Derfor skal du spidse dit budskab til
Har du nogle gange lyst til at fare i kridthuset, når du
- læser på sociale medier
- taler med mulige kunder
- hører, hvordan dine konkurrenter løser opgaverne
Det kan være, at du bliver provokeret af, at mulige kunder
- ikke kan se værdien af det, du laver
- ikke vil betale ret meget for din ekspertise
- har misforstået, hvad du laver
- ikke interesserer sig for, hvordan du kan hjælpe dem, eller måske er i gang med at snyde sig selv
Eller at konkurrenterne
- har ugennemskuelige prismodeller, og du ved, at kunderne betaler for meget
- hyrer studerende til at løse opgaver magen til dine – og samtidig sælger sig ind på erfaring
- anbefaler metoder, der kun vil være rentable for en lille målgruppe – uden at gøre opmærksom på det
Og mere generelt kan det være, at du undrer dig over
- nogle tendenser i samfundet eller i din branche
- det politiske ift. din branche eller det at drive erhverv
- hvordan dine kommende konkurrenter eller medarbejdere bliver uddannet
Det er rigtig gode tegn. For så kan du hurtigt lave en lang liste med godt indhold til nyhedsbreve og blogindlæg. Og jo værre – og mere provokerende – dit budskab er, jo mere kan du vinde på det. Fordi skarpe budskaber (gerne bygget op efter nyhedstrekanten) ofte er mere interessante, nemmere at huske – og giver flere lyst til at dele.
Hvis du er den, der eksempelvis tør sætte ord på problemer, hele din branche kender, vil du hurtigt kunne få mange til at dele dit indhold. Fordi de er enige og sikkert ville ønske, de havde skrevet det selv.
Vi er i kategorien ”det kan jeg jo ikke tillade mig at sige højt”.
Men det kan du sikkert godt. Og det skal du. Du skal bare gøre det på den rigtige måde. For lad os være ærlige. Du risikerer at blive upopulær. Så meget desto mere, er det vigtigt, at du er bevidst om dit ordvalg – så du ikke rammer ved siden af eller provokerer med det forkerte.
Nogle gange kan du pakke fejlene ind, så du skriver ud fra, at læseren sikkert ikke kunne finde på at begå dem selv – men sikkert kender nogen, der begår dem. Andre gange kan du bare gå til stålet og være ærlig med formuleringer som, at folk spilder deres tid.
Selv har jeg skrevet de her provokerende blogindlæg
Derfor skal du ikke ønske dine kunder god jul
Derfor er Black Friday-salget ikke interessant
Skriverutine er ingen garanti for gode tekster
Kan det svare sig at beholde din hjemmeside
Derfor kan du ikke lave din hjemmeside selv
De to første har det til fælles, at de vil være ekstra relevante på et bestemt tidspunkt hvert år.
Og selv om de selvfølgelig er målrettet erhverv, er de samtidig så universelle, at en langt bredere målgruppe også har glæde af at læse dem. For Black Friday og julekort er en del af manges verden, og privatpersoner kan sagtens være lige så irriterede over irrelevante markedsføringsjulekort som B2B-læsere.
Og selv om vi selvfølgelig skal fokusere på vores målgruppe, skader det jo ikke, at andre også får lyst til at læse med. Du ved aldrig, hvor din næste kunde hører om dig.
Andre provokerende blogindlæg kan du formentligt dele flere gange om året, fordi der tit er fokus på emnerne. Eksempelvis overvejer mange at lave deres hjemmeside selv året rundt. Så hvis jeg ser et spørgsmål på de sociale medier i den kategori, kan jeg hurtigt komme med et svar på et par linjer + linke til hele blogindlægget.