Optimer dine reklamer, og få mere for dit annoncebudget

Suppler din online markedsføring med trykte reklamer”Jeg påvirkes ikke af reklamer. Jeg ser dem faktisk slet ikke.”

Sådan siger forbavsende mange mennesker. Og det er lidt interessant. For hvis reklametekster ikke virkede, ville firmaerne bag formentligt bruge deres markedsføringsbudgetter anderledes, end de gør i dag.

Nederst i den her tekst får du en guide til at skrive gode reklametekster. Men lad os først lige se på de markedsføringsplatforme, hvor reklameteksterne kan indgå, og hvorfor forbrugerne ikke selv oplever, at reklamerne ikke påvirker dem.

Det er formentligt sjældent, at folk ser en reklame for et bestemt produkt, hvorefter de skynder sig at købe det med det samme. I de allerfleste tilfælde bliver vi påvirket ubevidst, og så kan reklameteksten være et af flere elementer, der påvirker, om vi vælger den ene eller anden tandpasta.

En af reklamernes helt store fordele er, at vi med reklamer har mulighed for at påvirke potentielle kunder, der end ikke har overvejet at købe vores produkt. Og vi kan vælge medie eller placering ud fra, om vores målgruppe læser mediet eller kører forbi netop den bygning, hvor vi overvejer at placere vores reklame. Med reklamer, der placeres i bybilledet, har vi mulighed for at påvirke forbrugerne, mens de er på vej fra det ene sted til det andet. Eksempelvis reklamer på metrostationerne, der fortæller, hvor få stop der er til Frederiksberg Centret.

Og i takt med at medierne også er blevet meget bevidste om deres målgruppe, bliver det lettere og lettere for markedsføringsansvarlige at vælge netop det medie, som vores specifikke målgruppe læser. Og vi kan målrette vores reklame 100 % efter medie og målgruppe.

Så ingen tvivl om, at ja, reklamer har magt!

Mange formål med reklamer

Du kan få dine reklamer designet med flere forskellige formål. Eksempelvis for at sikre, at forbrugerne

  • kender firmanavnet og ved, hvad I står for, så de løbende har jer og jeres produkter i baghovedet
  • handler hos jer i en specifik periode. Eventuelt når de skal købe julegaver, lige har fået børnepenge eller skal fylde køleskabet op lige før påske. Eller fordi I pt kører en særlig salgskampagne
  • besøger jeres hjemmeside eller webshop

 

Hvis formålet er at sælge, efter forbrugerne har set reklamen, skal du have i baghovedet, at det ofte vil kræve en del af jer. Hvis du har et stort og kendt brand, er det selvfølgelig en fordel, at jeres firmanavn kommer ind i forbrugerens bevidsthed – eventuelt mens han sidder i bilen og overvejer, hvor han skal købe ind til aftensmad. Her kan reklamen være et af de elementer, der afgør, ved hvilken forretning han stopper på vejen hjem. Dette er under forudsætning af, at han i forvejen har et godt billede af virksomheden og bare skal mindes om, at I er en mulighed.

Men uanset hvor mange penge I bruger på reklamer, er det ikke sikkert, at han overhovedet overvejer om at køre hen på netop jeres parkeringsplads. Det kan være, at

  • I aldrig har parkeringspladser nok, eller at I har betalingsparkering
  • han skal i den anden retning
  • han har haft dårlige oplevelser med butikken eller en anden butik i jeres kæde
  • han har særlige behov, I ikke tilgodeser
  • han foretrækker at købe fødevarer på nettet
  • I lige har været i medierne med en rigtig dårlig historie

 

Eller der kunne være så mange andre situationer, der gør, at kunden vælger jer fra.

Så reklamen kan give et skub til noget, der allerede virker.

Når reklamer ikke kan udløse salg

Omvendt: Hvis du repræsenterer et firma, der er forholdsvis nyt eller ukendt, så kræver det betydeligt mere at få nogen til at overveje at købe noget af jer. Nu. Og reklamens fordel kan også være en ulempe: Den lander hos kunden, når han ikke har bedt om at høre fra jer. Derfor kan der være så mange grunde til, at han ikke overvejer at læse eller tage stilling til budskabet.

Især hvis intet i reklamen vækker genklang eller er nyt og spændende nok til at trigge hans nysgerrighed. Hvis kunden ikke forventes at kende firmaet, og du samtidig vil have kunden til at foretage et køb, kræver markedsføringsopgaven meget af dig. Og særligt hvis det, du sælger, er nice to have og ikke need to have.

Sælger du noget, der mangler på markedet, eller sælger du noget på en ny måde, som markedet efterspørger? Ja, så kan du ramme netop det hul, konkurrenterne har efterladt på markedet. Og så kan reklamen skabe opmærksomhed om det.

Hvis ikke, så spørg dig selv, om du kan slå på noget i din reklametekst, der kan få kunderne til at overveje at købe på trods. Hvis ikke, kan du lægge et andet delmål for din markedsføringsstrategi end at sælge lige nu.

Et delmål kan også være at få din potentielle kunde til at

  • hente en online-giveaway mod at tilmelde sig dit nyhedsbrev
  • følge jer på de sociale medier
  • deltage i en konkurrence

 

Eller lignende.

Disse mål kan også være fine mål, selv hvis du sælger noget, du umiddelbart godt kan sælge gennem en annonce. For hvis du får forbrugerne til at eksempelvis at tilmelde sig nyhedsbrevet, vil du kunne sælge til dem fremover, uden at du skal blive ved med at betale for reklamerne.

Uanset om du repræsenterer et kendt eller ukendt firma, kan det på langt sigt være meget mere værd at indlede med at bruge reklamerne til at få kontakten overhovedet end at gå direkte til salget. Men det kræver selvfølgelig, at dit firma og resterende markedsføring er gearet, så du har noget relevant content som blogindlæg, videoer eller andet, du kan bruge til at skabe denne indledende kontakt.

Omvendt: Hvis du allerede bruger tid på sociale medier, nyhedsbreve eller lignende, kan du vinde rigtig meget ved at reklamere for disse tilbud. For netop denne indsats vil vil være det eneste, du skal sætte i gang for at få flere følgere til noget, du laver alligevel.

Suppler onlinemarkedsføring med reklamer

Du skal ikke klikke rundt på min hjemmeside ret længe for at registrere, at min metier er onlinemarkedsføring.  Og som regel anbefaler jeg også mine kunder at bruge langt størsteparten af deres markedsføringskroner online, fordi der er så mange fordele online. Blandt andet at det indhold, vi én gang har publiceret online, bliver ved med at arbejde for os uden at koste ekstra, og at kunder fra hele verden kan finde os. Men nogle gange kan det være en god ide at supplere vores onlinemarkedsføring med reklamer eller anden merchandise.

Som regel anbefaler jeg dog kun dette til virksomheder, hvor hjemmesiden og øvrig onlinemarkedsføring er tip top. Ellers vil jeg typisk anbefale at bruge pengene online i stedet. Men når hjemmesiden m.m. er 100 % velfungerende, kan det give rigtig god mening at bruge annoncer til at sende endnu mere trafik ind på hjemmesiden.

Reklamernes udvikling

I løbet af få generationer har reklamerne udviklet sig markant, og i dag kan det kræve flere forskellige markedsføringskonsulenter at lægge den rette markedsføringsstrategi, så de forskellige budskaber bringes på de rette platforme, og så annoncerne rammer knivskarpt.

I reklamernes tidlige barndom udgjorde trykte foldere, reklameskilte, reklame på biler, reklamebannere og annoncer i trykte medier en stor del af begrebet ”reklamer”. Hertil kom forskellige reklameartikler, tv-reklamer eller mindre reklamefilm.

I takt med at mulighederne er eksploderet, og internettet er kommet til, er konkurrencen steget markant.

Mulighederne først: I takt med at vi nu kan målrette vores onlineannoncer meget specifikt efter vores målgruppes adfærd, kan vi nu styre benhårdt, hvem der ser hvilke reklametekster.

På facebook kan vi ramme en meget specifik målgruppe eller gå målrettet efter ”mennesker der minder om bestemte mennesker”. Og med annoncer på Google kan vi blive markedsført direkte overfor mennesker, der har søgt bestemte søgeord, vi selv identificerer. Og vi kan linke til forskellige landingssider, alt efter om de har googlet ”hjælp til hjemmeside” eller ”ny hjemmeside”, hvilket jo er søgninger, der vidner om to ret forskellige kundeprofiler. Og vi kan designe annoncerne direkte efter, præcist hvor meget vi er villige til at betale for et bestemt klik på det ene søgeord frem for det andet.

Samtidig kan vi måle direkte, om de pågældende klik fører til et salg. Og det gør, at vi kan lave vores markedsføring meget intelligent. Får vi ikke det ønskede salg som følge af en annonce, kan vi justere på den, til vi får det, vi ønsker. Og viser det sig umuligt for os at justere os frem til et resultat, ja så kan vi stoppe annoncen med det samme. Ligesådan hvis der skulle være andre grunde til, at vi gerne vil stoppe annoncen. Det kan enten være, at vi får udsolgt længe før forventet, eller at der sker noget i firmaet eller samfundet, der ændrer dagsordenen. De muligheder har vi ikke med trykt annoncering, hvor der ingen vej er tilbage, hvis noget først er blevet trykt.

Men i takt med at vi har fået så mange muligheder, er det også blevet radikalt mere kompliceret at udnytte mulighederne optimalt. Og det kan hurtigt blive dyrt at annoncere, hvis man ikke kan indstille annoncerne rigtigt, eller hvis man ikke følger med løbende, når mulighederne ændrer sig. I dag er det helt almindeligt, at markedsføringskonsulenter har specialiseret sig, så de nu enten er specialiseret i facebookannoncer eller udelukkende er Google Ads-konsulenter. Det siger noget om kompleksiteten og efterspørgslen. Men det siger også noget om, hvad det i dag kræver af virksomheder at markedsføre sig.

Desværre ser jeg jævnligt, at virksomheder søger markedsføringskonsulenter, der skal dække alt fra grafisk design til kodning, tekstforfatning af reklametekster og oprettelse af annoncer. Med andre ord: Én person skal kunne bestride samtlige poster i et full service reklamebureau. Når jeg ser sådanne jobopslag, ser jeg også en overordentlig stor risiko for, at store dele af markedsføringsbudgettet spildes, for hvis man tror, at en og samme person kan løse så forskelligartede opgaver, ved man intet om, hvor komplekse de er. Og så har man heller ikke noget begreb om, hvordan man finder ud af, om man får det optimale ud af markedsføringsbudgettet.

Derfor kræver de moderne annoncerings- og markedsføringsmuligheder, at man vil sætte sig grundigt ind i, hvordan de fungerer eller hyre specialister til opgaven. Og da mit eget fokus er på godt indhold, kunne jeg heller ikke drømme om selv at lave mine annoncer.

Guide til gode reklametekster

Som lovet indledningsvis får du her en guide til at skrive gode reklametekster:

Når du skriver dine reklametekster, skal du huske, at din tekst skal få læserne til at foretage en handling. Meget gerne få dem til at købe med det samme. Det kræver noget andet end en almindelig beskrivende tekst.

Mange begår den fejl, at de tror, at når en kunde først har lavet en Googlesøgning og er landet på en produktside, er han meget tæt på at købe. Det er han ikke.  Han er meget tæt på at klikke tilbage på Google. Og oftest vil han være allertættest på at lade være med at gøre noget overhovedet. Fordi et køb kræver noget. Derfor skal dine reklametekster bekræfte kunden i, at der var en god grund til, at han begyndte at lede efter produktet eller ydelsen. En grund, der var så god, at det er nu, han skal købe i stedet for at udskyde købet. Du skal også overbevise ham om, at han skal handle hos dig i stedet for hos en af dine konkurrenter.

Derfor:

Fortæl tydeligt, hvad læseren får ud af at købe dit produkt og at købe det hos dig.

Skriv, hvad læseren skal gøre for at købe. Hvis du har en webshop, giver det selvfølgelig sig selv. Men hvis du sælger konsulentydelser, er der flere muligheder. Ofte kræver det en dialog, før kunden er klar til at købe. Derfor er det vigtigt, at du også gør opmærksom på, at kunden er meget velkommen til at ringe.

Hvis din reklametekst skal indgå i en annonce eller andre steder, hvor der er begrænset plads, skal du selvfølgelig være meget bevidst om, præcist hvad du vil fortælle. Her falder mange i den fælde, at de netop for at gøre det kort, kun fokuserer på fakta.

Men den primære grund til at folk køber, er meget sjældent det rent faktuelle. De køber, fordi de gerne vil opnå noget eller slippe for et problem. På fagsprog siger vi, at de vil gå fra Island of pain til Pleasure Island. Med andre ord: De handler på deres følelser. Så selv hvis du kun har 100 eller 200 tegn, skal du stadig ramme følelserne. For er de ikke aktiveret, er fakta lige meget.

Skal din reklametekst bruges et sted, hvor du kan skrive længere, har du god mulighed for virkelig at uddanne læseren til at købe. Alligevel begår mange den fejl, at de tænker: ”Folk har travlt. Der er jo ingen der vil læse så meget”. Og ja, det er sikkert det, de ville sige, hvis du spurgte dem. Men de svarer jo ikke på, hvad de vil have brug for at læse i teksten for at blive klar til at købe. Og de bliver først klar, når de har fået svar på mange af deres spørgsmål – også spørgsmål de ikke nødvendigvis kan sætte ord på selv.

Samtidig skal du bygge deres forbehold ind i reklameteksten. Hvad er deres grunde til ikke at købe? Ofte er det de små detaljer, der gør, at næsten klare kunder, alligevel ikke køber noget. Så du kan løfte din reklametekst radikalt, når du skriver forbeholdene ind.

Blogbanner nyhedsbrev
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER