Sælg mere med en effektiv markedsføringsplan

Markedsføringsplanen er både vigtig, når du opretter din virksomhed, og når du arbejder med markedsføring løbende.

Hvordan du gør, kommer jeg ind på lige om lidt, men først:

Hvad er en markedsføringsplan? 

En markedsføringsplan er en plan for, hvordan du markedsfører dit firma.

Du kan enten have en overordnet plan i dit hoved eller en mere detaljeret markedsføringsplan, du har skrevet ned. Selv har jeg det meste i hovedet og skriver strategien ned, når jeg planlægger kampagner, nyhedsbreve eller flere SEO-tekster.

Det vigtigste er, at du har taget stilling til, hvad du gør, hvorfor og hvor tit. Så du styrer din markedsføring – og ikke overlader den til tilfældighederne, eller hvad tilfældige sælgere vil prøve at sælge dig.

Før du kan lave din markedsføringsplan, skal du have taget stilling til det overordnede som

  • Målgruppe
  • USP
  • Tone of voice

 

Selve markedsføringsplanen indeholder alle de forskellige markedsføringstiltag, du gør brug af:

 

Dem vil jeg gennemgå nu.

Mens du læser, kan du tage noter om, hvilken markedsføring du vælger, og hvad du konkret vil gøre.

Traditionel markedsføringsplan: Strategi for offline succes

Selv om store dele af markedsføring foregår digitalt i dag, kan du sagtens tænke traditionel, trykt markedsføring ind i din markedsføringsplan. Særligt hvis din målgruppe er traditionel, og du ofte møder dem fysisk.

Her er visitkortet svært at komme udenom. Også selv om mange hurtigt connecter på LinkedIn. Med visitkortet har andre noget fysisk fra dig efter et møde, så de bliver mindet om dig. Og især hvis I ikke er connectet på LinkedIn, kan visitkortet være det, der gør, at de husker dig, hvis de får brug for dine ydelser.

Udnyt visitkortet på begge sider, og suppler gerne dine kontaktoplysninger med en god tagline eller kundens udbytte af at handle med dig.

Har du ansatte, skal du også tage stilling til, hvem af dem der skal have visitkort, og hvad der skal stå kortene, så de er ensartede.

Hvis du tit møder mulige kunder, er det en mulighed at få trykt nogle foldere.
Dog anbefaler jeg det sjældent – af flere grunde: Hvis du vil ændre det mindste i folderen, skal du trykke nye, ligesom du tit kommer til at trykke flere, end du har brug for. Derfor har du ikke nær den fleksibilitet med foldere som med onlinemarkedsføring, og du kan få mange onlineannoncer eller andet markedsføring for det, dine foldere koster.

Overvejer du foldere, så spørg dig selv, præcist hvad folderen skal handle om, og hvornår du vil dele dine foldere ud.

Som udgangspunkt vil jeg kun anbefale foldere om et konkret produkt, ikke en generel præsentation af virksomheden – eftersom produktet kan være relevant, hvis kunden får folderen på det helt rigtige tidspunkt. En virksomhedspræsentation lander sjældent på det rigtige tidspunkt.

Tidspunktet kunne være en messe el. lignende, hvor det er realistisk at komme i kontakt med kunder på udkig efter nye løsninger. Omvendt er situationen sjældent til foldere til fysiske netværksarrangementer.

Som en af de mere avancerede former for trykt markedsføring kan du overveje at udgive et trykt magasin en eller flere gange om året. Her kan du bringe nyheder om produkter, metoder, samarbejdspartnere eller viden eller kundecases. Du kan både bruge magasinet som kundepleje, til at profilere din virksomhed eller måske at sælge annoncer.

Lokal markedsføringsplan: Tiltræk flere kunder i dit nærområde

Lokal markedsføring er både relevant for dig, der arbejder fysisk ude ved kunden og dig, der foretrækker at møde alle kunder – eller har kunder, for hvem det er et must at mødes.

Her er flere muligheder:

Lokale medier: Her kan du annoncere eller løbende tippe journalisterne, når der sker noget interessant i din virksomhed. Ofte har du let adgang til spalterne lokalt.

Events: Du kan møde nuværende og potentielle kunder ved at invitere til events. Enten foredrag, netværksarrangementer eller varedemonstrationer. Det er både en god måde at pleje de eksisterende kunder på og møde nye, ligesom dine kunder kan tage deres netværk med.

Sponsorater: Støtter du lokale foreninger, skoler el. lign., viser du dine gode intentioner, samtidig med at sponsorater som regel giver mulighed for at få dit logo vist på et synligt sted.

Lokale netværk: Særligt når du går efter de lokale kunder, er det oplagt at deltage i lokale netværk. Her kan du løbende sige navn + firma + udbytte, så det bliver slået fast overfor de øvrige deltagere i netværket.

Hvor det ellers er vigtigt for din markedsføring, at du rammer din målgruppe, er det knap så relevant her. For det interessante ift. netværk er ikke, hvem netværket består af – men hvem de kender. Så overvej, hvem de kender, og hvorvidt de er gode netværkere, der gerne vil sige dit navn videre.

Lokalt samarbejde: Find lokale firmaer, der arbejder med noget, beslægtet med dig. Så har du altid gode navne at henvise til, ligesom de sikkert gerne vil henvise til dig.

Digital markedsføringsplan: Sådan dominerer du onlinemarkedet

I takt med at de digitale markedsføringsmuligheder bliver flere og flere, er spørgsmålet ikke: Hvad skal jeg? Snarere: Hvad skal jeg ikke?

For ingen kan være gode på alle kanaler.

Hjemmesiden, Google, sociale medier og et nyhedsbrev udgør ofte basen i den digitale markedsføring.

Og for mange virksomheder er det mere profitabelt at optimere her – end at gå i gang med nye tiltag.

Derfor får du her nogle strategispørgsmål, så du kan tage stilling til, om du skal opprioritere her, eller du er klar til at sætte ind med nye tiltag. Du kan læse mere detaljeret om metoderne længere nede.

SEO: Hvilke søgeord performer du allerede godt på? Skal du arbejde med dine eksisterende SEO-tekster eller skrive nye? Skal du optimere teknik eller skaffe flere eksterne links?

Nyhedsbrev: Får du nok nye leads, og er de relevante? Opnår du de ønskede resultater med dine nyhedsbreve? Skal du skrive flere nyhedsbreve – eller blive bedre til det? Har du opsat de relevante autorespondere?

SOME: Er du connectet med relevante? Har du løbende kontakt med dem? Er du aktiv og kommenterer på andres opslag? Skriver du gode opslag selv?

Selv om du har godt styr på disse kanaler, kan du altid optimere. Du kan også overveje andre tiltag som en chatfunktion, et affiliatesamarbejde eller en influencer.

Har du brug for hurtige resultater, kan du oprette onlineannoncer – og måske sælge med det samme:

  • Google Ads
  • Annoncer på sociale medier
  • Retargeting annoncer

 

Overvej nøje, hvad formålet med annoncerne er. Vil du samle tilmeldinger til dit nyhedsbrev, deltagere til webinarer eller linke direkte til hjemmesiden for at sælge?

Salg via hjemmesiden kræver, at din hjemmeside kan konvertere nye kontakter til kunder. Derfor anbefaler jeg altid, at du optimerer hjemmesiden, før du sender betalt trafik ind på den.

Du kan også bruge annoncerne til at tjekke, om hjemmesiden kan sælge, eller den skal ændres. I så fald er det vigtigt at holde et meget vågent øje med, hvad der sker på siden, så du får lavet de nødvendige ændringer og gang i salget.

Social media markedsføringsplan: Øg din synlighed og engagement

”Men jeg skal jo også være på …” er et citat, jeg tit hører. Og nej, det skal du ikke.

Som med diverse andre digitale muligheder, skal du også overveje benhårdt, hvad du ikke skal.

Så hvor mange medier giver det mening for dig og dit firma at være på?

Hvilke af disse vil du kunne være på af lyst?

Det sidste spørgsmål er vigtigere, end de fleste lige er klar over. For hvis du vil have det fulde udbytte af sociale medier, skal du ind over løbende – fordi du skal svare, når nogen kommenterer på dine opslag.

Samtidig er formålet med sociale medier at holde kontakten med folk, du kender eller gerne vil kende. Og det kræver selvfølgelig, at du svarer, når de kontakter dig.

Har du ansatte eller en ekstern SOME-manager, skal du også tage stilling til, hvad du gør og hvad andre gør – og hvordan og hvornår, og hvornår I kommenterer hinandens opslag, så de kan få ekstra rækkevidde;

  • Hvornår deler du på de sociale medier?
  • Hvor tit vil du tjekke mediet, så du følger op på dine aktiviteter?
  • Hvad vil du dele?

 

Jf. det sidste spørgsmål kan du hente god inspiration fra det kommende afsnit om indholdsmarkedsføringsplanen. For du skriver jo om de samme emner på tværs af kanalerne. Og tit kan du genbruge indhold – og få kanalerne til at spille sammen.

Eksempelvis teaser jeg på LinkedIn, før jeg sender et nyhedsbrev ud, hvor jeg hurtigt kan trigge nysgerrigheden. Det er en effektiv måde at få nye læsere på nyhedsbrevet på.

Indholdsmarkedsføringsplan: Skab værdi og tiltræk kunder

I dag laver kunderne en stor del af den nødvendige research selv og er derfor langt fremme i købsprocessen, før de kontakter et firma. Dette skyldes at, moderne markedsføring = indhold om kundernes problemer, vores løsning og hvad de selv kan gøre. Også kaldet content marketing.

Og ud over at content marketing er supereffektivt ift. dit salg, er det nemt for dig, fordi du skal dele din viden – og fortælle om det, du interesserer dig mest for.

Indledningsvist skal du lave en liste over content:

  • Hvilke spørgsmål stiller dine kunder/netværkskontakter/samarbejdspartnere/mulige kunder der takker nej?
  • Hvilke fejl begår dine kunder ift. det, du laver?
  • Hvad misforstår kunderne?

 

Lav en lang liste, så har du altid et idekatalog, du kan skrive content ud fra.

Herefter skal du lægge en strategi for, hvor og hvornår du skal dele indholdet.

Du kan bruge det

  • i blogindlæg
  • i nyhedsbreve
  • på sociale medier
  • på video

 

Det ene udelukker ikke det andet. Men du skal bruge formaterne rigtigt.

Eksempelvis kan du skrive et godt og gennemarbejdet blogindlæg og linke til det i nyhedsbrevet eller på de sociale medier.

Når jeg selv deler vigtigt content i mit nyhedsbrev, skriver jeg flere nyhedsbreve, hvor jeg linker til samme content.

Løbende segmenterer jeg nyhedsbrevet, så læsere, der én gang har klikket på linket, ikke får de efterfølgende nyhedsbreve.

På den måde får jeg mest ud af mit content.

Samtidig anbefaler jeg, at du får lavet en SEO-analyse, før du begynder på dine blogindlæg, så du kan søgemaskineoptimere indlæggene – og få trafik ind fra Google.

SEO-markedsføringsplan: Få din hjemmeside til tops i Google

SEO er en af de langsigtede markedsføringsstrategier, fordi det tager tid at få Google til at indeksere dine SEO-tekster – og efterfølgende vurdere, hvilken placering teksten skal have på den attraktive søgemaskine.

Til gengæld kan du tjene penge på de gode placeringer i årevis pga. arbejde, du kun skal udføre en gang.

Derfor anbefaler jeg, at du får din hjemmeside søgemaskineoptimeret fra start og supplerer med flere SEO-tekster løbende, eftersom SEO er en fortløbende opgave.

Det vigtigste er, at du indleder med at få lavet en søgeordsundersøgelse, så du kan skrive de præcise søgefraser ind i dine tekster. Det er også vigtigt, at du bruger søgeordene, så du matcher læserens intention med søgningen. Derfor anbefaler jeg at du inddeler søgeordene i 2 grupper.

  • Søgeord, der indikerer intentionen om at købe
  • Søgeord, hvor læseren søger viden

 

Herefter kan du løbende skrive flere SEO-tekster, når du har tid.

Ofte anbefaler jeg mine kunder at prioritere blogindlæggene først, ud fra min erfaring om at konkurrencen er noget lavere her, så du hurtigere ser resultater. Samtidig søger potentielle kunder oftere ifm. research end køb.

Omvendt rammer du de kunder, der er mest interessante her og nu med salgsteksterne. Det kræver dog, at du bliver så god til SEO, at du kan slå konkurrenterne – eller betaler andre for at skrive. Vil du ligge højst på de mest attraktive søgeord, skal du også få andre til at linke til din hjemmeside.

E-mail markedsføringsplan: Opbyg stærke kunderelationer

Nyhedsbreve er formidable til salgskampagner og øvrig markedsføring.

Men mange virksomheder prioriterer kun nyhedsbreve, når de vil sælge, og det er så ærgerligt. For en af grundene til, at nyhedsbrevene er så effektive, er, at læserne får en mail fra en, de selv har ønsket at høre fra.

Og du kan sagtens sælge på et nyhedsbrev, hvor du udelukkende deler viden, fordi nyhedsbrevet gør, at du er top of mind, når kunden får behovet.

I dag er det blevet sværere end tidligere at indsamle læsere til nyhedsbrevet. Derfor skal du indstille dig på en større leadgenereringsopgave, hvis du overvejer at få et nyhedsbrev. Men har du allerede en relevant liste, er det bare med at komme i gang:

Når du kører en salgskampagne, består kampagnen ofte af flere påvirkninger.

Det kan være et webinar, en podcast eller lignende, som du bruger til at varme op under læserne, før du vil sælge. Og de tilbud kan du gøre opmærksom på via dit nyhedsbrev.

Nyhedsbrevet vil også være en vigtig del af din markedsføringsstrategi, når du går ind i salgsfasen. For tit har du brug for at præsentere dine ydelser + kampagneincitamentet mere detaljeret, end du kan på de sociale medier.

Du kan se et eksempel på, hvordan du kan bruge et nyhedsbrev ifm. en salgskampagne her:

Den skjulte del af din markedsføringsplan

Allerede før du er klar med et nyt produkt, kan du tease for det på de sociale medier og i dit nyhedsbrev:

Du kan lave en markedsanalyse, mens du udvikler produktet og spørge dine følgere og læsere, hvordan de gerne vil hjælpes på det specifikke område.

Udover at markedsundersøgelsen giver dig god viden, som du kan justere dit produkt efter, er dine kommende kunder med i processen fra start og begynder at overveje, om produktet er noget for dem, selv om du ikke engang begyndt at markedsføre det endnu.

I den skjulte markedsføring kan du også omtale det problem, du vil løse, fra forskellige vinkler, så du skærper læsernes fokus og måske inspirerer dem til, at det kunne være rart at få det løst.

Du kan også lægge et markedsføringsevent ind eller udgive en ny e-bog, relateret til emnet. Det varmer op under læserne, og samtidig kan du tiltrække nye læsere til dit nyhedsbrev, som er interesseret i netop det, du nu vil til at sælge.

Eksempel på en skjult markedsføringsplan

3 nyhedsbreve eller flere, hvor du omtaler det problem, dit produkt vil løse. Husk gode call-to-actions, så du aktiverer dine læsere. Eksempelvis: Besvar spørgeskema/Tilmeld dig event/Download e-bog/Se video

Jo mere du fremstår som eksperten og deler relevant viden, jo bedre er dine læsere opvarmet, når du vil til at sælge – lige om lidt.

Omtal problemet, og kom med løsningen på de sociale medier. Også her kan du bruge de samme call-to-actions som i nyhedsbrevet.

Eksempel på markedsføringsplan, når du vil sælge

Når du har varmet dit publikum op, kan du begynde at sælge til dem.

Det kan du gøre på den her måde:

3-5 nyhedsbreve, hvor du dels præsenterer dit produkt og dels prikker til læsernes behov for dit produkt ved at omtale nogle af de problemer, produktet kan løse. Husk at alle nyhedsbreve skal give dine læsere mere end en varepræsentation. Dine læsere skal altid have noget ud af at læse dine nyhedsbreve. Også selv om de ikke køber noget.

Du kan også målrette nogle af nyhedsbrevene til de læsere, der har klikket i dine tidligere nyhedsbreve i markedsføringskampagnen. På den måde er det kun de virkeligt interesserede, der får alle dine nyhedsbreve.

Sørg for også at omtale det problem, du vil løse + dit nye produkt på de sociale medier, så dine følgere husker din kampagne mellem nyhedsbrevene.

Folk køber (og træffer alle andre beslutninger), når de har en grund. En god grund kan være, at du kun sælger dit produkt i en bestemt periode, kun sælger et bestemt antal, at prisen snart stiger, eller at de får en bonus ved at købe tidligt i kampagnen. Hvis du har en frist, der snart udløber, kan du have stor glæde af også at annoncere på de sociale medier for at sikre at du forbliver i dine læseres bevidsthed.

Hvis det er relevant, så suppler din markedsføringsplan med eksempelvis flyers, trykte annoncer eller Google Ads.

Influencer markedsføringsplan: Skal influencers markedsføre dine produkter?

Jo mere præcis din målgruppe er, jo mere oplagt kan det være at lave et markedsføringssamarbejde med en influencer.

Det vigtigste spørgsmål her er:

Hvem har samme målgruppe som dig?

Herefter:

Hvilken form for samarbejde kan I lave?
Hvad koster det?

Overvejer du en influencer, kan du enten selv tage fat i en, du selv følger og kan sige god for, eller du kan kontakte et bureau.

En anden mulighed her er at bruge andre, der har samme målgruppe som dig. Det kan være andre virksomheder, samarbejdspartnere eller organisationer, der ser en interesse i co-branding.

B2B markedsføringsplan: Strategier til erhvervskunder

Sælger du primært til andre virksomheder, er det vigtigt med en B2B-markedsføringsplan, hvor du tager højde for den lange og komplicerede B2B-kunderejse.

Her skal du påvirke kunden mange gange – nogle gange over flere år. Ikke kun fordi flere afdelinger eller personer skal blive enige, men også fordi nye tiltag på det rette tidspunkt, for at driften kan fungere samtidig.

Samtidig skal du fokusere på det særlige firmaudbytte ved at handle med dig. Derfor fraråder jeg, at du markedsfører dig mod privatkunder samtidig.

I modsætning til hvad mange tror, kan du tit bruge de samme markedsføringskanaler i B2B-markedsføring som B2C. Selv om du skal fokusere på firma-indhold, skal du huske, at du ikke kommunikerer direkte til firmaet, men til mennesket i firmaet. Derfor kan du også sagtens skrive nyhedsbreve og SEO-tekster til B2B.

Tænk forretningsstrategien ind i markedsføringsplanen

Når jeg rådgiver mine kunder om deres markedsføringsstrategi, ser vi tit på deres forretningsplan samtidig.

I forhold til SEO betyder det, at vi tager stilling til, hvilke ydelsessider kunderne skal lande på, når de kommer via Google. Nogle gange vurderer vi, at der er så tung konkurrence på et søgeord, at ydelsen ikke vil kunne tjene investeringen hjem. Andre gange opfinder vi ydelser – eller navne på dem – efter, hvad vi kan se, at deres kunder søger efter.

Skriver vi en annoncekampagne på sociale medier ind i strategien, skal vi tage stilling til, om et produkt skal sælges for penge, eller om det skal gives væk for en mailadresse m.h.p. at sælge noget andet senere. Hvorvidt mailadressen er mere værd end penge, afhænger selvfølgelig af, hvad du kan forvente at sælge til læserne senere.

Og når vi skal lave en markedsføringskampagne, hvor vi vil sælge gennem nyhedsbreve, er det vigtigt at vælge et af de produkter, flest muligt af læserne vil være interesserede i. Alternativt at segmentere nyhedsbrevene, så læsere ikke får de samme tilbud.

Relevante spørgsmål i forhold til andre markedsføringstiltag er, hvilke ydelser der

  • kan give de største fortjenester
  • er oplagte til nye kunder
  • skal sælges som opfølgende produkter

 

Nogle af dine produkter skal måske slet ikke skal sælges mere.

Har du ikke styr på dine produkter, får du svært ved at lægge en gennemtænkt markedsføringsplan.

Kan du ikke vurdere salgspotentialet i dine produkter, er det måske en ide, at du laver en SWOT-analyse med fokus på både dig og dit firma generelt samt dine vigtigste produkter.

SWOT står får Strengths (styrker), Weaknesses (svagheder), Opportunities (muligheder) og Theats (trusler).

Når du har de svar, kan du lægge din markedsføringsstrategi og dit markedsføringsbudget efter, hvor du kan forvente at opnå det bedste salg.

Få min feedback på din markedsføringsplan

Eller få inspiration til markedsføringsplanen, før du går i gang. Ring til mig på 27 12 11 14, send en mail eller book en gratis session.

Derfor kan jeg styrke din markedsføringsplan

Siden 2007 har jeg drevet mit eget kommunikationsfirma. Her rådgiver jeg ambitiøse B2B-virksomheder om forretningsstrategi, målgruppe og markedsføring – og skriver markedsføringstekster eller underviser kunden i at skrive selv.

Jeg er kendt for at give mine ærlige råd, også når det betyder, at jeg her og nu mister en opgave. Eksempelvis takker jeg ofte nej til en PR-opgave, fordi jeg kan se, at kunden formentligt ikke vil opnå de ønskede resultater, eller fordi kunden har mere brug for at optimere sin hjemmeside først.

Oprindeligt er jeg uddannet journalist på Danmarks Journalisthøjskole.

FAQ om markedsføringsplaner

Hvad indeholder en markedsføringsplan?

I markedsføringsplanen skriver du, hvilke markedsføringskanaler vil du bruge til hvad og hvornår.

Skriv opgave, dato, formål + ansvarlig. Så har du overblikket over, at opgaverne bliver løst.

Skriv også brandmanual med tone of voice, USP og målgruppe, så alle, der er inde over din markedsføring, bliver opdateret.

 

Hvordan laver man en markedsføringsplan?

Du tager stilling til de vigtigste spørgsmål ift. din markedsføring og skriver svarerne ned.

Skriv også gerne hvilke tiltag, du udskyder, og hvornår du vil genoverveje dem.

Jo mere detaljeret, jo skriver din markedsføringsplan, jo bedre er du forberedt. Skriv derfor også navn på, hvem der skal løse hvilke opgaver, og hvilke opgaver du hyre ny hjælp til.

 

Hvad er en digital markedsføringsstrategi?

En digital markedsføringsplan er en plan for dine digitale markedsføringsaktiviteter. Det kan være SEO-tekster, nyhedsbreve, sociale medier, annoncer og selvfølgelig din hjemmeside.

 

Hvorfor er en markedsføringsplan vigtig for en virksomhed?

Markedsføringsplanen tvinger dig til at tage stilling til din markedsføring. Når du har overblikket over markedsføringsopgaverne, kan du planlægge og opnå endnu bedre resultater.

I virksomheder hvor flere er inde over markedsføringen sikrer markedsføringen også, at I committer jer til jeres beslutninger og undgår at vende tilbage til de samme spørgsmål flere gange.

 

Hvordan måler man succesen af en markedsføringsplan?

Du måler effekten af de enkelte punkter.

Hvilke punkter, du skal måle på, er et strategisk spørgsmål for sig selv. For hvordan vurderer du, hvad der er vigtigst?

I den optimale verden måler du på alle indsatserne – i hvert fald i perioder – så du ved, om alt kører planmæssigt, eller noget skal optimeres.

Du kan måle hver indsats på flere måder. Eksempelvis kan du måle nyhedsbrevene på, hvor mange der åbner, klikker, køber eller afmelder sig. Og et nyhedsbrev kan sagtens klare sig godt på enkelte punkter og dårligt på andre.

Du kan også måle annoncer på, hvor mange der ser dem, hvor mange der klikker og hvor mange der konverterer.

 

Hvordan tilpasser man en markedsføringsplan til sin målgruppe?

Som i al markedsføring er målgruppen også det vigtigste i din markedsføringsplan.

Og alle spørgsmål skal besvares med udgangspunkt i, hvad målgruppen foretrækker. Både ift. produkt, indhold, markedsføringskanal og detaljer i markedsføringen. Herunder billeder, grafik, tempo, ord og indhold.

 

Hvilke fejl bør man undgå i en markedsføringsplan?

Mange er alt for generelle i deres markedsføringsplan. Og hvis du ikke skriver, hvad du vil gøre og hvordan, kan du ikke bruge markedsføringsplanen til noget.

En anden fejl er at undlade at evaluere resultaterne løbende.

 

Hvor ofte bør en markedsføringsplan opdateres?

Du skal opdatere din markedsføringsplan, hver gang der sker nyt. Enten ift. din markedsføringsindsats eller dine produkter.

Opdater mindst en gang om året. For selv om du ikke ændrer noget, ændrer resten af verden sig. Både din konkurrencesituation og hvad du kan ift. de forskellige markedsføringsdiscipliner.

 

Hvordan laver man en markedsføringsplan med et begrænset budget?

Prioriter benhårdt, hvor du sætter ind, og fokuser på markedsføring, der primært koster din tid.

Alt efter målgruppe kan du komme langt med at være på kundernes foretrukne sociale medie.

Som regel vil jeg også anbefale, at du som minimum har en simpel hjemmeside. Måske en one-pager.

 

Hvordan tilpasser man en markedsføringsplan til forskellige brancher?

Jo smallere målgruppe, jo nemmere er markedsføringen. For hvis du vil ramme flere målgrupper, får du svært ved at dele din markedsføring op, så kunderne kun ser det, der er målrettet dem selv.

Har du et nyhedsbrev, kan du segmentere læserne efter branche. Dog vil det ofte være en stor opgave, så overvej lige en ekstra gang, om det er umagen værd.

Du kan også lave landingssider på hjemmesiden efter de forskellige brancher – med kundecases fra branchen.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER