Skriv effektive SEO-tekster sådan her:

  1. Vælg det rette søgeord gennem en søgeordsanalyse


  2. Vurder hvilken af dine ydelser, du vil sælge på det specifikke søgeord.
    Eksempelvis sælger jeg SEO-tekster i flere varianter. Jeg skriver, rådgiver om SEO og holder SEO-kurser.

    Det samme gør sig sikkert også gældende for dig. Nogle gange kan denne kabale løses, fordi dine kunder omtaler din ydelse med flere forskellige synonymer. Her kan du bruge det ene synonym til den ene ydelse og det andet synonym til den anden. Dette kræver dog, at der er tilpas mange søgninger på hvert synonym. Det er ikke altid tilfældet

 

  • Skriv din SEO-tekst sådan:

    • En SEO-tekst – et søgeord. Så når du skriver om æbler, skriver du primært om æbler og ikke om pærer. Skriver du derimod om frugt, kan du skrive om alle former for frugt

    • Skriv en god tekst, der gør mennesker klogere på det specifikke emne. Tommelfingerreglen hedder mindst 300 ord per SEO-tekst. Men med mange søgeord skal du regne med en meget længere tekst for at opnå en placering på side 1. Læs mere om længden på en SEO-tekst længere nede

    • Brug ord, der relaterer til søgeordet. Skriver du om frugt, så brug også relaterede søgeord som ”æbler”, ”frisk frugt” eller ”økologisk frugt og grønt til døren”. De ord kan du se i Googles eget værktøj, Søgeordsplanlægning. Her kan du også se, hvilke spørgsmål folk stiller på Google.
      Når du skriver de relaterede søgeord og spørgsmål ind, skriver du automatisk en bedre tekst til mennesker, fordi du bruger deres ord og besvarer deres spørgsmål

    • Er du frisør, elektriker eller andet, hvor du primært går efter lokale kunder, så skriv ind i din tekst, hvor du hører til rent geografisk

    • Skriv en titel, der begynder med søgeordet og indeholder flere relaterede søgeord. Går du primært efter lokale kunder, så skriv din by eller dit område ind i titlen også. Husk: Titlen er det vigtigste vejskilt til Google. Maks. længde: 60 tegn

    • Inkluder såvel søgeord som relaterede søgeord i din description. Her skal du primært skrive til mennesker, så de netop får lyst til at vælge din side – i stedet for konkurrenternes. Fokuser derfor på, hvad de får ud af at handle hos dig, og brug også dit søgeord og nogle af de relaterede her. Maks. længde cirka 160 tegn.


      Titel og description er de tekstbidder, du ser på Google, når du har søgt efter noget. Titel og description for den her tekst ser sådan her ud:SEO-guide
    • Sørg for, at hverken Google eller mennesker bliver i tvivl om, hvad din tekst helt overordnet set handler om. Derfor:

      • Hold dig til det emne, du definerede med dit primære søgeord

      • Begynd gerne overskrifter med dit søgeord

      • Begynd selve brødteksten med søgeordet, hvis det kan lade sig gøre.
        Tidligere anbefalede vi SEO-konsulenter, at du spammede din tekst med dit søgeord og gentog det unaturligt mange gange.
        I dag straffer Google søgeordsspam og honorerer en velskrevet kvalitetstekst. Så brug kun dit søgeord i et omfang, så det virker naturligt

  • Gennemgå dine øvrige sider. Når du nævner det søgeord, du lige har skrevet en SEO-tekst om, kan du linke fra ordet og til din SEO-tekst. Links fungerer som vejskilte for Google. Kan du få andre relevante hjemmesider til også at linke til din side, er det ekstra godt

Derfor er længden på en SEO-tekst vigtig

Google vil vise de tekster, der giver læserne de bedste svar på deres søgninger eller spørgsmål. Og mange emner kræver et langt og grundigt svar.

Det giver dig en række fordele:

Jo længere din SEO-tekst er, jo længere tid har du kontakt med din læser. Særligt hvis du skriver om viden, kan du sikkert nemt skrive langt. Og en læser der søger viden på Google, søger jo af en grund. Derfor vil mange være interesseret i dit lange svar.

Tekster om de videnstunge emner, der ligger på Googles side 1 er tit 1.000-2.000 ord. Det siger noget om konkurrencen.Til info er denne tekst ca. 1000 ord.

Som tidligere nævnt skal du inkludere de relaterede søgeord i din tekst for at bakke op om det primære søgeord. Men de hjælper dig også i forhold til længden, for de fungerer som stikord til, hvad du kan skrive om. Og mange af de relaterede søgeord har ikke nær den samme konkurrence som dit primære søgeord, så på nogle af dem kan du hurtigt opnå en attraktiv placering.

Selv om længden er relevant ift. din placering, er det allervigtigste, at læseren får svar på det, han søger. Og dit mål med SEO-teksten er jo aldrig kun at ligge højt på Google og få meget trafik.

Du vil sikkert sælge til de besøgende. Enten nu eller på et senere tidspunkt. Og det gør du ikke, hvis din tekst er unødig lang eller kedelig. Så skriv kun det, der er relevant. Et godt trick er også at opsummere dit svar øverst i de lange tekster. For det er jo ikke sikkert, at alle har brug for det lange og grundige svar.

Søgemaskineoptimering handler om mere end SEO-tekster

SEO-teksterne, billeder og hvad du ellers har på din hjemmeside kaldes onpage SEO.

Herudover er to andre faktorer meget vigtige, for at du får de ønskede placeringer på den attraktive søgemaskine:

  1. Rent teknisk skal din hjemmeside være i tip top stand. Derfor anbefaler jeg, at du får en professionel webudvikler til at sætte hjemmesiden op for dig. For det er for ærgerligt, hvis tekniske problemer forhindrer dig i at opnå de resultater, du ellers kunne have fået

  2. Linkbuilding, som er, når andre hjemmesider linker til din side. Denne del er så vigtig, fordi linkesene virker som anbefalinger over for Google. Samtidig hjælper links Googles søgerobotter med at finde indhold på nettet. Hvis du vil linkbuilde, er det vigtigt, at du er kritisk med, hvilke sider der linker til dig. Selv har jeg valgt at uddelegere linkbuilding til et andet firma, så jeg selv kan fokusere på det, jeg er bedst til: At skrive SEO-tekster

 

Du skal også sørge for, at din hjemmeside er oprettet i Google My Business.

Vil du have en grundigere guide til SEO-tekster?

Så hent min e-bog Overhal konkurrenterne med SEO-tekster, der sælger, eller ring til mig på 27 12 11 14. Jeg giver altid 15 minutters gratis rådgivning til læsere, jeg ikke har talt med før.

Send en mail, så ringer jeg til dig
Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER