Giv medierne hver sin version af din historie

Du kan vinkle den samme historie, så flere forskellige typer medier synes, den er interessant.

Flere vinkler – flere medier

Da jeg udgav min første bog “God kommunikation i foreningen – Vejen til flere medlemmer”, vinklede jeg min historie til tre forskellige lokalmedier:

Herudover var jeg i radioprogrammet Søndag i farver på P4, DR med fokus på bogen i anledningen af Det europæiske år for frivilligt arbejde og fik en stribe frivillighedscentre til at omtale bogen ved at give dem et anmeldereksemplar.

Og da jeg udgav min næste bog “God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder” fulgte jeg samme skabelon. Der kontaktede jeg bare fagforeninger med mange selvstændige i stedet for frivillighedscentrene. Disse fagblade kontaktede jeg så igen et halvt år senere, da jeg udgav min tredje bog “Selvstændiges guide til flere penge”.

Find det rette medie

Det er lige så vigtigt at kontakte det rette medie med din gode historie, som det er at finde historien.

Og tit kan du bedre ramme flere af de læsere, du allerhelst vil i kontakt med, ved at bruge nichemedierne eller andres nyhedsbreve end ved at komme i de store, eftertragtede medier.

I december 2010 fik jeg omtalt min berømte Majbritt Lund-kuglepen i Kommunikationsforeningens nyhedsbrev. Det kommer ud til knap 7.000 læsere, der har det tilfælles, at de interesserer sig for kommunikation. Derfor ville de gerne høre, hvordan man kan få en historie op at stå omkring en reklamekuglepen. Og målgruppen er også attraktiv for mig.

Hvis du arbejder med boligindretning, er der en stribe boligmagasiner, hvor du vil nå mange flere reelt interesserede kunder end ved at få den samme omtale i Politiken. Og hvis du er fysioterapeut med speciale i børn, er der en række blade om børn, hvor du kan komme i kontakt med en masse forældre.

Kend målgruppen

Jo bedre du kender målgruppen, jo lettere er det for dig at målrette og vinkle din pressemeddelelse specifikt til mediet.

En historie om fødevareallergi kunne vinkles sådan:

  • Magasiner om børn: Når dit barn altid skal have madpakke med til børnefødselsdagen
  • Dameblade: Allergien gav mig min ungpigefigur igen
  • Fagbladet Diætisten: Komælk kan forhindre overfølsomhed over for mælk – eller anden faglig nyhed med god dokumentation

Nu vil jeg ikke kalde lokalaviserne for nichemedier, men de er dog smallere end de landsdækkende dagblade. Skulle jeg vinkle historien om fødevareallergi til et lokalt medie, ville jeg sige:

  • Flere danskere kan ikke tåle mælk. En af dem er Gitte fra Horsens
Kom tilbage til Gratis PR-råd

Skriv dit søgeord og tryk ENTER