Vil du også arbejde efter de emotionelle kundetyper?
Fordi du kan se, hvor let det vil være at sælge og løse dine markedsføringsopgaver, når du fokuserer på en specifik målgruppe i stedet for at forsøge at ramme alle?
Sikkert.
Det kan de fleste. Men heldigvis og desværre er modellen så simpel, at mange kaster sig over den uden at have fået det eneste startskud, de har brug for: Rådgivning om, hvilken kundetype de skal gå efter. Og uanset hvad du efterfølgende gør rigtigt, hjælper det dig ikke, hvis du går den forkerte vej.
Måske har du også læst om Rudi Sorgenfri og Rikke Thauer, der begge behandler stress og arbejder for hver deres målgruppe.
Rudi skriver sådan:
“Stressbehandling… Føles det forkert at læse om det? Du har jo på ingen måde lyst til stressbehandling, vel? Måske tror du heller ikke, at du er ramt af stress.
Det kan være, at du er landet på den her side, fordi din familie eller dine venner bliver ved med at snakke om, at du kan have stress.
Lad os spørge dig om noget:
Har du det skidt, og kan du ikke sætte ord på, hvad der er galt?
Føler du en konstant uro?
Har du fået sværere ved at overskue din hverdag eller mærke, at du har lyst til noget?
Tænker du, at du bare lige skal holde ud til en ferie eller til efter en familiefest?
Har du dårlig samvittighed, når du bare overvejer at takke nej til at hjælpe andre?”
Rikke skriver sådan:
“Netop nu kan du måske selv overskue din situation, men hvis du ikke stopper op i tide, bliver din stresstilstand sikkert værre, og du risikerer at miste kontrollen. Og måske dit arbejde. For faktum er, at hver femte stresssygemeldte ikke kommer tilbage til det samme arbejde igen.
Ofte er det særligt svært for energiske og ressourcestærke mennesker at acceptere, at de også kan blive ramt af stress. Og frygten for at stå af toget, kan få mange til at udskyde at søge hjælp.
Er du ramt af stress, har du måske et stort ønske om at komme tilbage til dit vanlige liv hurtigst muligt. Men det, vi ser i behandlingen, er, at stressramte finder ud af, at de slet ikke skal tilbage til præcist det samme liv. Men til en variant af livet, hvor de bruger deres ressourcer bedre. Som en bonus melder mange også om, at de kan bruge stressværktøjerne til at arbejde mere effektivt.”
Mange andre firmaer sælger også ydelser, alle kan have brug for. Derfor kan du tit finde argumenter for at vælge hver af de 4 kundetyper. Og derfor kommer mange til at vælge forkert. Enten fordi de ikke kender de forskellige kundetyper godt nok. Eller fordi de kommer til at vælge ud fra de forkerte parametre.
Mange vælger den kundetype, de aktuelt oftest møder i deres virksomhed eller den kundetype, de identificerer sig selv med. Og det er ikke nødvendigvis den mest oplagte. Der er mange andre parametre du skal tage stilling til:
Eksempelvis hvilke kunder der vil blive mest tilfredse med at være kunde hos dig, så du kan sikre dig en masse mersalg. Eller hvilke kunder, hvis arbejdsmetode matcher din bedst, så du kan levere den bedste kvalitet. Igen for at få tilfredse kunder, der vender tilbage.
En af de kunder, der valgte en anden kundetype efter min rådgivning, er korrekturlæser Hanne Sørensen.
Rette målgruppe gør, at jeg kan løse mine opgaver bedst
“Oprindelig havde jeg troet, at jeg skulle gå efter den blå kundetype, fordi jeg er blå selv.
Og efter Majbritts rådgivning landede jeg på den grønne i stedet for, og det er jeg glad for i dag, for den grønne matcher bedre min måde at arbejde på.
De blå går ofte op i tempoet og i, at noget skal gå hurtigt, mens grønne er mere grundige og vant til at planlægge.
Og jeg vil hellere have kunder, der giver mig opgaverne i god tid.
Når noget skal gå stærkt, er der en reel risiko for, at de blå slet ikke vil uddelegere opgaven, netop for at spare tid. Samtidig vil der være en større risiko for, at jeg kommer til at lave fejl, hvis en tekst skal korrekturlæses i løbet af få timer. Og det må jo ikke ske.
Så med valget af den rigtige målgruppe kan jeg løse mine opgaver bedre.“