Velkomstmail, autoresponder eller nyhedsbreve

Måske skal du ikke have et nyhedsrev. Det kan være, at en velkomstmail eller en serie af velkomstmails, også kaldet en autoresponder, er løsningen i stedet for.

En mailserie kan være 3 ting:

1. En automatiseret mailserie til nye læsere på dit nyhedsbrev, som oftest sendes ud i forbindelse med en freebie.

Anbefales klart, når du har en freebie. For på den måde kan du løbende opbygge den gode relation til dine læsere, til de bliver klar til at købe. Stopper din velkomstserie efter mail 1, misser du mange muligheder for at ekspertpositionere dig selv

2. En automatiseret serie af velkomstmails, der er tænkt som en afgrænset markedsføringsaktivitet, hvor du fastholder kontakten med læsere, der har besøgt din hjemmeside, i en periode. Her lægger du strategien efter, at du vil sælge et produkt eller aktivere læserne til kontakt i løbet af det antal mails, du sender.

3. Et kortere onboardingprogram, hvor du byder dine nye kunder velkommen og løbene motiverer dem til at få mest muligt ud af dit produkt. Er produktet ikke velegnet til en hel serie af velkomstmails, kan du i stedet oprette een velkomstmail. Eventuelt en per produkt. Denne model bruger jeg selv, og den sikrer en god start på et nyt samarbejde, fordi kunden får den relevante information med det samme.

Model 2 og 3 anbefales til dig, der foretrækker opgaver, du kun skal løse én gang, og som samtidig gerne vil have mange af nyhedsbrevenes fordele.

Guide til mailserie nummer 2: Den faste velkomstserie

Alt efter hvad du sælger, kan du beslutte dig for at ramme læsere, der bliver klar til at købe 3, 6 eller 12 måneder efter deres besøg på din hjemmeside gennem autoresponderen.

Herefter skriver du x antal nyhedsbreve delt i 2 kategorier:

1. Vidensdeling, hvor du opnår ekspertstatus og uddanner læseren til at forstå et behov for det, du sælger.

Eksempelvis:

  • De 5 fejl, du ikke må begå, når du ansætter den første medarbejder (1 fejl per mail, så har du kontakt med læseren hele 5 gange)
  • Guide: De 7 ting, du skal tjekke, før du køber en hjemmeside
  • Det vigtigste spørgsmål, du skal stille, når du hyrer en fotograf

2. Salg, hvor du præsenterer din læser for det produkt, du vil sælge.

Gerne med en konkret fordel ved at købe inden en bestemt dato. Måske udvikler du et særligt produkt, som det vil være let for nye læsere at takke ja til. Det kan være et gratis eller betalt rådgivningsmøde eller et onlineprodukt, som du bruger som introprodukt, hvorefter du sælger dine mere avancerede løsninger

Uddybet eksempel på en serie af velkomstmails

De 3 værste fejl, selv erfarne ledere begår, når de rekrutterer:

  • Mail 1: De 3 fejl nævnes i punktform + kort intro om afsenderen

  • Mail 2: Fejl 1 uddybes

  • Mail 3: Fejl 2 uddybes

  • Mail 4: Fejl 3 uddybes

  • Mail 5: Opfordring til at booke rådgivningsmøde evt. per telefon.
    Giv et konkret eksempel på, hvad I kan drøfte på mødet. Eksempelvis sparring på ansættelsesprocedure, onboarding af nye medarbejdere eller seneste jobopslag, eller at du gennemgår, hvordan du fremover kan sikre den optimale rekruttering for virksomheden

  • Mail 6: Gentag opfordring til at booke rådgivningsmøde.
    Uddyb evt. et af eksemplerne for, hvad I kan gennemgå på mødet, og hvad udbyttet vil være af det.
    Suppler med en relevant kundeudtalelse

  • Mail 7: Reminder med opfordring til at booke rådgivningsmøde.
    Indeholder evt. et konkret tip, som du vil uddybe på mødet.
    (Sendes efter en måned. Måske var der en grund til, at modtageren ikke fik booket efter mail 5 eller 6)

 

I første omgang kan du nøjes med at skrive de første 4 mails af din autoresponder og vente med at skrive de opfølgende 3 til senere.

Og når du er godt inde i dit stof, kan du skrive de mails på en enkelt dag, hvorefter de ligger og arbejder for dig igen og igen og igen.

Velkomstmailene giver dig en række fordele

  • Du er ikke afhængig af at skrive nyhedsbreve løbende

  • Fremover kan du optimere serien af velkomstmails, hvis du får bedre ideer, eller hvis et enkelt nyhedsbrev ikke performer som forventet

  • Du kan udvide serien med flere velkomstmails senere

  • Du rammer læserne intensivt, umiddelbart efter de besøgte din hjemmeside. Sandsynligvis var der en grund til, at de opsøgte din hjemmeside netop på det tidspunkt

  • En stor andel af læserne vil være meget interesserede i at høre fra dig i den afgrænsede periode, fordi serien slutter igen

 

Men det kræver, at du lægger strategien rigtigt.

Og har du ikke lavet en mailserie før, vil du sikkert profitere af et par rådgivningssessioner, før du kaster dig ud i det.

Ligesom filmproducent Mikael Johnsen gjorde:

Kompromisløs pitbullterrier, der gjorde min kampagne meget skarpere

“Jeg troede ikke, at jeg havde brug for rådgivning. For jeg er selv journalist og vidste overordnet set, hvad jeg ville med min kampagne. Men Majbritts rådgivning gjorde min kampagne meget skarpere. Hun har et ekstremt godt blik for, hvad der virker i nyhedsbreve og e-mailkampagner og rådgav også ud fra mit produkt og min position i markedet.

Hvor jeg havde troet, nyhedsbreve primært handlede om ord og skrivestil, fokuserede hun i stedet på retning, budskab og rød tråd – gennem hele kampagnen.

Derfor har jeg nu en kampagne med en pop up på hjemmesiden + 9 mails, hvor alt indholdet fører hen til den videotype, jeg vil sælge gennem kampagnen.

2 ting gjorde en særlig forskel:

I mit udkast lovede jeg en stor rabat til læsere, der skrev sig op til mit nyhedsbrev, og jeg forsøgte at sælge to forskellige typer videoer.

Selv om nye læsere stadig får rabatten, er det ikke længere det, jeg lokker med. Nu gør jeg dem i stedet nysgerrige på, hvilken type video det er vigtigst at have på sin hjemmeside. Så nu rammer jeg flere potentielle kunder. Samtidig flytter jeg fokus fra rabat til den kvalitet, jeg står for, hvilket styrker kontakten med de kunder, jeg kan få et langvarigt samarbejde med – fremfor rabatjægere.

Oprindeligt havde jeg både skrevet om videoer til employer branding og kundecases, fordi jeg kan promovere mig selv som den gode interviewer her. Men Majbritt udfordrede mig på, at virksomheder med få eller ingen ansatte kunne få det indtryk, at de ikke var min målgruppe. Så nu fokuserer jeg kun på kundecasene, for de er relevante for alle virksomheder. Og mit budskab er klarere, når jeg holder mig til en videotype hele vejen igennem.

Nu er fokus også kun på, hvordan jeg laver videoerne, hvad kunderne får ud af dem, og hvad de skal forberede ifm. et samarbejde. Ikke hvordan de laver videoer selv.

Majbritt kom både med mindre ændringsforslag og udfordrede mig på det, der ville være besværligt at ændre, og hun er en kompromisløs pitbullterrier. Men alle forslagene havde deres berettigelse, og selv om jeg har været selvstændig i 15 år, er det her min første kampagne, som, jeg tænker, er blevet virkelig god.”

Skal vi tage en snak om din velkomstmail, før du går i gang?

Så ring til mig på 27 12 11 14, eller book en session i min kalender. Første samtale er uden beregning.

FAQ om velkomstmails:

Hvad er formålet med en velkomstmail?

Der kan være flere formål, alt efter hvorfor du sender velkomstmailen.

Som minimum skal den levere det, du har lovet læseren. Eksempelvis en video, en e-bog, en podcast eller et link.

Samtidig sikrer du, at du giver et godt førstehåndsindtryk, når du samler det, læseren har brug for.

Selv hvis din velkomstmail udelukkende skal bekræfte en aftale, kan du sagtens skrive mere ind i mailen, end læseren forventer. Eksempelvis kan du dele relevant info, et link eller en bonus.

Hvor hurtigt efter tilmelding bør velkomstmailen sendes?

Så hurtigt som muligt.

En af velkomstmailens mange fordele er netop, at den lander, umiddelbart efter læseren selv har foretaget en handling. Derfor er han topmotiveret for at læse den og tage action.

Deler du viden, han skal bruge, er han formentligt i gang med en opgave, når han bestiller dit materiale.

Hvad bør en god velkomstmail indeholde?

Velkomstmailen skal indeholde det, du har lovet og gerne mere. Evt. mere viden eller en bonus.

Velkomstmails varierer, efter hvor i kunderejsen du bruger dem. Eksempelvis kan du skrive en længere mail, hvor du samler diverse oplysninger forud for et forløb, eller en kort mail ifm. en introsamtale.

Selv omtaler jeg segmenteringsmetoden kundetyper, næsten hver gang jeg skriver til nye, potentielle kunder, fordi vi indleder med, at kunden tager stilling til, om vi skal arbejde efter den metode eller ej.

Skal en velkomstmail være én mail eller en serie af mails?

Kommer an på formål og relevans. Ofte er det en fordel med flere, for så kan du udnytte metoden 100%.

Hvis din mailserie skal bekræfte en aftale, kan det være en fordel med en enkelt mail, hvis der er kort tid fra booking til aftale.

Skal velkomstmailen bruges ifm. et nyt tiltag, der adskiller sig markant for det, du har gjort hidtil, kan det være en fordel at indlede med mail 1 – og først supplere, når du har sikret dig, at der nok interesserede.

Hvordan skriver man en velkomstmail, der skaber engagement?

Helt banalt skal du sikre dig, at målgruppen er interesserede i det, du vil have dem til.

Her undervurderer mange, hvad en handling kræver af læseren. Gratis møder, demonstrationer og webinarer kræver stadig, at læserne bruger tid på det og sætter sig ind i nye emner. Derfor kræver det ofte flere mails at motivere dem til disse mere krævende handlinger.

Trigger du i stedet på deres nysgerrighed eller giver dem en rabatkode med kort udløbsdato, handler de hurtigere. Det kan du evt. bruge som delmål, så læserne kender dig bedre, før du beder dem om noget krævende.

Hvilken tone og stil fungerer bedst i en velkomstmail?

Her som alle andre steder vinder du ved at kende din målgruppe. Selv hvis din målgruppe er formel, skal du stadig adskille dig fra andre, så læserne husker dig.

Er din målgruppe ung og frisk, har du meget vide rammer.

Bør man inkludere et tilbud eller call-to-action i velkomstmailen?

Ja. Du skal altid have et call-to-action i dine mails. Og det skal matche, hvad du har lovet, og hvor i kunderejsen du bruger den specifikke velkomstmail. Du skal ikke nødvendigvis sælge i mail 1, men du skal dele et link, så du forlænger kontakten med læseren længst muligt.

Du kan evt. omtale et tilbud neutralt og indsætte et blødt link til det og tease, at du fortæller mere i næste mail.

Uanset om dit tilbud koster noget eller ej, skal du vurdere benhårdt, hvad handlingen kræver af din læser – og kun dele det, når du ikke samtidig deler anden svær information.

Når du sender en velkomstmail fra shoppen, kan du give et godt tilbud på et supplerende produkt, der gælder i få timer. Netop her er det superrelevant, og kunden har stadig med dankortet fremme.

Hvordan kan man måle, om ens velkomstmail virker?

Først skal du tage stilling til, hvad dit mål er: Køb, opkald, klik eller engagerede læsere på kommende nyhedsbreve? Sidstnævnte kan også ses som delmål ift. at få læserne til at købe senere.

Selvfølgelig er det lettest at måle om, om læserne køber nu. Men for mange er det mere værd, at de aktivt læser med, så du kan påvirke dem til at købe noget, der er dyrere end her og nu introprodukter. Derfor hænger nyhedsbreve og forretningsstrategi sammen.

Hvad er de typiske fejl i velkomstmails – og hvordan undgår man dem?

Mange velkomstmails er for generelle og upersonlige. Derfor rammer de ikke læseren. Skriv, så mailen matcher kunderejsen og målgruppen.

Andre indeholder for meget eller for lidt information. Skriv kun, hvad der er relevant, og tilføj gerne et link, så læseren selv kan læse mere. Sørg for, at linket er superrelevant ift., hvad læseren forventer i din velkomstmail.

Hvad er forskellen på en velkomstmail til B2B og B2C?

Overordnet fungerer velkomstmailen ens: De skaber kontakt mellem læser og virksomhed og styrker virksomhedens troværdighed, når du skriver dem godt.

Men B2B og B2C har to forskellige kunderejser, og derfor skal du ramme læserne forskelligt. Tit skal du skrive flere mails til B2B, før du kan forvente, de handler, mens du kan få B2C til at købe hurtigt – evt. ved at få en rabatkode.

Ofte er B2B mere løsningsorienterede, mens B2C er mere underholdende og personlige. Her underkender mange, at B2B-læseren også er et menneske, og derfor kan B2B-mails tit blive meget mere levende og samtidig være professionelle.

Andre har også læst:

2 Kommentarer

  1. Nu kender jeg dig jo, Rene, og derfor tror jeg, at det er bedst, at du begynder med model 2.
    Uanset om du vælger model 2 eller 3 behøver du ikke at have noget på plads, før du booker. Vi begynder der, hvor du er. Hvis du har overvejet dine ideer forinden, er det en god ide.
    Hilsen Majbritt

Det er ikke tilladt at kommente.

Skriv dit søgeord og tryk ENTER