“Tilbyder du no cure – no pay?”
”Hvorfor kan du ikke garantere resultater?”
”Kan vi aftale, at du bliver betalt efter resultaterne? Evt. i procent af salget?”
De spørgsmål er hyppige for os, der arbejder med SEO – og andre former for salg og markedsføring.
Og nej. Det kan ikke lade sig gøre. I min butik. Og nu skal du høre hvorfor:
Mange deler SEO-ansvaret
Flere hundrede parametre afgør, hvilken SEO-tekst der ligger øverst på Google. En del af disse ligger i SEO-teksten.
Herudover spiller det også en stor rolle,
- hvor gammelt dit site er
- hvor godt hele din hjemmeside er optimeret
- hvor hurtig siden uploader
- hvor nemt det er at finde rundt på din hjemmeside
- hvor brugervenlig hjemmesiden er på en mobiltelefon
- hvor mange hjemmesider, der linker til din – og hvor attraktive disse er
- hvor hyppigt du blogger – og hvor mange af dine blogindlæg, der er søgemaskineoptimeret
Blandt andet.
Og alle disse punkter ligger udenfor mit område som SEO-tekstforfatter.
Selv hvis resultaterne udelukkende afhang af SEO-teksten, lander vi hurtigt i flere dilemmaer.
For nogle gange kan vi styrke placeringen på Google ved at skrive ord og formuleringer ind, som ikke matcher dit budskab eller tone of voice. Særligt betyder det en del, hvordan overskrifterne og indledningen skrives.
Og Google honorerer lange tekster. Særligt ift. SEO-blogs, fordi blogindlæg skal dele grundig viden. Derfor skal du give mig info, så jeg kan skrive en lang tekst om dit emne. Nogle gange op til 2.000 ord. Og hvad gør vi så, hvis dit indhold kun rækker til 700 ord? Til info er denne tekst knap 800 ord.
Når jeg skriver, har jeg altid Googles retningslinjer i baghovedet. Men hvis jeg ikke kan tilgodese både Google og læser på samme tid, vægter jeg læseren højest i 95 % af tilfældene.
Hvis du og jeg laver en aftale, hvor min betaling afhænger af din placering på Google, vil jeg være økonomisk motiveret til at gøre noget andet. Og er det i din interesse?
Og hvis jeg havde lovet dig en placering på Google side 1, kunne du også risikere, at jeg ville have det i baghovedet i min rådgivning om valg af søgeord. For jeg ved godt, hvilke søgeord det højst sandsynligt vil være lettest at banke ind på side 1. Og det er oftest dem, du vil vinde mindst ved at blive fundet på.
Selvfølgelig kunne jeg lave en økonomisk model med prisdifferenciering med x kroner for lette ord + y kroner for de svære ord. Jeg kunne også lave en model, der tog højde for, hvor god stand din hjemmeside er i – rent teknisk. Men det vil hurtigt blive meget kompliceret. Og for at være ærlig vil jeg hellere bruge min energi på at skrive gode SEO-tekster.
Og endeligt ville det også være et krav fra min side, at du ikke ændrede noget i mine tekster, hvis min betaling afhang af resultatet.
Hvem skal have kontrollen over dit salg?
Endnu mere kompliceret bliver det, hvis jeg skal betales i procenter af dit salg.
For her er vi afhængige af hele to parametre: Dels at få SEO-teksten til at performe godt på Google. Dels hvor god du er til at lukke salget, efter den potentielle kunde er landet på din hjemmeside.
Og hvis min betaling afhang af dit salg, ville en sådan afregningsmodel også inkludere en række krav fra min side, om hvordan du skulle håndtere alle kontaktpunkter med kunden. Herunder hvor tilgængelig du er per telefon – og hvor hurtig du er til at besvare din mail. For det hele betyder noget for dit salg.
Derfor ville jeg komme til at bestemme mere over dig og din virksomhed, end hvis jeg var din businesspartner. Og derfor tror jeg ikke, du stadig tænker, at en sådan model er attraktiv.
Men du skal selvfølgelig stille krav, når du bestiller SEO-arbejde:
Hvis jeg skal skrive dine SEO-tekster, kan jeg love dig:
- Søgeordsanalyse og rådgivning om valg af søgeord
- Grundigt interview, hvor jeg bliver klædt på at sælge dig bedst til din målgruppe – samtidig med at jeg holder mig inden for den ramme, som Google definerer
- Fokuseret skriveproces, hvor jeg blokerer min kalender og kan arbejde koncentreret med dine tekster mange timer eller dage i træk. Det gør både, at jeg kan huske, hvad der er relevant fra interviewet + at jeg kan arbejde effektivt
- Kort leveringstid. Ofte 1-2 uger efter jeg har fået alle oplysninger fra dig
- Tilgængelighed, hvis du har spørgsmål efter du har modtaget teksterne
- Ditto tilgængelighed, hvis du senere får brug for flere tekster eller rådgivning om SEO eller din øvrige markedsføring
Vil du gerne læse mere om, hvordan jeg arbejder med onpage SEO, kan du læse min SEO-guide her. Du er også velkommen til at kontakte mig om en gratis SEO-analyse.