Velkomstmail, autoresponder eller nyhedsbreve

Måske skal du ikke have et nyhedsrev. Det kan være, at en velkomstmail eller en serie af velkomstmails, også kaldet en autoresponder, er løsningen i stedet for.

En mailserie kan være 3 ting:

  1. En automatiseret mailserie til nye læsere på dit nyhedsbrev, som oftest sendes ud i forbindelse med en freebie. Denne løsning har til formål at motivere læserne til at tilmelde sig nyhedsbrevet og efterfølgende sikre, at de lærer dig godt at kende, før de begynder at få de nyhedsbreve, du løbende sender ud.
    Anbefales klart. For på den måde kan du løbende opbygge den gode relation til dine læsere, til de bliver klar til at købe


  2. En automatiseret serie af velkomstmails, der er tænkt som en afgrænset markedsføringsaktivitet, hvor du fastholder kontakten med læsere, der har besøgt din hjemmeside, i en periode. Her lægger du strategien efter, at du vil sælge et produkt eller aktivere læserne til kontakt i løbet af det antal mails, du sender.

  3. Et kortere onboardingprogram, hvor du byder dine nye kunder velkommen og løbene motiverer dem til at få mest muligt ud af dit produkt. Er produktet ikke velegnet til en hel serie af velkomstmails, kan du i stedet oprette een velkomstmail. Eventuelt en per produkt. Denne model bruger jeg selv, og den sikrer en god start på et nyt samarbejde, fordi kunden får den relevante information med det samme.

Model 2 og 3 anbefales til dig, der foretrækker opgaver, du kun skal løse én gang, og som samtidig gerne vil have mange af nyhedsbrevenes fordele.

Guide til mailserie nummer 2: Den faste velkomstserie

Alt efter hvad du sælger, kan du beslutte dig for at ramme læsere, der bliver klar til at købe 3, 6 eller 12 måneder efter deres besøg på din hjemmeside gennem autoresponderen.

Herefter skriver du x antal nyhedsbreve delt i 2 kategorier:

1. Vidensdeling, hvor du opnår ekspertstatus og uddanner læseren til at forstå et behov for det, du sælger.

Eksempelvis:

  • De 5 fejl, du ikke må begå, når du ansætter den første medarbejder (1 fejl per mail, så har du kontakt med læseren hele 5 gange)
  • Guide: De 7 ting, du skal tjekke, før du køber en hjemmeside
  • Det vigtigste spørgsmål, du skal stille, når du hyrer en fotograf

2. Salg, hvor du præsenterer din læser for det produkt, du vil sælge.

Gerne med en konkret fordel ved at købe inden en bestemt dato. Måske udvikler du et særligt produkt, som det vil være let for nye læsere at takke ja til. Det kan være et gratis eller betalt rådgivningsmøde eller et onlineprodukt, som du bruger som introprodukt, hvorefter du sælger dine mere avancerede løsninger

Uddybet eksempel på en serie af velkomstmails

De 3 værste fejl, selv erfarne ledere begår, når de rekrutterer:

  • Mail 1: De 3 fejl nævnes i punktform + kort intro om afsenderen

  • Mail 2: Fejl 1 uddybes

  • Mail 3: Fejl 2 uddybes

  • Mail 4: Fejl 3 uddybes

  • Mail 5: Opfordring til at booke rådgivningsmøde evt. per telefon.
    Giv et konkret eksempel på, hvad I kan drøfte på mødet. Eksempelvis sparring på ansættelsesprocedure, onboarding af nye medarbejdere eller seneste jobopslag, eller at du gennemgår, hvordan du fremover kan sikre den optimale rekruttering for virksomheden

  • Mail 6: Gentag opfordring til at booke rådgivningsmøde.
    Uddyb evt. et af eksemplerne for, hvad I kan gennemgå på mødet, og hvad udbyttet vil være af det.
    Suppler med en relevant kundeudtalelse

  • Mail 7: Reminder med opfordring til at booke rådgivningsmøde.
    Indeholder evt. et konkret tip, som du vil uddybe på mødet.
    (Sendes efter en måned. Måske var der en grund til, at modtageren ikke fik booket efter mail 5 eller 6)

 

I første omgang kan du nøjes med at skrive de første 4 mails af din autoresponder og vente med at skrive de opfølgende 3 til senere.

Og når du er godt inde i dit stof, kan du skrive de mails på en enkelt dag, hvorefter de ligger og arbejder for dig igen og igen og igen.

Velkomstmailene giver dig en række fordele

  • Du er ikke afhængig af at skrive nyhedsbreve løbende

  • Fremover kan du optimere serien af velkomstmails, hvis du får bedre ideer, eller hvis et enkelt nyhedsbrev ikke performer som forventet

  • Du kan udvide serien med flere velkomstmails senere

  • Du rammer læserne intensivt, umiddelbart efter de besøgte din hjemmeside. Sandsynligvis var der en grund til, at de opsøgte din hjemmeside netop på det tidspunkt

  • En stor andel af læserne vil være meget interesserede i at høre fra dig i den afgrænsede periode, fordi serien slutter igen

 

Men det kræver, at du lægger strategien rigtigt.

Og har du ikke lavet en mailserie før, vil du sikkert profitere af et par rådgivningssessioner, før du kaster dig ud i det.

Ligesom filmproducent Mikael Johnsen gjorde:

Kompromisløs pitbullterrier, der gjorde min kampagne meget skarpere

“Jeg troede ikke, at jeg havde brug for rådgivning. For jeg er selv journalist og vidste overordnet set, hvad jeg ville med min kampagne. Men Majbritts rådgivning gjorde min kampagne meget skarpere. Hun har et ekstremt godt blik for, hvad der virker i nyhedsbreve og e-mailkampagner og rådgav også ud fra mit produkt og min position i markedet.

Hvor jeg havde troet, nyhedsbreve primært handlede om ord og skrivestil, fokuserede hun i stedet på retning, budskab og rød tråd – gennem hele kampagnen.

Derfor har jeg nu en kampagne med en pop up på hjemmesiden + 9 mails, hvor alt indholdet fører hen til den videotype, jeg vil sælge gennem kampagnen.

2 ting gjorde en særlig forskel:

I mit udkast lovede jeg en stor rabat til læsere, der skrev sig op til mit nyhedsbrev, og jeg forsøgte at sælge to forskellige typer videoer.

Selv om nye læsere stadig får rabatten, er det ikke længere det, jeg lokker med. Nu gør jeg dem i stedet nysgerrige på, hvilken type video det er vigtigst at have på sin hjemmeside. Så nu rammer jeg flere potentielle kunder. Samtidig flytter jeg fokus fra rabat til den kvalitet, jeg står for, hvilket styrker kontakten med de kunder, jeg kan få et langvarigt samarbejde med – fremfor rabatjægere.

Oprindeligt havde jeg både skrevet om videoer til employer branding og kundecases, fordi jeg kan promovere mig selv som den gode interviewer her. Men Majbritt udfordrede mig på, at virksomheder med få eller ingen ansatte kunne få det indtryk, at de ikke var min målgruppe. Så nu fokuserer jeg kun på kundecasene, for de er relevante for alle virksomheder. Og mit budskab er klarere, når jeg holder mig til en videotype hele vejen igennem.

Nu er fokus også kun på, hvordan jeg laver videoerne, hvad kunderne får ud af dem, og hvad de skal forberede ifm. et samarbejde. Ikke hvordan de laver videoer selv.

Majbritt kom både med mindre ændringsforslag og udfordrede mig på det, der ville være besværligt at ændre, og hun er en kompromisløs pitbullterrier. Men alle forslagene havde deres berettigelse, og selv om jeg har været selvstændig i 15 år, er det her min første kampagne, som, jeg tænker, er blevet virkelig god.”

Skal vi tage en snak om din velkomstmail, før du går i gang?

Så ring til mig på 27 12 11 14, eller book en session i min kalender. Første samtale er uden beregning.

Andre har også læst:

2 Kommentarer

  1. Nu kender jeg dig jo, Rene, og derfor tror jeg, at det er bedst, at du begynder med model 2.
    Uanset om du vælger model 2 eller 3 behøver du ikke at have noget på plads, før du booker. Vi begynder der, hvor du er. Hvis du har overvejet dine ideer forinden, er det en god ide.
    Hilsen Majbritt

Det er ikke tilladt at kommente.

Skriv dit søgeord og tryk ENTER