Følg skabelonen og skriv nyhedsbreve effektivt

Skabelon til nyhedsbreveGår du nogle gange i stå, når du skal skrive nyhedsbreve?

Du har helt styr på dit indhold til nyhedsbrevene, men savner en effektiv skabelon for, hvordan du skal formulere indholdet, så du netop sælger, samtidig med at du fastholder dine læsere.

Hvilken type skabelon eller hvilket mønster, der egner sig bedst til dine nyhedsbreve, afhænger selvfølgelig af den specifikke målgruppe, du skriver til.

Men der er en overordnet skabelon, du vil kunne arbejde ud fra, uanset hvem der er målgruppen for din e-mailmarkedsføring.

Skabelonen for et godt nyhedsbrev er:

  • Fang læseren med en god overskrift

  • Husk en preheader, som er er den linje, som læseren ser i sin indbakke, under overskriften

  • Begynd dit nyhedsbrev med noget, der giver din læser lyst til at læse videre. Alt efter målgruppe kan indledningen enten bestå af en personlig fortælling, en vittighed, en faktuel oplysning, en quiz eller en påstand, der relaterer til et problem, læseren kender
    (Du kan eventuelt tease for en gave, en spændende event eller et godt tilbud øverst i mailen, så du er sikker på, at alle læsere ser det)

  • Fortsæt dit nyhedsbrev med at dele værdi, dele værdi og dele værdi

  • Husk overskrifter undervejs i din tekst, så læseren let kan skimme indholdet

  • Kom med et til tre bud på, hvad læseren selv kan gøre for at løse sit problem. Og så har du en oplagt overgang til at uddybe med en version af: ”Vil du vide mere om xxx, kan jeg hjælpe dig gennem…” På den måde deler du både værdi til de – mange – der af den ene eller anden grund ikke bliver kunder i dag. Og samtidig får du præsenteret det, du vil sælge

  • Afslut dit nyhedsbrev med prisen på din hjælp, eller et eksempel på en pris

  • Tilføj en call-to-action, så læseren ved, hvad han skal gøre for at få din hjælp

 

Eksempel på skabelon til nyhedsbrev, der ikke skal sælge – direkte

Mange tror fejlagtigt, at læserne automatisk klikker på det, der er gratis. Hvad enten det er e-bøger, events, blogindlæg, lydfiler eller lignende. Det gør de ikke. Derfor kan du med fordel bruge den samme skabelon, når du vil have læserne af dit nyhedsbrev til at gøre noget, der er gratis for dem.

De skal stadig overbevises, om at det, du vil dele, er umagen værd for dem. Selv om der selvfølgelig skal mindre til for at agere på noget gratis end noget, de skal betale for. Derfor kan du nøjes med et kortere nyhedsbrev, ligesom du selvfølgelig kan skære det næstsidste punkt fra.

Husk: Et nyhedsbrev er aldrig nok

Hvis du vil have dine læsere til at gøre noget, der kræver noget af dem, skal du som regel sende flere nyhedsbreve.

Jo mere du kræver af læserne, eller jo vigtigere den pågældende aktivitet er for dig, jo flere nyhedsbreve skal du skrive.

En skabelon til en hel serie af nyhedsbreve kan derfor bestå af

  • 1-3: Nyhedsbreve om det problem, du snart vil behandle. Skal uddanne læserne til at forstå, at de overhovedet har et problem, og at der er en løsning. Giv gerne gode råd her, så de kan se, at du kan hjælpe dem

  • 4: Teaser for xx er på vej. Eventuelt suppleret med, at de virkeligt interesserede kommer på en venteliste, så de hører om xx før alle andre

  • 5-7: Mails, der skal aktivere læserene til det, du gerne vil have dem til

 

Det er selvfølgelig individuelt, om du har brug for 7 mails. Men i forbindelse med større lanceringer, kan det sagtens være profitabelt. I de første 1-3 mails kan du eventuelt linke til blogindlæg eller videoer. På den måde bliver din mailserie ikke udelukkende en salgsserie.

Når du skriver nyhedsbreve efter denne systematik, får du dem til at spille sammen. Og du får samtidig nemmere ved at få ideer til, hvad du skal skrive, fordi du har et emne og et produkt at skrive henimod.

FAQ:

Hvor ofte skal jeg sende nyhedsbreve?

Gerne hver eller hver anden uge. Særligt hvis du driver en lille virksomhed, er hyppigheden vigtig. For jo længere der er mellem dine nyhedsbreve, jo større risiko er der for, at dine læsere har glemt, hvem du er. Og relationen er det vigtigste, når du vil sælge med nyhedsbreve.

Hvordan finder jeg på indhold til mine nyhedsbreve?

Noter, når kunder og netværk spørger om noget interessant eller misforstår dig. Særligt misforståelser, der gør, at din branche vælges fra, er godt indhold. Du kan også tage udgangspunkt i dine konkrete resultater eller tilfredse kunder.

Hvad er forskellen på et nyhedsbrev og en mailserie?

En mailserie består af flere nyhedsbreve, der alle er skrevet for at få læserne til at foretage den samme handling. På den måde bliver de påvirket til handlingen på flere forskellige måder. Uanset om det er at købe eller tilmelde sig et arrangement.

Brug for indhold til din skabelon?

Har du brug for input til indholdet i dit nyhedsbrev? Eller rådgivning om en bedre strategi for dine nyhedsbreve? Så husk, at jeg altid giver 15 minutters gratis rådgivning til nye kunder. Du kan ringe på 27 12 11 14.

Blogbanner nyhedsbrev
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER