Hvem er dine vigtigste kunder?

De loyale, der kommer tilbage, eller dem, der altid holder øje med, hvor de kan købe din ydelse eller dit produkt billigst?

Et relevant spørgsmål her op til Black Friday. For hvor mange loyale og tilfredse kunder tror du, at butikkerne får i forbindelse med Black Friday?

Selv om det selvfølgelig er interessant, hvor stor en omsætning det er muligt at opnå på én dag, synes jeg, at andre spørgsmål er mere interessante.

Eksempelvis:

Hvad betyder det for kundernes køb helt fra sommerferien og til slutningen af november, at de har vænnet sig til Black Friday?

Hvor mange får en god oplevelse i forbindelse med deres køb? Får de en god service, og bliver de glade for deres produkter og for butikken? Kan de overskue de mange tilbud, procentsatser og før-og-nu-priser? Tror de på, at de sparer de mange penge, de bliver stillet i udsigt, eller bliver de mistroiske?

Mister butikkerne noget af deres goodwill og de gode relationer til deres eksisterende kunder, fordi kunderne føler sig snydt? Og kommer butikkerne til udelukkende at konkurrere på pris og rabatter i stedet for kvalitet og service?

Og vigtigst af alt: Formår butikkerne at tiltrække nogle nye kunder, de ellers ikke havde fået, som får en god oplevelse og vender tilbage?

Når jeg selv forbereder en kampagne, er jeg meget opmærksom på, at mine eksisterende kunder ikke skal føle sig snydt. Derfor nævner jeg den kommende kampagne, hvis det er relevant, når jeg taler med eksisterende og potentielle kunder op til kampagnen. Og når jeg kører kampagne på mine større klippekort, sætter jeg også bonustimer ind hos de kunder, der købte klippekort i ugerne op til.

For det vigtigste er, at mine faste kunder er tilfredse.

Udover hvilken effekt Black Friday kan have i forhold til de faste kunder, stiger priserne på annoncer flere steder markant op til Black Friday, og hvis virksomhederne samtidig giver rabatter på 50 eller 70 %, hvor er fortjenesten så henne?

Mange undervurderer værdien af tilfredse kunder

I min optik er det lige meget, hvor mange penge vi kan tjene på én dag, hvis vi mister vores goodwill samtidig. Det er desværre min oplevelse, at mange virksomheder ikke er særlig bevidste om værdien af tilfredse kunder, der kommer tilbage. Udover hvad jeg hvert år registrerer i forbindelse med Black Friday, taler jeg jævnligt med folk, der stiller spørgsmål ved, hvor vigtigt det er med tilfredse kunder. Sågar folk, der også selv arbejder med salg og markedsføring.

De siger blandt andet:

  • Lige præcis den her vare er jo ikke noget, folk køber særlig tit, og så har de jo sikkert glemt, hvor de har købt den, når de skal have en ny
  • Vi har masser at lave, så vi er ikke afhængige af, at kunderne kommer tilbage, eller at deres venner gør
  • Lige den virksomhed, du nævner der, Majbritt, har jo monopol, så de behøver jo ikke gøre noget, for at du kommer tilbage

 

Jeg kan simpelthen ikke forstå, at de ikke kan se værdien af at

  • tale med tilfredse kunder i stedet for at skulle håndtere klager
  • kunne spare rigtig mange penge på markedsføring, fordi de tilfredse kunder gør en stor del af arbejdet for dem
  • det formentlig må være noget nemmere at tiltrække og fastholde de gode medarbejdere, når de skal samarbejde med glade kunder

 

Bare for at nævne nogle af de vigtigste fordele.Du kan læse om flere fordele ved tilfredse kunder, og hvordan du tiltrækker dem, i blogindlægget her.

Blogbanner monotasking
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk