Gratis råd om at komme i medierne | Undgå faldgruberne i pressen

Nogle historier afviser journalister kategorisk.
Det er dem, der mangler dokumentation, dem der er rene ”varepræsentationer” (hvad enten varerne er produkter, behandlinger, rådgivning eller andet der kan sælges), og dem, der er så banale selvfølgeligheder, at ingen nogensinde ville sige det modsatte.

Dokumentationen baner vejen

Når så mange artikler starter med ”Ny undersøgelse viser…” er det fordi undersøgelse bliver betegnet som dokumentation. Hvis en undersøgelse fra eksempelvis SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd bekræfter din historie, har du den dokumentation, der overbeviser journalisten om, at der er noget om snakken.

Tal er taknemmelige, og de kan selvfølgelig misbruges, men hvis din historie eksempelvis er, at I kan se, at klienterne er blevet markant dårligere, før I kommer i kontakt med dem, så er historien så meget mere stålfast, hvis en undersøgelse kan vise, at det er en landsdækkende tendens, og at det ikke kun er jer, der oplever problemet, for det kunne jo være en tilfældighed.

Skal jeg kvalitetssikre din pressemeddelelse?

Tag  ikke-testen

Prøv at sætte ordet ”ikke” ind i din vinkel. Så kan du som regel se, om din oprindelige vinkel er så selvfølgelig, at ingen vil sige det modsatte. I så fald har du ingen historie.

  • ”Børnene skal være trygge og udvikle sig kreativt”
  • ”Vi er kendt for vores kvalitet og høje etik”
  • ”Vi kunne gøre meget mere for børnene/patienterne/medlemmerne, hvis vi havde flere ressourcer”

Hvilke historier hører mere til i annonceafdelingen

De fleste af os, der er engageret i noget, synes, at vores lille baby er noget af det mest interessante.
Men det betyder ikke nødvendigvis, at journalisterne mener, at historien er relevant for læserne.
Det drejer sig blandt andet om:

  • ”Tilfredse kunder der fortæller, hvorfor de er glade for at være kunde/patient i netop den forretning/klinik”
  • ”Vi har gode erfaringer med psykisk syge, fordi vi behandler dem individuelt”
  • ”Vi vil kun have tilfredse kunder”

Med mindre…

…du kan give historien en anden indgangsvinkel, så den kommer til at opfylde nogle af AVIS-kriterierne!
For eksempel:

  • ”Nu kan danskere også modtage denne behandling, som nordmænd har haft glæde af i mange år”
  • ”Vaccinationsklinikken har travlt, da mange danskere gerne selv vil betale for at blive vaccineret”
Kom tilbage til Gratis PR-råd

Skriv dit søgeord og tryk ENTER