Ideudvikling – Derfor og sådan

Ideudviklingen kan være forskellen på at drive en succesfuld forretning og det modsatte. Hvorfor og hvordan du arbejder med dine ideer, kommer jeg tilbage til, ligesom jeg også deler et af mine egne eksempler på en god ide, jeg udviklede, fordi udgifterne til min webshop var vokset markant.

Hvad er idéudvikling, og hvorfor er det vigtigt?

Ideudvikling er processen, hvor du brainstormer dine nye ideer, tager stilling til detaljerne og videreudvikler, efter ideen er lanceret.

Derfor er der langt fra den første til den færdige ide.

Ideudvikling er vigtigt af flere grunde:

  • Du går fra standardprodukter til specialiserede produkter

  • Dine kunder får en god grund til at handle hos dig i stedet for hos en af konkurrenterne

  • Du kan videreudvikle på ideen og bygge dine egne koncepter op

  • Du kan udvikle dine produkter præcist efter, hvad kunderne vil betale for – og fjerne eller reducere resten, så du får lettere ved at sælge og samtidig tjener flere penge

Hvordan starter man en idéudviklingsproces?

Ideudvikling starter med en brainstorm ift. et problem, som du vil finde en løsning på.

Skriv alle ideer ned. Også dem, der virker urealistiske, kører i en helt anden retning eller primært rammer en anden målgruppe. Efter brainstormen kan du hurtigt parkere nogle af ideerne på ”ikke i første omgang” og fokusere på de andre.

Vurder alle ideer ud fra, hvad målgruppen vil værdsætte, og hvad der vil være en showstopper for dem. Har du godt styr på din målgruppe, kan du allerede her udvikle produkterne meget præcist, fordi målgruppen giver svarene.

Vurder også ideen ud fra

  • Hvordan adskiller den sig fra konkurrerende produkter?

  • Vil målgruppen betale for produktet, eller skal du fjerne nogle af de fordyrende led?

  • Hvilke grunde kan målgruppen ellers have til ikke at købe? Hvad kan du gøre for, at de køber alligevel?

 

Selvfølgelig med fokus på, at det også bliver en god forretning for dig.

Du kan få din næste ide flere steder fra. Selv havde jeg solgt klippekort fra min webshop i 10 år som mit primære produkt, da jeg ufrivilligt fik ideen til også at sælge vækstpakker*.

Grunden var, at det løbende var blevet markant dyrere for mig at tage imod betaling via nogle af betalingskortene. Samtidig havde jeg længe ønsket flere længerevarende og kontinuerlige samarbejder for at kunne sikre kunderne størst mulig succes.

Og med et nyt produkt, hvor kunderne skal betale for samme pakke hver måned, kan jeg flytte deres betalinger fra webshoppen til almindelige bankoverførsler.

* Guldvækstpakker med 30 timer pr. md. til 24.000 kr. og sølvvækstpakker med 15 timer pr. md. til 13.500 kr.

Ideudvikling = kontinuerligt arbejde

Uanset hvor grundigt du arbejder med dine ideer, kan du sjældent tænke dig til den bedste ide. Derfor er det vigtigt, at du løbende holder øje med, hvordan din nye ide bliver modtaget, og hvor du skal optimere.

Sørg for at have en direkte kontakt med så mange af kunderne som muligt – særligt i starten – så du også hører om de problematiske detaljer, som kunderne måske godt kan leve med og derfor ikke gør opmærksom på.

Eksempelvis:

”Det er svært at finde rundt på portalen.”
”Jeg ville gerne kunne bruge dit produkt sammen med x anden løsning.”
”Prisen er for høj.”

Ift. ideudvikling begår mange den fejl, at de begynder at videreudvikle og lave nye varianter, før produktet er færdigudviklet og justeret til perfektion. For det er så fristende.

Men det er unægtelig en bedre forretning at bruge ressourcerne på at flytte et produkt fra OK performance til et stjerneprodukt end at fordele ressourcerne på flere produkter, der alle får de samme mangler, som du efterfølgende skal ændre på alle produkterne.

Det er også lettere at sælge en variant af noget, som kunderne allerede kender og er glade for. Derfor anbefaler jeg næsten altid at undersøge, hvad du kan gøre bedre for målgruppen fremfor markedsudvikling, hvor du udvider målgruppen.

Noter, hvad du lærer undervejs:

  • Hvad tog længere tid end forventet?
  • Hvad kunne have været planlagt bedre?
  • Hvilke spørgsmål dukkede op, du ikke havde forudset?

 

Alt dette kan blive til en tjekliste, du kan bruge i dine fremtidige projekter.

Klar til at tage din ideudvikling til næste niveau?

Ideudvikling kræver både mod og struktur. Og jo bedre du bliver til at arbejde strategisk med dine ideer, desto større er sandsynligheden for succes – både for dig selv og dine kunder.

Vil du have flere værktøjer til at arbejde fokuseret med dine ideer, markedsudvikling og forretningsudvikling? Så download min gratis e-bog “Få succes med én ting ad gangen – MONOTASKING i virksomheden”.

Brug for sparring om effektiv ideudvikling?

Både ift. tradition konceptudvikling og digital konceptudvikling.

Så ring til mig på 27 12 11 14, eller book en gratis samtale her.

FAQ om ideudvikling:

Hvilke metoder kan man bruge til at generere idéer?

Tag udgangspunkt i en konkret ide eller problemstilling, og brainstorm på en løsning – helt til du ikke får flere ideer. Noter alle ideer ned, og vend tilbage til dem senere, så du evt. kan forlænge listen.

Du kan også brainstorme på egne eller andres produkter ud fra, hvad kan blive endnu bedre – eller at fjerne fejl.

Når du har genereret din bruttoliste med ideer, går du videre til næste fase, som er at undersøge ideerne og tage stilling til, hvilken du går med.

Hvad gør man, når idéerne ikke vil komme frem?

Som med alt andet kreativt er det op ad bakke at tvinge ideer frem.

Så lav noget andet, hvis det går trægt med ideerne. Nogle gange er en kort pause nok til at få succes med ideudviklingen. Andre gange kan et sceneskift være løsningen. Evt. at gå en tur eller inddrage andre.

Du kan også arbejde analytisk ud fra et problem eller en målgruppe og stille en række spørgsmål rundt om problem eller målgruppe – og sætte gang i ideudviklingen på den måde.

Hvordan vurderer man, om en idé er god nok til at arbejde videre med?

Begynd med to basisspørgsmål:

Hvad vil målgruppen sige?
Er det realistisk, at målgruppen vil betale det, som produktet kommer til at koste?

Herefter kan du vurdere, om der er basis for at arbejde med flere spørgsmål.

Hvilken rolle spiller inspiration og research i idéudvikling?

Ideudvikling tager udgangspunkt i inspiration. Først når du er færdig med at brainstorme, kommer næste skridt, som er at lave research ift., hvad ideen vil kræve.

En af de største killere i ideudvikling er at gå til research for tidligt, fordi researcherens rolle er at undersøge, om ideerne faktuelt holder vand.

Hvad er de typiske faldgruber i idéudvikling – og hvordan undgår man dem?

Optimisme er den største faldgrube. Både ifm. ideudviklingen og den efterfølgende research ift., om hvorvidt ideerne holder vand.

Optimismen viser sig også ift. at sætte nye ideer og projekter i gang uden at have ressourcer nok til at justere og købe hjælp. Både til optimering af selve produktet og til markedsføringen.

Det er ærgerligt. For uden den grundighed kan selv de bedste ideer til jorden.

Hvordan arbejder man med idéudvikling i teams?

Brainstormmodellen er også god til ideudvikling i teams.

Det kan I organisere på flere måder:

Fri brainstorm, hvor alle byder ind.
Runder, hvor alle har 1 eller 3 minutter til byde ind uden at blive afbrudt, mens de øvrige noterer de ideer, de får undervejs.

Her er det vigtigt med en facilitator til at sikre, at alle kommer til orde, og I får videreudviklet på alle relevante ideer.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER