Kort guide – søgeordsanalyse sådan:
Søgeordsanalysen er det mest grundlæggende i dit arbejde med søgemaskineoptimering.
Og det er desværre min erfaring, at den langt fra får den opmærksomhed, som den fortjener. Ofte er jeg inde over hjemmesider, hvor der er lavet forskellige varianter af SEO-arbejde, men uden en SEO-analyse at bygge arbejdet på.
Og så kan det nemt være spildt arbejde.
Som regel opstår fejlen, fordi mange tror, de kender deres kunder og potentielle kunder bedre, end de gør.
Ofte oplever vi, at vores eksisterende kunder bruger vores egne ord. Men det er som regel kun, fordi de har lært dem af os. De ville sikkert ikke have brugt dem, før de hørte os bruge dem. Og for de potentielle kunder, der endnu ikke har mødt os eller hørt om vores løsning, er der endnu mindre sandsynlighed for, at de googler vores fagord.
Måske kender de godt vores ord. Men når de googler et problem, skriver de jo de ord, der først popper op i deres hoved. Og med en søgeordsanalyse kan du se præcis, hvilke ord det er.
Jeg taler jævnligt med potentielle kunder, der bliver lidt irriterede over, at jeg insisterer på at få lavet søgeordsanalysen, før jeg begynder at skrive SEO-tekster for dem. Nogle gange mister jeg kunden, og fred være med det. Men jeg tror desværre for dem selv, at de har lagt deres penge hos en tekstforfatter, er ikke stillede de samme krav til en søgeordsanalyse.
Og uden den analyse risikerer du både, at du spilder din tid og dine penge, og at du venter forgæves på at få en masse trafik fra Google.
For selv hvis du ligger allerøverst på søgemaskinen, hjælper det ikke noget, hvis ingen søger på dit søgeord.
Derfor denne guide, så du fremover kan skrive SEO-tekster på baggrund af en grundig søgeordsanalyse og få mange flere besøgende fra Google. Hvis du ikke vil skrive dine SEO-tekster selv, men hyre en som mig til det, er det også en fordel at have en SEO-analyse fra start. For så er det meget nemmere for SEO-konsulenten at give dig en præcis pris på arbejdet.
Hvordan laver man en søgeordsanalyse?
En søgeordsanalyse indeholder som minimum en oversigt over, hvor mange der søger efter bestemte ord på Google, hvilket du kan se i et søgeordsværktøj.
Når du har fundet søgeordene, så stil dig selv disse spørgsmål:
Indikerer ordet, at læseren er
- på udkig efter en konkret ydelse? Eksempelvis ved at søge ”SEO-konsulent”, ”revisor” eller ”advokat”. I så fald så brug ordet i en salgstekst
- i sin researchfase? Eksempelvis ”Hvad er SEO?”, ”Symptomer på høfeber” eller ”Hvordan holder jeg en god MUS-samtale?” Hvis læseren alligevel ikke er på udkig efter en betalt ydelse lige nu, så skriv et godt, informativt blogindlæg i stedet. Du fremstår nu som eksperten og inspirerer måske læseren til at købe noget. Enten nu eller senere
Undgå søgeord med flere betydninger
Nogle søgeord har flere forskellige betydninger.
Eksempelvis: “energi”, “overskud” eller “kommunikation”. Er du usikker på, om dit ord er i farezonen, så søg på Google. Her kan du se, om de sider, der kommer op, udelukkende bruger ordet i samme betydning som dig. Hvis ikke, så se om du kan finde et andet ord.
Når du alligevel er forbi Google, kan du også se, hvilke sider og firmaer du skal konkurrere mod for at få de attraktive placeringer på søgeordet. Hvis du vil være helt sikker på, om det kan svare sig at gå efter en god placering på netop det søgeord, kan du også få lavet en grundigere teknisk SEO-analyse. Her kan du få svar på, om de sider, du skal konkurrere mod, har mange eksterne links fra attraktive sider m.m. Herefter kan du bedre vurdere, om det er realistisk at opnå den ønskede placering på Google.
Vil du vide mere om søgeordsoptimering?
Så læs med her:
Gratis hjælp til din søgeordsanalyse
Du er velkommen til at ringe 27 12 11 14 og få et kvarters gratis SEO-rådgivning. På et kvarter kan jeg enten hjælpe dig med at finde nogle af de søgeord, mange søger på, eller jeg kan teste for dig, hvor godt din hjemmeside bliver fundet på Google i dag. Du kan også sende en mail med de søgeord, du gerne vil have, at jeg tester for dig.
Eller du kan booke mig til et SEO-kursus eller et individuelt forløb. Jeg kan også lave en søgeordsanalyse med 5-10 søgeord til dig. Pris. 3.000 kroner eks. moms.