Digital konceptudvikling, når du vil skalere

Digital konceptudvikling er den oplagte forretningside, når du vil skalere. Uanset om du udelukkende vil sælge digitale koncepter, eller du vil kombinere dem med individuelle eller traditionelle løsninger.

Hvad du skal være opmærksom på, for at det bliver en forretningsmæssig succes, kommer jeg til. Læs også med, hvis du allerede har succes med digitale løsninger, for du kan måske optimere yderligere med udgangspunkt i mine pointer.

Allerførst:

Hvad dækker begrebet digital konceptudvikling over?

Digital konceptudvikling er at udvikle digitale koncepter, hvor brugerne får adgang til viden eller funktioner på et digitalt medie eller en digital platform – eller på tværs af flere.

I den mere avancerede afdeling for digital konceptudvikling er SaaS-produkterne (Software as a Service), hvor virksomheden udvikler en platform fra bunden. Eksempelvis den danskudviklede platform EFFIHUB, hvor kunderne administrerer klippekort m.m. En portal, jeg selv har været testbruger på.

En anden variant er onlineklubber eller digitale abonnementsløsninger, hvor kunderne får adgang til viden i et onlinebibliotek og løbende får svar på deres spørgsmål i webinarer eller lukkede facebookgrupper. Her udvikler virksomhederne ikke nødvendigvis de digitale funktioner selv, men bruger eksempelvis det danskudviklede Simplero – og udvikler udelukkende på, hvordan de vil bruge løsningen og vurderer, hvorvidt de vil kombinere den med øvrige digitale platforme.

Oftest bruges digital konceptudvikling ifm. selve produktet, men du kan også bruge de digitale værktøjer ifm. din markedsføring. Evt. ved at mulige kunder får adgang til en ligthudgave af det betalte produkt ved at tilmelde sig nyhedsbrevet og løbende får nyhedsbreve, der nudger dem til den betalte løsning.

Sådan skalerer du virksomheden med digitale produkter

Ofte udvikler virksomheder digitale produkter, fordi produkterne gør det let at skalere virksomheden, når produktet én gang er blevet en succes. Samtidig kan virksomhederne dele deres viden med mange flere sammenlignet med at sælge den 1:1.

Imidlertid dør mange digitale koncepter, før de bliver en succes, fordi idemændene ikke har været opmærksomme nok på mindst 2 spørgsmål, før de er begyndt at producere.

Og de er:

  1. Har jeg lavet de fornødne udregninger for at sikre, at produktet bliver en succes? Herunder at tilpas mange har samme problem eller behov, og at jeg har de nødvendige ressourcer i form af systemer, knowhow og penge

  2. Har jeg fjernet alle børnesygdomme og optimeret på alle tænkelige områder, før jeg begynder at skalere?

Og ofte er der størst risiko for, at der er behov for punkt 2, når der er problemer under punkt 1.

Som med alt andet – når du driver en forretning – bliver du hurtigt begravet i arbejde, hvis du ikke har ressourcerne til at løse alle opgaver professionelt fra start. Derfor står og falder al succes altid med at lægge strategien ud fra antallet af ressourcer, så du sikrer, at du kan gøre det hele godt nok.

Det er især vigtigt ift. digital konceptudvikling. Og det er mit indtryk, at mange underkender, hvad det kræver at udvikle en digital succes, og at det ofte ville være en bedre forretning at produktudvikle nogle lettere løsninger. Måske ligefrem at sælge sin viden og know how 1:1.

For ikke alene skal mange have behovet for de digitale koncepter, for at du kan tjene udviklingstimerne hjem og profitere af produktet.

Hvis du sælger digitale produkter i en prisklasse, som kun er en god forretning, når kunderne går hele vejen gennem den digitale kunderejse selv, er du også afhængig af, at kunderejsen fungerer 100 %. Og også den del er mere krævende, end de fleste er klar over.

Samtidig skal du hele tiden holde styr på 3 spor:

  1. Hvad kan lade sig gøre teknisk?
  2. Hvad er det optimale for kunden?
  3. Hvornår er konceptet en god forretning?

 

Og selv om du kan købe hjælp, har de færreste tekniske konsulenter den nødvendige viden om produktudviklingen, ligesom de færreste konceptudviklere kender de tekniske platforme detaljeret. Derfor stiller projektet store krav til din evne til at stille de rigtige spørgsmål og fokusere på målet.

Har du spørgsmål om digital konceptudvikling?

Så ring til mig på 27 12 11 14, eller book en gratis samtale her.

Jf. de 3 spor er mit fokus punkt 2 og punkt 3.

Min viden kommer dels fra mit eget firma, som jeg har drevet siden 2007 og dels fra de indsigter, jeg har fra mine kunder. Både ift. produktudvikling, hvor kundernes behov og betalingsvilje skal matche virksomhedens mulighed for fortjeneste, og især ift. den digitale markedsføring.

FAQ om digital konceptudvikling

Hvordan adskiller digital konceptudvikling sig fra traditionel konceptudvikling?

Hvor traditionel konceptudvikling handler om alle varianter af konceptudvikling, handler den digitale konceptudvikling udelukkende om de digitale muligheder.

Hvilke digitale platforme og medier bør man tænke ind i processen?

Kommer an på produkt og formål.

Har du ikke erfaring med digital konceptudvikling, anbefaler jeg at gøre det så simpelt som muligt. Hver gang du kombinerer flere løsninger, kan den ene konflikte med den anden. Og mange af løsningerne er så komplicerede, at de tekniske konsulenter har specialiseret sig i få systemer. Så jo flere systemer, jo mere koordineringsarbejde til dig.

Hvad er første skridt, når man udvikler et digitalt koncept?

Som med traditionel konceptudvikling skal du fokusere på, hvad målgruppen har brug for, og hvorvidt målgruppen er stor nok til, at det vil være profitabelt for dig at udvikle konceptet.

Herudover skal du undersøge, hvad det rent teknisk kræver at udvikle konceptet, og hvorvidt du kan bruge nogle af de digitale systemer, du allerede har.

Overvej også, om det primært er aht. kunden eller dig selv, du vil udvikle produktet digitalt. Hvis det primært er aht. kunden, så skriv ned, hvorfor det er en fordel, så du kan bruge svarene til at optimere løsningen efter.

Hvordan måler man, om et digitalt koncept fungerer i praksis?

Først skal du tjekke teknikken på kryds og tværs. Dvs. alle tænkelige kombinationer af PC, Mac og forskellige smartphones. Herefter skal du tjekke, om brugerne gør det, du har planlagt og forventet, eller om de går i stå samme sted eller undlader at bruge en bestemt funktion.

Sæt også måltal op for, hvor mange der skal bruge konceptet, og hvor længe du vil fastholde dem. Når du ikke målet, er det et tegn på, at der er problemer enten med systemet eller din markedsføring.

Hvilke tendenser og teknologier påvirker udviklingen af digitale koncepter lige nu?

Aktuelt, anno 2025, er det svært at sige digital konceptudvikling uden at sige AI. Dog bruger vi også fortsat mange af de teknologier, vi har brugt i årevis, nu tit i en endnu mere forfinet form.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER