Fokuspunkter hvis du vil lade andre end dig selv i medierne

Nogle gange kan det være en fordel, at andre end virksomhedsejeren udtaler sig. Hvis historien eksempelvis handler om en ny måde, du er begyndt at løse et problem på, kan det sagtens være, at det vil være lettere for dig at få journalisten til at skrive om dem, du har løst problemet for. Og fokusere på deres historie.

Det kan også være, at dem, du har hjulpet, af geografiske eller uddannelsesmæssige grunde passer bedre til et medies målgruppe, end du selv gør. Det kan også være at nogle af dine medarbejdere har en uddannelse, der gør at de vil kunne fortælle jeres historie til nogle andre fagblade end du selv kan.

På den måde vil du kunne ramme flere forskellige medier ved at bruge flere typer kilder.

Men det kræver at du udvælger dem nøje og laver nogle meget klare aftaler med dem.

For der er stor forskel på, om folk vil udtale sig til en journalist, der henvender sig selv, og om de vil udtale sig i din pressemeddelelse. For når de står på pressemeddelelsen, er de mere aktivt med til at sige god for dig.

Og det er en tillidserklæring til dem.

Jeg har desværre set flere eksempler på, at folk har sagt ja uden egentligt at have lyst til at komme i pressen, at samarbejde på journalistens præmisser eller som måske ligefrem var uenig i historien. Og hvorfor siger de så ja? Nogle føler måske, at de skylder dig en tjeneste. Andre er ansat hos dig og gør, hvad chefen siger, og endeligt er der sikkert også dem, der ikke er klar over, at når man udtaler sig til en pressemeddelelse, betyder det, at journalisterne nogle gange kontakter en bagefter.

Og hvis de begynder at trække i land eller ikke er til at fange per telefon, husker journalisten, at det var kontaktpersonerne på din pressemeddelelse, han ikke kunne komme i kontakt ved. Måske oplever journalisten ligefrem at have spildt sin tid, fordi han går i gang med en historie, han alligevel ikke kan gøre færdig.

Hvis du sender en pressemeddelelse til journalisten, hvor en af dine kilder udtaler sig, kan det sagtens være, at journalisten ringer til kilden for at stille flere spørgsmål. Og her skal du være sikker på, at kilden siger noget, der tjener din sag.

Hvis kilderne ikke er vant til at samarbejde med pressen, skal du også lige sikre dig, at de ved, hvad de skal gøre, hvis en journalist ringer.

2 Comments

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER