Går du i stå, når du skriver?

Fordi du hører en masse velmenende råd i dit baghoved, når du skriver?

Råd som:

Du skal skille dig ud fra mængden
Du skal være personlig
Du skal fokusere på dine resultater
Du skal skrive langt
Du skal fatte dig i korthed

I så fald kan jeg godt forstå, hvis du støder på en skriveblokering, længe før den effektive skriveproces går i gang.

Dels strider flere af rådene direkte mod hinanden.
Dels afhænger den gode tekst af, hvem du skriver til. Derfor indleder jeg de fleste projekter med nye kunder med at afklare deres målgruppe.

Du har måske læst blogindlægget om Rudi.
Han tiltrækker nu de rigtige kunder med formuleringer som ”mærker du dig selv og kan finde hjem”, ”forære dig selv”, ”træk vejret dybt”, ”trygge rammer”, ”omsorg”, ”et helt menneske”, ”bygger bro mellem din krop og psyke” og ”får kroppen til at pulsere og vugge indeni”.

Disse formuleringer passer sammen og tiltrækker alle den kundetype, som Rudi har valgt. Så nu arbejder Rudi med de mennesker, han allerhelst vil samarbejde med.

I dag skal du møde Rikke Thauer, der hjælper stressramte ligesom Rudi. Og hun går efter en anden kundetype. Samtidig sælger hun til virksomheder, mens Rudi sælger til private. Så hendes tekster er skrevet helt anderledes. En af hendes salgstekster begynder sådan her:

”Når du søger effektiv behandling, er du kommet til de rette. For vi får sygemeldte tilbage på arbejde på maks. 10 stressbehandlinger.”

De to eksempler viser tydeligt, at der ikke er én rigtig måde at skrive på. De viser også, hvor vigtigt det er at vælge den rigtige målgruppe, før du kaster dig over dit markedsføringsarbejde. For du får de kunder, du kommunikerer til.

Ram dine kunder med emotionelle kundetyper

Hvis du – ligesom Rudi, Rikke og jeg – arbejder efter de emotionelle kundetyper, kan du sikkert let se, at Rudi går efter de gule kunder, mens Rikke går efter de blå.

Med de emotionelle kundetyper inddeler vi alle kunder i 4 forskellige arketyper, alt efter hvad der motiverer dem til at købe, og hvad der efterfølgende gør dem til tilfredse kunder.

Du vælger så én af de 4, som du målretter alle dine produkter og al din markedsføring efter. Derfor passer hele din kommunikation sammen, og du får meget lettere ved at ramme de rigtige kunder, fordi du ved, hvad du skal gøre – i stedet for at gætte dig frem.

Metoden er supereffektiv, uanset om du løser mange af dine markedsføringsopgaver selv, eller du hyrer mig eller andre til at løse opgaverne for dig.

Det behøver du ikke tage mine ord for. Tag Rikkes i stedet:

Fremhæver resultater, fordi mine kunder fokuserer på tal

”Før Majbritt rådgav mig om valg af kundetype, byggede min markedsføring meget mere på mine egne præferencer.

Nu fokuserer jeg på, hvad mine kunder har brug for. Og de er travle og målrettede.

Derfor er mine tekster præcise og går lige til stålet, og jeg fremhæver mine resultater allerede på forsiden.

Kunderne kan også se, hvordan jeg arbejder, og at mine metoder er lette at anvende. Derfor er det let for de rigtige at beslutte, at de skal kontakte mig i stedet for en af mine konkurrenter. Og har de spørgsmål, kan jeg bedre svare i deres sprog nu, fordi jeg kender min kundetype. Derfor er samtalerne kortere end tidligere. Og nu har jeg fået flere af de helt store virksomheder på kundelisten.

Majbritt stillede mig en række svære spørgsmål, da jeg skulle vælge min kundetype og satte sig virkelig ind i min virksomhed. Derfor vil jeg anbefale hende til alle, der tager deres forretning seriøst og vil ramme de rigtige kunder første gang.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER