Gør denne sætning færdig:”Jeg vil fortælle, at …
Så tvinger du dig selv til at fokusere på essensen i historien, før du begynder at skrive/ringer til en journalist.

Hvis du i stedet skriver ”Jeg vil skrive noget om…”, kommer du kun frem til et emne, og det er ikke særligt præcist.

Historien ligger i indgangsvinklen, ikke i emnet.

  • Ikke: Jeg vil fortælle noget om årsmødet.
  • Men: Jeg vil fortælle, at vi fejrer vores 20-års jubilæum til årsmødet.

Fokuser på, hvad læseren kan bruge din viden til

Journalisterne er læsernes repræsentant og læsernes vagthund.

De gode journalister overvejer hele tiden, om en historie er relevant for læserne, og eventuelt hvilke dele af historien, der er relevante.

En landsdækkende kampagne får du sjældent dit lokale dagblad til at skrive om. Med mindre kampagnen kan få betydning for en borger i dagbladets dækningsområde.

Hvis en virksomhed har fået en ny administrerende direktør, kan det også have betydning for læserne, fordi det kan handle om arbejdspladser, mens en ny medarbejder på et andet niveau, sjældent gør en forskel for flertallet læserne.

Derfor skal du hele tiden fortælle din historie ud fra, hvad der er interessant for læserne i stedet for at fokusere på, hvilket budskab du selv gerne vil have ud.

Derfor:

  • Præsenter ikke din vare/ydelse, men fokuser på det problem, du kan løse for læseren
  • Fokuser på nyheden og på, hvordan du er anderledes end andre, der laver noget tilsvarende

Gør dig selv til ekspert

Har du luret, at journalisterne ofte bruger de samme kilder igen og igen?

Det skyldes tit, at de har fået det indtryk, at kilderne

  • er blandt de fremmeste på deres felt.
  • taler så almindelige mennesker kan forstå, hvad de siger.
  • er rimeligt nemme at komme i kontakt med.

En metode til at blive kendt som ekspert kan være at kontakte de journalister, der skriver om dit emne, når de har skrevet noget, du gerne vil kommentere. Du kan skrive: ”Jeg læste din artikel den og den dag, den var rigtig spændende. Jeg arbejder med det og det. Hvis du får brug for en kommentar en anden gang, er du meget velkommen til at kontakte mig.” Og så selvfølgelig et mobilnummer.

Byd pressen velkommen på hjemmesiden

Sørg for at journalisterne hurtigt kan finde de relevante oplysninger på din hjemmeside.
Hvad enten de kommer derind af sig selv, eller fordi du har taget kontakt til dem, letter du din vej til pressen ved, at journalisterne meget hurtigt kan danne sig et indtryk af firmaet. Og i nogle tilfælde kan en rodet og ikke-opdateret hjemmeside betyde, at du ikke får omtalen i pressen.

Særlig side til journalisterne

Nogle virksomheder har en hel side på deres hjemmeside, hvor de samler relevante oplysninger til journalisterne:

  • Fakta (omsætning, antal ansatte etc.)
  • Ledelsen og deres kontaktoplysninger – eventuelt med et link til deres CV
  • Navn og kontaktoplysninger på den presseansvarlige
  • Nyheder og pressemeddelelser
  • Andet, der er relevant for firmaet

Du kan eventuelt se her, hvordan jeg har gjort.

Kort præsentation

Her kan du også komme med en ultrakort præsentation af firmaet. Selv om journalisten i princippet kunne læse om firmaet på de øvrige sider, er det lettere for vedkommende at læse fem til syv linjer, hvor det hele er sammenfattet.
Herudover kan det være, at journalisten bliver fristet til at bruge din egen beskrivelse i stedet for at skrive selv. Og så får læserne dine ord i stedet for journalistens. Det sender et godt signal til journalisterne, at du har tænkt på dem.

Hjemmesiden øger effekten efter presseomtale

Når du kommer i pressen, giver det som regel markant flere besøgende på din hjemmeside, end du plejer at have.  Derfor er det særligt vigtigt, at du også er opmærksom på, hvilke signaler din hjemmeside sender, når du kontakter pressen.

  • Står det klart og tydeligt på forsiden, hvad du laver og for hvem?
  • Er det let at finde ud af, hvordan man skal kontakte dig?
  • Kan brugeren let finde rundt?
  • Har du oplysninger, der ikke længere er relevante?
  • Er det tydeligt, hvor man kan tilmelde sig et eventuelt nyhedsbrev?
Kom tilbage til Gratis PR-råd

Skriv dit søgeord og tryk ENTER