Glem ikke de relaterede søgninger i dit SEO-arbejde

De relaterede søgninger giver dig så mange fordele, når du arbejder med onpage SEO. Men mange giver dem ikke den opmærksomhed, de fortjener. Det kan du gøre fremover. Det vil både lette dit eget arbejde, og samtidig bliver du honoreret af både Google og dine læsere.

Allerførst: Hvad er relaterede søgninger?

De relaterede søgeord er, som navnet antyder, ord der har relation til det primære søgeord. Eksempelvis er ordene SEO, søgeordsanalyse, SEO-analyse SEO-blogs, SEO-guide, Google m.m. relaterede til søgningen SEO-tekster.

Mange af dem kan du selv regne ud. Men du kan også finde forslag til dem i diverse søgeordsværktøjer. Hvorfor det er særligt interessant at finde dem i et søgeordsværktøj, kommer jeg tilbage til.

De relaterede søgninger gavner dine tekster på flere måder:

  1. Grundregel i SEO-tekster er, at Google vil finde de bedste tekster om et emne og vise dem øverst på SERP (Oversigtssiden over de forskellige søgeresultater). Jo flere relaterede søgninger, du bruger i din SEO-tekst, jo større sandsynlighed er der for, at du også har skrevet en god og detaljeret tekst om et emne – og ikke bare har gentaget det primære søgeord mange gange, som vi gjorde i SEOéns første dage

  2. Eftersom Google honorerer tekster, der giver et grundt svar på en søgning, ligger de lange tekster ofte højt på den attraktive side 1. Ofte er de mellem 1.000 og 2.000 ord. De relaterede søgninger giver dig input til, hvad du skal skrive i teksten

  3. Ikke alene inspirerer de relaterede søgninger dig til indholdet i teksten. De fortæller også de præcise delemner, som læserne gerne vil vide om. Eksempelvis kan du se, at mange spørger om prisen på forskellige ydelser. Så jo flere relaterede søgninger, du skriver ind i din tekst, jo flere af læsernes spørgsmål svarer du samtidig på. Og jo mere læserne oplever, at du svarer på det, de gerne vil vide, jo tættere bliver de på at købe

  4. Ofte er der forholdsvis få søgninger på de relaterede søgeord. Måske 30-50. Derfor er der formentligt ikke mange af dine konkurrenter, der har skrevet en hel SEO-tekst om de relaterede. Og Google viser den bedste side øverst. Derfor kan du måske få en god placering på et af de relaterede søgninger alene ved at skrive ordet ind i en SEO-tekst om et andet søgeord. Google registrerer den trafik, du får til din side via denne afledte effekt, og det er min oplevelse at du på den måde også kan opnå en bedre placering på dit primære søgeord

Derfor skal du finde relaterede søgninger gennem et værktøj

Når du tjekker de relaterede søgninger i søgeordsværktøjerne, opnår du to fordele:

Du finder ord, som du ved, at Google også forbinder med ordet. Samtidig får du måske nye ideer til søgeord, der er så attraktive for dig, at det vil være rentabelt også at skrive en hel SEO-tekst ud fra ordet – i stedet for udelukkende at bruge ordet sekundært i en anden SEO-tekst. Netop mit arbejde med de relaterede søgninger er en af grundene til, at jeg selv bliver ved med at have søgeord at skrive SEO-tekster om.

Du kan finde de relaterede søgninger i alle de professionelle SEO-værktøjer. Herunder semrush, ahrefs og Storybase. Også AnswerThePublic er en mulighed. Her kan du se alle de spørgsmål, folk stiller på Google. Imidlertid kan du ikke se, hvor mange der stiller spørgsmålene, hvilket, jeg synes, er en væsentlig mangel.

Engang kunne du også finde mange relaterede søgninger i Googles eget værktøj Google Keyword Planner, eller Søgeordsplanlægning på dansk. Men de søgninger du nu får vist her, er desværre meget begrænsede.

Du kan også bruge Google Trends, hvis du gerne vil se udsving i antal søgninger hen over året.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER