Velkomstmail, autoresponder eller nyhedsbreve
Måske skal du ikke have et nyhedsrev. Det kan være, at en velkomstmail eller en serie af velkomstmails, også kaldet en autoresponder, er løsningen i stedet for.
En mailserie kan være 3 ting:
- En automatiseret mailserie til nye læsere på dit nyhedsbrev, som oftest sendes ud i forbindelse med en freebie. Denne løsning har til formål at motivere læserne til at tilmelde sig nyhedsbrevet og efterfølgende sikre, at de lærer dig godt at kende, før de begynder at få de nyhedsbreve, du løbende sender ud.
Anbefales klart. For på den måde kan du løbende opbygge den gode relation til dine læsere, til de bliver klar til at købe
-
En automatiseret serie af velkomstmails, der er tænkt som en afgrænset markedsføringsaktivitet, hvor du fastholder kontakten med læsere, der har besøgt din hjemmeside, i en periode. Her lægger du strategien efter, at du vil sælge et produkt eller aktivere læserne til kontakt i løbet af det antal mails, du sender.
- Et kortere onboardingprogram, hvor du byder dine nye kunder velkommen og løbene motiverer dem til at få mest muligt ud af dit produkt. Er produktet ikke velegnet til en hel serie af velkomstmails, kan du i stedet oprette een velkomstmail. Eventuelt en per produkt. Denne model bruger jeg selv, og den sikrer en god start på et nyt samarbejde, fordi kunden får den relevante information med det samme.
Model 2 og 3 anbefales til dig, der foretrækker opgaver, du kun skal løse én gang, og som samtidig gerne vil have mange af nyhedsbrevenes fordele.
Guide til mailserie nummer 2: Den faste velkomstserie
Alt efter hvad du sælger, kan du beslutte dig for at ramme læsere, der bliver klar til at købe 3, 6 eller 12 måneder efter deres besøg på din hjemmeside gennem autoresponderen.
Herefter skriver du x antal nyhedsbreve delt i 2 kategorier:
1. Vidensdeling, hvor du opnår ekspertstatus og uddanner læseren til at forstå et behov for det, du sælger.
Eksempelvis:
- De 5 fejl, du ikke må begå, når du træner til et maraton (1 fejl per mail, så har du kontakt med læseren hele 5 gange)
- Guide: De 7 ting, du skal tjekke, før du køber en hjemmeside
- Det ene sted på selvangivelsen, de fleste udfylder forkert
2. Salg, hvor du præsenterer din læser for det produkt, du vil sælge.
Gerne med en konkret fordel ved at købe inden en bestemt dato. Måske udvikler du et særligt produkt, som det vil være let for nye læsere at takke ja til. Det kan være et gratis eller betalt rådgivningsmøde eller et onlineprodukt, som du bruger som introprodukt, hvorefter du sælger dine mere avancerede løsninger
Uddybet eksempel på en serie af velkomstmails
De 3 værste fejl, selv erfarne ledere begår, når de rekrutterer:
- Mail 1: De 3 fejl nævnes i punktform + kort intro om afsenderen
- Mail 2: Fejl 1 uddybes
- Mail 3: Fejl 2 uddybes
- Mail 4: Fejl 3 uddybes
- Mail 5: Opfordring til at booke rådgivningsmøde evt. per telefon.
Giv et konkret eksempel på, hvad I kan drøfte på mødet. Eksempelvis sparring på ansættelsesprocedure, onboarding af nye medarbejdere eller seneste jobopslag, eller at du gennemgår, hvordan du fremover kan sikre den optimale rekruttering for virksomheden - Mail 6: Gentag opfordring til at booke rådgivningsmøde.
Uddyb evt. et af eksemplerne for, hvad I kan gennemgå på mødet, og hvad udbyttet vil være af det.
Suppler med en relevant kundeudtalelse - Mail 7: Reminder med opfordring til at booke rådgivningsmøde.
Indeholder evt. et konkret tip, som du vil uddybe på mødet.
(Sendes efter en måned. Måske var der en grund til, at modtageren ikke fik booket efter mail 5 eller 6)
I første omgang kan du nøjes med at skrive de første 4 mails af din autoresponder og vente med at skrive de opfølgende 3 til senere.
Og når du er godt inde i dit stof, kan du skrive de mails på en enkelt dag, hvorefter de ligger og arbejder for dig igen og igen og igen.
Velkomstmailene giver dig en række fordele
- Du er ikke afhængig af at skrive nyhedsbreve løbende
- Fremover kan du optimere serien af velkomstmails, hvis du får bedre ideer, eller hvis et enkelt nyhedsbrev ikke performer som forventet
- Du kan udvide serien med flere velkomstmails senere
- Du rammer læserne intensivt, umiddelbart efter de besøgte din hjemmeside. Sandsynligvis var der en grund til, at de opsøgte din hjemmeside netop på det tidspunkt
- En stor andel af læserne vil være meget interesserede i at høre fra dig i den afgrænsede periode, fordi serien slutter igen
Hvis jeg skal vælge model 3.
Hvad skal jeg så have på plads inden det giver mening at booke tid hos dig, Majbritt ??
Hilsen
René
Nu kender jeg dig jo, Rene, og derfor tror jeg, at det er bedst, at du begynder med model 2.
Uanset om du vælger model 2 eller 3 behøver du ikke at have noget på plads, før du booker. Vi begynder der, hvor du er. Hvis du har overvejet dine ideer forinden, er det en god ide.
Hilsen Majbritt