Vil du også arbejde efter de emotionelle kundetyper?
Fordi du kan se, hvor let det vil være at sælge og løse dine markedsføringsopgaver, når du fokuserer på en specifik målgruppe i stedet for at forsøge at ramme alle?
Sikkert.
Det kan de fleste. Men heldigvis og desværre er modellen så simpel, at mange kaster sig over den uden at have fået det eneste startskud, de har brug for.
Og det er rådgivning om, hvilken kundetype de skal gå efter. Og uanset hvad du efterfølgende gør rigtigt, hjælper det dig ikke, hvis du går den forkerte vej.
Måske har du også læst om Rudi Sorgenfri og Rikke Thauer, der løser det samme problem – for hver deres målgruppe. Mange andre firmaer sælger også ydelser, alle kan have brug for. Derfor kan du tit finde argumenter for at vælge hver af de 4 kundetyper. Og derfor kommer mange til at vælge forkert. Enten fordi de ikke kender de forskellige kundetyper godt nok. Eller fordi de kommer til at vælge ud fra de forkerte parametre.
Mange vælger den kundetype, de aktuelt oftest møder i deres virksomhed eller den kundetype, de identificerer sig selv med. Og det er ikke nødvendigvis den mest oplagte. Der er mange andre parametre du skal tage stilling til:
Eksempelvis hvilke kunder der vil blive mest tilfredse med at være kunde hos dig, så du kan sikre dig en masse mersalg. Eller hvilke kunder, hvis arbejdsmetode matcher din bedst, så du kan levere den bedste kvalitet. Igen for at få tilfredse kunder, der vender tilbage.
En af de kunder, der valgte en anden kundetype efter min rådgivning, er korrekturlæser Hanne Sørensen.
Rette målgruppe gør, at jeg kan løse mine opgaver bedst
“Oprindelig havde jeg troet, at jeg skulle gå efter den blå kundetype, fordi jeg er blå selv.
Og efter Majbritts rådgivning landede jeg på den grønne i stedet for, og det er jeg glad for i dag, for den grønne matcher bedre min måde at arbejde på.
De blå går ofte op i tempoet og i, at noget skal gå hurtigt, mens grønne er mere grundige og vant til at planlægge.
Og jeg vil hellere have kunder, der giver mig opgaverne i god tid.
Når noget skal gå stærkt, er der en reel risiko for, at de blå slet ikke vil uddelegere opgaven, netop for at spare tid. Samtidig vil der være en større risiko for, at jeg kommer til at lave fejl, hvis en tekst skal korrekturlæses i løbet af få timer. Og det må jo ikke ske.
Så med valget af den rigtige målgruppe kan jeg løse mine opgaver bedre.“