil du påvirke flest muligt af dine potentielle kunder. Enten fordi de vil læse mere om dig og virksomheden, eller fordi de er klar til at handle. Har du en dårlig hjemmeside, får du dårligere resultater af al din øvrige markedsføring. Eksempelvis annoncer, sociale medier og netværksmøder. Al den øvrige markedsføring koster mindst det samme, uanset om din hjemmeside kan få kunden til at købe eller at kontakte dig eller ej

  2. Hjemmesiden giver dig mulighed for at ramme kunderne på alle de forskellige punkter på deres kunderejse. Både de kunder, der ikke ved, at de får brug for dig og googler ”Hvad er…?”, og kunder, der er på udkig efter betalt assistance. Derfor kan du både ekspertpositionere dig selv og bearbejde alle kundernes forbehold på hjemmesiden, og du skal kun gøre arbejdet én gang

  3. Hjemmesiden arbejder for dig 24/7

 

Desværre oplever jeg jævnligt, at virksomheder bruger størstedelen af deres markedsføringsbudget på eksempelvis annoncer eller sociale medier, selv om der er åbenlyse problemer på hjemmesiden.

Det er ærgerligt, for det kræver mindst det samme at trække trafik ind til en dårlig hjemmeside, som det gør at trække trafik ind til en god. Og er hjemmesiden ikke 100 % gennemarbejdet, får du for lidt ud af trafikken.

Skriv dit søgeord og tryk ENTER