Inspiration til konceptudvikling

Før vi ideudvikler på nye koncepter, skal vi lige slå en ting fast:

Hvad er et koncept?

For det er ikke et koncept i sig selv, hvis du

  • behandler sportsskader som fysioterapeut
  • hjælper dine kunder med deres computerproblemer
  • laver regnskab eller bogfører

 

Det er sikkert udmærkede ydelser. Men koncept? Nej!

KonceptudviklingKonceptudvikling er, når du udvikler en bestemt metode til at hjælpe en specifik målgruppe på nogle specifikke betingelser. Enten med at løse et problem. Eller ved at give dem en oplevelse. Eller hvad det nu kunne være.

Konceptudvikling er altså, når du fastsætter en ramme for, hvordan noget skal foregå. Og jo mere detaljeret du beskriver dit koncept, jo tydeligere er det for dine kunder, hvad de får, og hvad de ikke får. Og jo mere tilfredse kunder vil du få.

Det kan være

  • en restaurant, hvor alle spiser
    • i mørke
    • præcis det samme
    • i nogle faste tidsintervaller
  • en fast abonnementsordning, et klippekort eller lignende
  • en kundeklub

Når du har et fast koncept, vil den rette målgruppe føle sig tiltrukket af din ydelse. Og fordi at alle bliver hjulpet indenfor den samme ramme, behøver du ikke at fokusere på alt mulig andet, og derfor kan du hjælpe dem meget bedre.

Dem, der ikke tilhører målgruppen, kan sagtens afkode, at konceptet ikke er for dem. Derfor vil de formentligt vælge konceptet fra. Og selv hvis de alligevel skulle blive kunder, vil det være nemmere for dig at definere for dem, hvad der gælder hos dig. Fordi du har besluttet på forhånd, hvordan konceptet fungerer.

Konsekvenser af at droppe konceptudviklingen

Nogle virksomheder har ikke noget koncept. Og her kan man desværre opleve, at det er tilfældighederne (eller tilfældige kunder) der dikterer dagsformen.

Eksempelvis

  • om der skal være høj musik på cafeen
  • om der må komme børn i spaafdelingen
  • i hvilket omfang kursister må stille individuelle spørgsmål

 

Især hvis du har ansatte, er det ekstra vigtigt at have styr på konceptet, så alle arbejder på samme måde, og den primære målgruppe får det, de forventer. Og har betalt for.

Konceptudvikling er idegenerering på koncepter

Når du har fået en ide, begynder det kreative arbejde med konceptudviklingen:

Lav en konceptbeskrivelse:

  • Allerførst: Hvem er målgruppen?
    Spørg dig selv: Hvem vil sætte allermest pris på dit nye koncept? Og kan forventes at blive gode ambassadører, der er villige til at betale, og som roser dig og dit firma ude i byen.
    Når du har styr på din målgruppe, får du en række fordele forærende, og du kan arbejde meget mere strategisk med din kommunikation og markedsføring: Rammes målgruppen bedst ved fancy grafisk design og illustrationer på tryk, onlinemarkedsføring på de sociale medier, eller skal du have en tekstforfatter eller et reklamebureau til at skrive en stribe blogindlæg for at tiltrække målgruppen.

 

Din præcisering af målgruppen hjælper dig også i selve produktudviklingen:

  • Hvad vil de sætte allermest pris på i forbindelse med konceptet?
  • Kan du konceptudvikle mere på den del, så de får endnu mere af det, der tiltaler dem?
  • Hvad kan deres forbehold være?
    Husk: Det er tit detaljer, der gør, at en kunde, der næsten er klar til at købe, kommer fra det igen.
    Når du er bevidst om din kundes forbehold, kan du nogle gange justere dit koncept efter det. Og kan du ikke ændre på konceptet, kan du sikkert komme ind på forbeholdet i dit salgsmateriale. Så ved kunden både, at du forstår ham, og at du er bevidst om, hvordan det vil give ham de mindste gener.

 

Når du har de overordnede rammer, kommer du til finpudsningen i konceptudviklingen.

  • Hvordan passer konceptet ind i din forretningsplan og dine forretningsbetingelser?
  • Skal forretningsbetingelserne justeres?
  • Erstatter dit nye koncept andre ydelser, som du nu ikke længere skal sælge?

 

Hvis du arbejder med et stort koncept, er det en god ide at hyre en proceskonsulent, en forretningsudvikler eller en anden rådgiver ind til at stille alle (de irriterende) spørgsmål. For det er netop de spørgsmål, der sikrer dig, at du er bedst forberedt og vil opnå succes med din konceptudvikling og vækst.

Bliv inspireret af mine koncepter

Mit eget mest gennemtestede koncept er mine klippekort, som jeg har haft siden 2012. Her får mine kunder en god rabat ved at købe flere timer på en gang. På den måde honorerer jeg de trofaste kunder, hvilket passer godt sammen med den måde, jeg driver min forretning på.

Men klippekort på eksempelvis 10 eller 20 timer kan opleves som et stort køb for nogle nye kunder. Derfor har jeg også mindre produkter som eksempelvis en søgeordsanalyse, som vi alligevel ofte skal bruge i forbindelse med hjemmesider, og nogle kunder foretrækker at begynde samarbejdet med en mindre ydelse.

Vinter 2018 udviklede jeg et nyt koncept, turboskrivedagen, da mange kunder foretrak den model frem for løbende møder og skriveprocesser.

Blogbanner monotasking
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere her.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk