Begynd dit onpage SEO-arbejde med at læse her

På stort set dagligt plan drøfter jeg SEO med kunder eller andre professionelle kontakter. Og alle har som regel kendskab til SEO i en eller anden grad. Og de har gennem tiden også betalt en del for SEO. Desværre viser det sig tit, at de ikke har godt nok kendskab til, hvad de har betalt for. For SEO er ikke bare SEO. SEO kan være mange forskellige opgaver. Derfor er det vigtigt, at du sætter dig ind i, hvilken form for SEO, din udbyder eller potentielle udbyder vil sætte i gang for dig – på din regning.

Guiden til din onpage SEODe 3 største SEO-discipliner er

  • Teknisk SEO
  • Onpage SEO
  • Linkbuilding

 

Rækkefølgen er ikke tilfældig. Først skal du have styr på dit tekniske fundament. Herefter skal du skrive nogle gode tekster, der gør mennesker klogere og følger en fast struktur. Og endeligt kan du løfte din side yderligere op i Googles visningsresultater ved at få andre til at linke til din side.

Lad mig uddybe:

Teknisk SEO:

Helt grundlæggende skal hjemmesiden rent teknisk sættes op, så det er let for Google og mennesker at navigere rundt på den. Noget af det allervigtigste er, om hjemmesiden oploader siderne hurtigt. Har du et omfattende site med mange billeder eller grafik på, kan det tit hæmme hastigheden, hvis det ikke er gjort rigtigt. Og mennesker skal ikke vente ret lang tid, på at en side oploader, før de mister tålmodigheden og klikker væk igen. Google er også meget opmærksom på loadingtiden og især på, hvordan mennesker agerer. Derfor skader lang loadingtid dig både i forhold til mennesker og Google.

Der er også en række andre tekniske detaljer, der spiller ind. Eksempelvis har nogle hjemmesider problemer med Duplicate Content, også kaldet dupliceret indhold eller DC, fordi eksempelvis uddrag af blogindlæg vises på flere forskellige landingssider.

Alle tekniske problemer kan skade dine placeringer på Google radikalt, uanset hvor gode SEO-tekster du har på din hjemmeside. Dette er nok den allervigtigste grund til, at du skal have fagfolk til at hjælpe dig med at sætte din hjemmeside op.

Onpage SEO:

Alt det, der er på selve landingssiden. Det kommer jeg tilbage til lige om lidt.

Linkbuilding:

Når andre linker til din side, fungerer deres links som anbefalinger. Samtidig gør linkene det lettere for Googles robotter at overskue trafikken på det store World Wide Web. Derfor kan eksterne links virkelig løfte din hjemmeside, under forudsætning af at teknik og tekst helt grundlæggende er lavet godt. Så linkbuilding er noget af det, du skal se på, når der er styr på resten. Nogle gange ser jeg desværre linkbuilding til halvdårlige sider. Og det er spild af tid og penge, der kunne have været brugt meget bedre ved at styrke siden in the first place, hvorefter linkbuilding ville komme til sin ret.

Gode fokuspunkter til din onpage SEO

Onpage SEO eller onsite seo er alt, hvad du har på selve siden. Tekst, billeder, grafik. Alt, det du selv er herre over.

I modsætning til offpage SEO, som er alt det der skaber trafik til siden.

En af de vigtigste grundregler i forhold til SEO er, at det skal være let for Google at finde rundt på din side. For hvordan skulle Google ellers vide, hvilke sider, der fremover skal vises, når mennesker foretager en bestemt søgning.

Derfor skal du arbejde meget struktureret med indholdet på din hjemmeside, når du arbejder med onpage SEO.

Formlen er ret enkel: En side = et søgeord eller en søgefrase. Eksempelvis ”SEO” eller ”Hvad er SEO” eller ”Hvad koster SEO?”.

Søgeordsanalysen er et helt kapitel for sig. Og det er det vigtigste kapitel.

Når du har valgt hvilket søgeord eller søgefrase, du vil skrive din SEO-tekst efter, skal du skrive en god tekst, hvor du gør mennesker klogere på det emne, de har søgt på. Det er ret simpelt, og netop den her del af onpage SEO er også ret simpel. Eksempelvis handler den her side om ”onpage SEO”.

Dit indhold vil fremover være i konkurrence med alle andre SEO-tekster om det samme emne på Google. Og Googles intention er at vise de bedste sider øverst. Helt kort fortalt.

Udover hele tiden at fokusere på at gøre din læser klogere, skal du følge denne SEO-skabelon:

Arbejd struktureret med dine overskrifter

Overskrifter er vigtige i onpage SEO. De kaldes også headers.
Allerøverst bruger du H1. Det er meget vigtigt, at du kun har én H1 på hver af dine undersider. Nogle hjemmesider er fejlagtigt indstillet, så en del af den faste opsætning, eksempelvis logoet, ligget i H1. Det skal du lige have indstillet rigtigt, for du vil selvfølgelig bruge din H1 på det søgeord, din SEO-tekst handler om.

Herefter H2.

Og efterfølgende H3 og H4.

Overskrifterne er vigtige for din onpage SEO, fordi de er tydelige for både Google og mennesker. Derfor er det en god ide at bruge dit søgeord i alle eller de fleste af dine overskrifter. Men nogle søgeord kan være meget svære at skrive naturligt ind i en overskrift, og du skal ikke begå vold på din tekst for at få dem ind i overskrifter, hvor de ikke passer ind.

Samtidig er dine overskrifter med til at fastholde strukturen i din tekst, så du netop bliver ved med at skrive om det, du har besluttet dig for.

Skriv godt indhold – også når du skriver SEO-tekster

I dit allerførste afsnit er det vigtigt, at du bruger dit søgeord, så både Google og mennesker hurtigt bliver bekræftet i, at teksten handler om det, de forventer. Og herefter er det, ligesom da du skrev stil i skolen. Fortæl, hvad du finder relevant om det emne, du skriver om. Se din læser for dig, og forestil dig, hvad vedkommende har brug for at vide. Hvad ville du sige, hvis vedkommende sad foran dig? Jo bedre du kender din læser, jo mere en relevant tekst, kan du skrive.

For år tilbage fokuserede vi SEO-skribenter meget på at gentage søgeordet mest muligt. Dengang blev vi honoreret af Google for at gøre det. I dag bliver vi heldigvis straffet for det. For teksterne blev dårlige. Men vi havde valget mellem at skrive gode tekster til mennesker, eller at vores tekster fik de attraktive Googleplaceringer. Sådan er det heldigvis ikke i dag.

Derfor skal du nu fokusere på det gode indhold – inden for de rammer, Google definerer. For Google vil selvfølgelig også gerne blive ved med at være en attraktiv søgemaskine, og datidens SEO-tekster var ikke læsevenlige for mennesker.

Skriv gerne langt, hvis du kan uddybe dit emne, så indholdet stadig er relevant for dine læsere. HUSK: Du skal slå dine konkurrenter med det bedste indhold!

Tilføj relevante tags til din onpage SEO

Udover det gode indhold, som er kernen i alt onpage SEO, er der nogle særlige steder, hvor du har særlige muligheder for at fremhæve over for Google, hvad din tekst handler om.

Det mest synlige sted på selve siden er overskrifter, som jeg har omtalt.

Herudover er dine billeder også oplagte muligheder. Sørg derfor at navngive dine billeder efter dit søgeord. Brug søgeordet både i billenavnet og i alt-teksten. Hvis du skriver flere ord ind i billednavnet eller billedfilen, så adskil dem med bindestreger, ikke underscor. Og undgå Æ, Ø og Å.  Altså hellere”roede-gummidstoevler-stoerrelse-37” end ”røde_gummistøvler_størrelse_37”.

Og husk også at udfylde titel og description rigtigt. Begge dele skrives ind nederst på din side, men ikke i selve din brødtekst. Har du en WordPress hjemmeside, kan du installere det plugin, der hedder YOAST SEO.

Det kan se sådan her ud:

Du kan læse meget mere om titels, descriptions og SERP her.

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER