Inspiration til konceptudvikling og digital konceptudvikling
Før vi ideudvikler på nye koncepter, skal vi lige slå en ting fast:
Hvad er et koncept?
Et koncept er en bestemt metode til at hjælpe en specifik målgruppe på nogle specifikke betingelser. Eksempelvis ved at løse et problem eller give dem en oplevelse.
Derfor er det ikke et koncept i sig selv, hvis du
- behandler sportsskader som fysioterapeut
- hjælper dine kunder med deres computerproblemer
- laver regnskab eller bogfører
Det er sikkert udmærkede ydelser. Men koncept? Nej!
Konceptudvikling er, når du fastsætter en ramme for, hvordan noget skal foregå. Og jo mere detaljeret du beskriver dit koncept, jo tydeligere er det for dine kunder, hvad de får, og hvad de ikke får. Og jo mere tilfredse kunder vil du få.
Det kan være
- en restaurant, hvor alle spiser
- i mørke
- præcis det samme
- i nogle faste tidsintervaller
- i mørke
- en fast abonnementsordning, et klippekort eller lignende
- en kundeklub
Du kan også arbejde med ”digital konceptudvikling”, som er koncepter, hvor digitale muligheder og platforme er tænkt ind. Det kan du læse mere om nederst på siden.
Når du har et fast koncept, vil den rette målgruppe føle sig tiltrukket af din ydelse. Og fordi du servicerer alle inden for den samme ramme, kan du fokusere på det og optimere servicen og konceptet.
Dem, der ikke tilhører målgruppen, vil formentligt vælge konceptet fra. Og selv hvis de alligevel skulle blive kunder, vil det være nemmere for dig at definere for dem, hvad der gælder hos dig. Fordi du har besluttet på forhånd, hvordan konceptet fungerer.
Hvorfor er konceptudvikling vigtigt?
Med konceptudvikling tager du stilling til, hvad du vil sælge – og til hvilken pris. Derfor bliver det tydeligt for kunden, hvad han køber. Og du har gennemtænkt, hvad der vil være en god forretning for dig.
Nogle virksomheder har ikke noget koncept. Og her kan man desværre opleve, at det er tilfældighederne (eller tilfældige kunder) der dikterer dagsformen.
Eksempelvis
- om der skal være høj musik på cafeen
- om der må komme børn i spaafdelingen
- i hvilket omfang kursister må stille individuelle spørgsmål
Især hvis du har ansatte, er det ekstra vigtigt at have styr på konceptet, så alle arbejder på samme måde, og den primære målgruppe får det, de forventer. Og har betalt for.
Konceptudvikling er ideudvikling på koncepter
Når du har fået en ide, begynder det kreative arbejde med konceptudviklingen:
Lav en konceptbeskrivelse:
- Allerførst: Hvem er målgruppen?
Spørg dig selv: Hvem vil sætte allermest pris på dit nye koncept? Og hvem er villige til at betale?
Når du har styr på din målgruppe, får du en række fordele forærende, og du kan arbejde meget mere strategisk med din kommunikation og markedsføring: Rammes målgruppen bedst ved fancy grafisk design og illustrationer på tryk, onlinemarkedsføring på de sociale medier, eller skal du have en tekstforfatter eller et reklamebureau til at skrive en stribe blogindlæg for at tiltrække målgruppen?
Din præcisering af målgruppen hjælper dig også i selve produktudviklingen:
- Hvad vil de sætte allermest pris på i forbindelse med konceptet?
- Kan du konceptudvikle mere på den del, så de får endnu mere af det, der tiltaler dem?
- Hvad kan deres forbehold være?
Husk: Det er tit detaljer, der gør, at en kunde, der næsten er klar til at købe, kommer fra det igen.
Når du er bevidst om din kundes forbehold, kan du nogle gange justere dit koncept efter det. Og kan du ikke ændre på konceptet, kan du sikkert komme ind på forbeholdet i dit salgsmateriale. Så ved kunden både, at du forstår ham, og at du er bevidst om, hvordan det vil give ham de mindste gener.
Når du har de overordnede rammer, kommer du til finpudsningen i konceptudviklingen.
- Hvordan passer konceptet ind i din forretningsplan og dine forretningsbetingelser?
- Skal forretningsbetingelserne justeres?
- Erstatter dit nye koncept andre ydelser, som du nu ikke længere skal sælge?
Hvis du arbejder med et stort koncept, er det en god ide at hyre en forretningsudvikler eller en anden rådgiver ind til at stille alle (de irriterende) spørgsmål. For det er netop de spørgsmål, der sikrer dig, at du er bedst forberedt og vil opnå succes med din konceptudvikling og vækst.
Særligt om digital konceptudvikling
”Digital konceptudvikling” er både en måde at arbejde på og navnet på en uddannelse. Kaldes også e-konceptudvikling.
Når du arbejder med digital konceptudvikling, tænker du digitale muligheder ind i dine koncepter. Et eksempel vi har haft i mange år, og som fortsat er i vækst, er online undervisning. Ved at undervise online – i stedet for i et fysisk lokale – får både undervisere og deltagere en række muligheder, de ikke havde tidligere. Uanset om undervisningen er optaget eller foregår live online.
Andre eksempler er
- online smagninger af vin, gin, chokolade m.m.
- netbanker
- onlinebooking
Når du arbejder med digital konceptudvikling, er det ekstra vigtigt, at du kender din målgruppe og holder øje med kundernes digitale spor. For går de i stå online, opdager du det ikke nødvendigvis.
Du får mest succes med dine digitale koncepter, jo bedre du ved, hvordan din målgruppe har det med at løse opgaver digitalt, eller hvor formel eller uformel, de foretrækker, at du er.
Stort set uanset målgruppe kan du tit skrue lidt op for det uformelle, fordi digital kommunikation hurtigt bliver meget formelt, og der er mange halvkedelige steps. Eksempelvis “få tilsendt dit kodeord igen”.
Bliv inspireret af mine koncepter
Mit eget mest gennemtestede koncept er mine klippekort til B2B-markedsføring (tekst og rådgivning), som jeg har haft siden 2010. Her får mine kunder en god rabat ved at købe flere timer på en gang. På den måde honorerer jeg faste kunder og storkunder, hvilket passer godt sammen med den måde, jeg driver min forretning på.
2024 udvidede jeg med endnu et koncept, vækstpakkerne, som er en abonnementsordning, hvor kunderne betaler 13.500 eller 24.000 kroner for 15 eller 30 timer hver måned. Det udløser samme timepris som mit største klippekort, og samtidig slipper kunderne for at betale hele beløbet på én gang.
Derfor har jeg nu klippekortet til kunder, der skal have løst mange opgaver i løbet af en kort periode og vækstpakker til det fortløbende samarbejde.
Før vækstpakkerne havde jeg også andre ydelser, men dem fjernede jeg, for at gøre det så let som muligt for kunderne at overskue produkterne.
Har du spørgsmål om konceptudvikling?
Så ring til mig på 27 12 11 14 eller book en gratis session.
Min baggrund for at rådgive om konceptudvikling er, at jeg har drevet min egen virksomhed siden 2007. Her har jeg testet en række koncepter af i eget regi og rådgivet mine kunder om konceptudvikling.
Eksempelvis var jeg blandt de første i Danmark, der solgte konsulentydelser på klippekort.
FAQ om konceptudvikling:
Hvad betyder konceptudvikling?
Når du udvikler et koncept, definerer du en specifik metode til at hjælpe en specifik målgruppe.
Samtidig tager du stilling til, hvad prisen skal være, så du sikrer, at det også er en god forretning. Er du afhængig af, at flere bruger konceptet, skal du også regne ud, hvor mange der mindst skal bruge konceptet.
Hvornår giver det mening at arbejde med konceptudvikling?
Jo flere kunder, der har det samme behov, jo mere taler for, at du udvikler et koncept.
Jo mere de har tilfælles, jo mere detaljeret kan du udvikle konceptet og eksempelvis inkludere onlineundervisning, skrive bøger el. lign. Alternativt kan konceptet være individuelt og mere fleksibelt som et fast ugentligt møde, et individuelt månedsabonnement eller et klippekort.
Jo mere gennemtestede dine koncepter er, jo nemmere bliver det at sælge dem, og samtidig kan de blive din store konkurrencefordel. Også selv om konkurrenterne kunne kopiere dem. For jo højere du prioriterer koncepterne, jo mere fokuserer du selv på dem i din forretningsstrategi og markedsføring.
Eksempelvis omtaler jeg altid selv mine klippekort, når jeg taler med nye kunder, ligesom jeg giver dem adgang til en kundeportal, udviklet særligt til at håndtere klippekort. Derfor sælger jeg langt flere klippekort end konkurrenter, der lige så gerne vil løse opgaver på timebetaling.
Hvad er forskellen på en idé og et koncept?
Ideen er det helt overordnede: Hvem vil du hjælpe med hvad? Når du laver et koncept ud af ideen, definerer du de faste rammer for hvordan, du gør, og til hvilken pris.
Derfor er opgaver løst på timebetaling eller fast pris eller fysiske produkter selve forretningsideen, som du kan konceptudvikle videre på, så kunderne eksempelvis tegner et abonnement og får adgang til en onlineportal, en fast månedlig pakke med produkter, et fast antal timer eller et bestemt antal opgaver.
Hvordan starter man en konceptudviklingsproces?
Allerførst skal du tage stilling til, hvorfor du vil udvikle et koncept. Hvorfor vil det være en fordel for kunderne og for dig? For de svar skal du bruge til at sikre, at konceptet tjener sit formål.
Herefter skal du tage stilling til, hvem målgruppen er, og hvordan du vil hjælpe dem gennem konceptet.
Denne fase er delt i 2: En ideudviklingsfase, hvor du brainstormer og en forretningsstrategisk fase, hvor du også analyser, hvilke problemer de forskellige ideer kan udløse. Her udfordrer du også alle ideerne, så du kan definere konceptet på et oplyst grundlag til sidst. Herunder hvordan du kan planlægge dig udenom problemerne.
Hvilke metoder eller værktøjer kan man bruge i konceptudvikling?
Når du arbejder med konceptudvikling, skal du stille de gængse forretningsstrategiske spørgsmål så som: Hvem er målgruppen? Hvad er deres problem? Hvordan kan jeg hjælpe dem? Hvad skal det koste? Hvem er konkurrenterne? Hvad er min vigtigste USP? Og du skal også stille spørgsmålet: Hvorfor er et koncept en fordel for kunderne og mig i stedet for en anden løsning?
Fordi et koncept er fast defineret, er det meget vigtigere at ramme målgruppen præcist end ved de mere fleksible prismodeller, hvor alt udregnes efter kundens behov. Derfor er det nu, du skal definere din præcise målgruppe, hvis du ikke har gjort det tidligere. Eksempelvis med en persona eller en kundetype.
Hvordan tester man, om et koncept er stærkt nok?
Du kan få en forretningsudvikler til at agere djævlens advokat, så du sikrer dig, at du har gennemtænkt det hele grundigt. Du kan også entrere med en testgruppe, som du spørger til råds i ideudviklingsfasen, og som giver dig feedback på konceptet. Før og efter lanceringen.
Særligt i starten af konceptets levetid er det vigtigt at holde øje med, at alt fungerer, som det skal, og at kunderne får det lovede udbytte, så du kan nå at justere og forfine.
Du kan evt. give testgruppen + de første kunder en god intropris, så du hurtigt får et stort erfaringsgrundlag at forfine ud fra.
Hvilke fejl ser man ofte i konceptudvikling?
Den største fejl, jeg ser, er ikke at lave koncepter – og sælge det samme som konkurrenterne.
En anden hyppig – og dyr fejl – er at målrette konceptet en målgruppe, der er for vag, smal eller bred eller ikke at kende målgruppen godt nok – og ramme ved siden af. Både ift. selve indholdet og især hvad der er need to have, som kunderne gerne vil betale for, og hvad der er nice to have, som derfor gør konceptet unødigt dyrere.
Hvor vigtigt er målgruppen i udviklingen af et koncept?
Målgruppen er det allervigtigste ifm. konceptudvikling, for valg af målgruppe afgør alle efterfølgende spørgsmål. Jo bedre du kender din målgruppe, jo hurtigere kan du også afgøre, om der er basis for konceptet overhovedet.
Derfor er det tit en fordel at fokusere mere på at ramme målgruppen med konceptet end markedsudvikling, hvor du udvider dit marked og målgruppe for at sælge konceptet til flere forskellige.
Hvordan pitcher man et koncept, så det bliver forstået og solgt?
Salgsstrategien er vigtig, når du udvikler, for nogle koncepter er kun profitable, hvis hele kunderejsen foregår digitalt.
I så fald skal du vurdere allerede i udviklingsfasen, om din digitale markedsføring kan håndtere salget, eller om det kan svare sig eksempelvis at få etableret en betalingsløsning.
Er dit koncept derimod så omfattende, at det kræver 1:1-samtaler at sælge, holder businesscasen kun for koncepter i en vis prisklasse.
Selve salgs- og markedsføringsarbejdet foregår primært som salg af øvrige produkter eller ydelser, hvor du lægger en strategi for, hvordan du vil påvirke kunden gennem hele kunderejsen.