Kommunikationsstrategi | Eksempel på kommunikationsplan

Kommunikationsplanen sikrer, at du når i mål

Som kommunikationsrådgiver er jeg tit i kontakt med kunder, der gerne vil have hjælp til en enkelt kommunikationsopgave, så som et enkelt nyhedsbrev eller en enkelt SEO-tekst eller to.

Og det vil jeg selvfølgelig gerne hjælpe med. Men jeg anbefaler altid, at vi ser på den samlede kommunikationsplan og får det hele til at spille sammen. For på den måde får de meget mere ud af min hjælp.

Det skal du også gøre. Nu vil jeg fortælle dig hvordan:

kommunikationsstrategiFør du lægger en kommunikationsstrategi, skal du stille dig selv det helt overordnede spørgsmål: Hvad vil jeg have ud af min kommunikation og markedsføring?

Og hver gang du overvejer at sætte et nyt kommunikationstiltag i gang, så spørg igen dig selv: Hvordan skal det bakke op om mit samlede kommunikationsmål? Med de spørgsmål i baghovedet kan du arbejde meget mere målrettet med din kommunikation.

Eksempel på kommunikationsstrategi:

Når du arbejder med strategisk kommunikation, kan dit mål være leadgenerering eller at konvertere flere af dine leads til kunder.

Er det første tilfældet, kunne en strategi se sådan ud:

Del content marketing som eksempelvis et blogindlæg på de sociale medier og tiltræk besøgende til din hjemmeside, hvor de forhåbentligt får lyst til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Et andet eksempel kunne være at få mere omtale i medierne i forbindelse med en salgsstrategi. Her er det netop vigtigt at se opgaven bredere end bare at på medieomtalen. For hvad skal der ske bagefter? Forhåbentligt vil læserne besøge hjemmesiden.

Derfor skal du tænke ind i den samlede kommunikationsstrategi, om din hjemmeside er klar til at få så mange besøgende.

Bakker hele den visuelle identitet på hjemmesiden op om det signal, du gerne vil sende? Eller skal du ændre dit grafiske design? Er teksterne opdaterede? Er der sider, der skal fjernes?

Hvis ikke, så får du meget mere ud af din PR, hvis du sørger for at optimere hjemmesiden først. Det gavner dig for øvrigt altid at have en professionel og opdateret hjemmeside.

Hvis du er ansat i en større virksomhed, så undersøg også gerne på forhånd, om jeres salgsafdeling kan så klare det antal nye ordrer, I regner med at få efter at have været i medierne?

Gode fokuspunkter i din kommunikationsplan

  • Få lavet en designmanual. Så har du og alle, der fremover skal assistere dig, altid et samlet overblik over fonte, farver, brug af logoer, billeder m.m.
  • Hav faste regler for alle de ord, du kan skrive på flere forskellige måder. På den måde sikrer du ensartetheden i dine tekster

Tænk forretningsudvikling ind i din kommunikationsstrategi

Et spørgsmål, der tit er overset i kommunikationsstrategier, er, hvor virksomheden er på vej hen. Er du sikker på, at det, du vil promovere i din markedsføring, er det, du også gerne vil kendes på om et år? Eller er der andre ydelser eller kompetencer, du hellere vil fremhæve?

En række kommunikationsbureauer og PR-bureauer står klar til at hjælpe dig med din kommunikationsstrategi. Hvis du gerne vil have fokus på din samlede forretning samtidig, vil jeg meget gerne hjælpe dig. For jeg ser netop på helheden, så din kommunikation og markedsføring ikke bliver en udgift, men en vigtig investering. Du er velkommen til at ringe 27 12 11 14 og høre, hvordan jeg kan hjælpe dig. Det første kvarter er gratis.

Derfor kan jeg styrke din kommununikationsstrategi

Oprindeligt er jeg uddannet journalist på Danmarks Journalisthøjskole. Siden 2007 har jeg haft mit eget kommunikationsfirma, hvor jeg hjælper vækstvirksomheder med en bedre markedsføring.

Min fokus er på en grundig strategisk rådgivning og efterfølgende at skrive kvalitetstekster, der rammer målgruppen og konverterer. Nogle kunder foretrækker at skrive deres tekster selv. Her kan jeg fortsat styrke processen med rådgivning og undervisning.

Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER