Sælg mere med en effektiv markedsføringsplan

Lige om lidt får du et eksempel på en markedsføringsplan.

Den kan du bruge fremover, hver gang du skal markedsføre et nyt produkt. Først besvarer jeg lige nogle af de hyppigste faktuelle spørgsmål om markedsføringsplaner:

Hvad er en markedsføringsplan?

En markedsføringsplan er en plan over, hvordan du markedsfører dit firma. Herunder hvordan du markedsfører forskellige af dine ydelser, for de skal ikke nødvendigvis markedsføres ens.

Du kan enten have en overordnet plan i dit hoved eller en mere detaljeret markedsføringsplan, du har skrevet ned.

Hvad indeholder en markedsføringsplan?

I din markedsføringsplan kan du skrive, hvilke markedsføringskanaler vil du bruge til hvad og hvornår? Når du har overblikket over dine forskellige markedsføringsopgaver, kan du planlægge bedre og opnå endnu bedre resultater.

Hvad er en digital markedsføringsstrategi?

En digital markedsføringsplan er en plan, hvor du udelukkende fokuserer på dine online aktiviteter. Det kan være SEO-tekster, nyhedsbreve, aktiviteter på sociale medier og selvfølgelig hele din hjemmeside.

Sørg for, at din markedsføringsbase er klar

Når du skal lægge en markedsføringsplan for en ny kampagne, skal din grundlæggende markedsføring selvfølgelig være i orden. Det vil sige, din hjemmeside skal være opdateret. Du skal også gerne have opvarmede følgere på de sociale medier og ditto læsere på dit nyhedsbrev, så du også kan bruge disse markedsføringskanaler.

En af grundene til, at jeg altid anbefaler nyhedsbreve til din markedsføringsstrategi, er, at nyhedsbreve er formidable til salgskampagner.

Uanset hvilke tiltag du lægger ind i din markedsføringskampagne, kan du bruge dit nyhedsbrev til at gøre opmærksom på disse tiltag.

Det kan være et webinar, en ny e-bog, en podcast eller lignende, som du bruger til at varme op under læserne, før du vil sælge.

Men også når du går ind i den konkrete salgsfase, vil nyhedsbrevet ofte være en vigtig del af din markedsføringsstrategi. For mange produkter eller ydelser kræver en mere omfattende præsentation, end du har plads til på de sociale medier.
Du kan se en skabelon til nyhedsbrevet her.

Tænk forretningsstrategien ind i markedsføringsplanen

Når jeg rådgiver mine kunder om deres markedsføringsstrategi, ser vi tit på deres forretningsplan samtidig.

I forhold til SEO betyder det, at vi tager stilling til, hvilke ydelsessider kunderne skal lande på, når de kommer via Google. Nogle gange vurderer vi også, at der er så tung konkurrence på et søgeord, at ydelsen ikke vil kunne tjene investeringen hjem. Andre gange opfinder vi ydelser – eller navne på dem – efter, hvad vi kan se, at deres kunder søger efter.

Skriver vi en annoncekampagne på facebook ind i strategien, skal vi tage stilling til, om et produkt skal sælges for penge, eller om det skal gives væk for en mailadresse m.h.p. at sælge noget andet senere. Hvorvidt mailadressen er mere værd end penge, afhænger selvfølgelig af, hvad du kan forvente at sælge til læserne senere.

Og når vi skal lave en markedsføringskampagne, hvor vi vil sælge gennem nyhedsbreve, er det vigtigt at vælge et af de produkter, flest muligt af læserne vil være interesserede i. Alternativt at segmentere nyhedsbrevene, så læsere ikke får de samme tilbud.

Relevante spørgsmål i forhold til andre markedsføringstiltag er, hvilke ydelser der

  • kan give de største fortjenester
  • er oplagte til nye kunder
  • skal sælges som opfølgende produkter

 

Nogle af dine produkter skal måske slet ikke skal sælges mere.

Har du ikke styr på dine produkter, får du svært ved at lægge en gennemtænkt markedsføringsplan.

Kan du ikke vurdere salgspotentialet i dine produkter, er det måske en ide, at du laver en SWOT-analyse med fokus på både dig og dit firma generelt samt dine vigtigste produkter. SWOT står får strengths (styrker), weaknesses (svagheder), Opportunities (muligheder) og Theats (trusler).

Når du har de svar, kan du lægge din markedsføringsstrategi og dit markedsføringsbudget efter, hvor du kan forvente at opnå det bedste salg.

Den skjulte del af din markedsføringsplan

Markedsføringsplan skabelonAllerede før du er klar med produktet, kan du sagtens tease for det på de sociale medier og i dit nyhedsbrev.

Du kan lave en markedsanalyse, mens du udvikler produktet og spørge dine følgere og læsere, hvordan de gerne vil hjælpes på det specifikke område. Udover at markedsundersøgelsen giver dig en masse god viden, som du kan bruge til at justere dit produkt efter, er dine kommende kunder med i processen fra start og begynder at overveje, om produktet er noget for dem, selv om du ikke engang begyndt at markedsføre det endnu.

I den skjulte markedsføring kan du også vinde meget ved at omtale det problem, du vil løse, fra forskellige vinkler, så du skærper læsernes fokus og måske inspirerer dem til, at det kunne være rart at få det løst. Du kan også lægge et markedsføringsevent ind eller udgive en ny e-bog, relateret til emnet. Det varmer op under læserne, og samtidig kan du tiltrække nye læsere til dit nyhedsbrev, som er interesseret i netop det, du nu vil til at sælge.

Konkret eksempel på en skjult markedsføringsplan

3 nyhedsbreve eller flere, hvor du omtaler det problem, dit produkt vil løse. Husk gode call-to-actions, så du aktiverer dine læsere. Eksempelvis: Besvar spørgeskema/Tilmeld dig event/Download e-bog/Se video

Jo mere du fremstår som eksperten og deler relevant viden, jo bedre er dine læsere opvarmet, når du vil til at sælge – lige om lidt.

Omtal også problemet og kom med løsningen på de sociale medier. Også her kan du bruge de samme call-to-actions som i nyhedsbrevet.

Eksempel på markedsføringsplan, når du vil sælge

Når du har varmet dit publikum op, kan du begynde at sælge til dem.

Det kan du gøre på den her måde:

3-5 nyhedsbreve, hvor du dels præsenterer dit produkt og dels prikker til læsernes behov for dit produkt ved at omtale nogle af de problemer, produktet kan løse. Husk at alle nyhedsbreve skal give dine læsere mere end bare en varepræsentation. Dine læsere skal altid have noget ud af at læse dine nyhedsbreve. Også selv om de ikke køber noget.

Du kan eventuelt målrette nogle af nyhedsbrevene til de læsere, der har klikket i dine tidligere nyhedsbreve i markedsføringskampagnen. På den måde er det kun de virkeligt interesserede, der får alle dine nyhedsbreve.

Sørg for også at omtale det problem, du vil løse + dit nye produkt på de sociale medier, så dine følgere husker din kampagne mellem nyhedsbrevene.

Folk køber (og træffer alle andre beslutninger), når de har en grund. En god grund kan være, at du kun sælger dit produkt i en bestemt periode, kun sælger et bestemt antal, at prisen snart stiger, eller at de får en bonus ved at købe tidligt i kampagnen. Hvis du har en frist, der snart udløber, i din kampagne, kan du have stor glæde af også at annoncere på de sociale medier. For at sikre at du forbliver i dine læseres bevidsthed.

Hvis det er relevant, så suppler din markedsføringsplan med eksempelvis flyers, trykte annoncer eller Google Ads.

Få min feedback på din markedsføringsplan

Eller få inspiration til markedsføringsplanen, før du går i gang. Ring til mig på 27 12 11 14, eller send en mail. Så ringer jeg til dig.

Det første kvarter er gratis.

Få mine øjne på din markedsføringsplan

Derfor kan jeg styrke din markedsføringsplan

Siden 2007 har jeg drevet mit eget kommunikationsfirma. Her rådgiver jeg ambitiøse vækstvirksomheder om deres markedsføring og skriver markedsføringstekster. Jeg er kendt for at give mine ærlige råd, også når det betyder, at jeg her og nu mister en opgave. Eksempelvis takker jeg ofte nej til en PR-opgave, fordi jeg kan se, at kunden formentligt ikke vil opnå de ønskede resultater, eller fordi kunden har mere brug for at optimere sin hjemmeside først.

Oprindeligt er jeg uddannet journalist på Danmarks Journalisthøjskole. Siden har jeg efteruddannet mig i salgstekster, SEO-tekster, e-mailmarkedsføring og kundetyper.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER