Se eksempler på gode indledninger, og skriv effektive indledninger

Først får du svar på nogle af de grundlæggende spørgsmål. Herefter får du copywriterens bedste forklaringer for, hvorfor indledningen indeholder nogle af de vigtigste linjer i hele din tekst og 3 konkrete eksempler på gode indledninger.

 

Hvordan skriver man en god indledning?

Din indledning skal motivere din læser til at begynde at læse din tekst. Det kan du gøre med

  • tematiske indledninger, hvor du sammenfatter det mest interessante fra teksten og lover en uddybning. Her kan du også fremhæve, hvorfor dit emne eller din konklusion er vigtig eller overraskende
  • teasende indledninger, hvor du nøjes med at stille et triggende spørgsmål for at få læseren til at læse videre
  • opsummerende indledninger, som oftest er mest brugt i skoleopgaver og kan have karakter af et kort referat eller en kort gennemgang af indholdsfortegnelsen

 

Hvad er en indledning?

En indledning er begyndelsen på din tekst. Den der ”leder læseren ind” i teksten, og det gør den kun, hvis den er god.

Uanset om du skal skrive en god indledning til et essay, en kronik, en synopsis, en rapport, en ansøgning eller en uopfordret ansøgning, er i funktionen den samme: At lokke læseren til at begynde at læse teksten.

 

Hvor lang skal en indledning være?

Har du ikke fået defineret længden på din indledning, da du blev bedt om at skrive teksten, bestemmer du selv.

Du kan også gå efter min vanlige regel for længden på en tekst: Den skal være så lang, at læseren får svar på sine spørgsmål, og så kort at han ikke begynder at kede sig.

Foretrækker du et konkret tal, vil jeg sige 3-7 linjer. Jo kortere din tekst er, jo kortere skal din indledning også være.

 

Hvad skal en indledning indeholde?

Som nævnt: Du skal give læseren svar på hans spørgsmål. Og det kan betyde 2 ting i det her tilfælde:

  1. Får læseren at vide, at den kommende tekst vil være relevant for ham?
  2. Får læseren lyst til at læse?

Sådan skriver du gode indledninger

Forestil dig, at din tekst er en uopfordret ansøgning. For her er tale om en teksttype, som de færreste modtagere er forpligtede til at læse grundigt, hvis de tænker, at de er forpligtede til at læse overhovedet.

Skriver du markedsføringstekster, ligesom jeg gør, er din indledning mindst lige så vigtig. For vores læsere er heller ikke forpligtede til at læse vores tekster. Mange begår den fejl, at de tror, at når en læser har klikket sig ind på vores hjemmesider, er han interesseret. Han er ikke nødvendigvis mere interesseret, end hvis han har modtaget en uopfordret ansøgning. Måske har han klikket på et link, som hans chef eller andre har sendt til ham, så han kunne forberede sig til et møde.

Selv hvis han selv har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, så lander det jo stadig i hans indbakke, mens der sker alt muligt omkring ham. Og din indledning skal overbevise ham om, at det lige præcis er dit nyhedsbrev, han skal bruge sin tid på. I stedet for de andre opgaver.

Så tag aldrig din læser for givet.

Heller ikke i forbindelse med de opfordrede ansøgninger og diverse skoleopgaver skal du antage, at din læser er motiveret til at læse din tekst. Mange ansøgninger bliver kun skimmet. Også når du afleverer stile, synopser, rapporter, DHO, SRO, SRP eller måske et essay, har du en interesse i, at din læser – ofte din lærer – er personligt engageret i at læse mere engageret og i længere tid, end han er forpligtet til.

For din læser skal ikke bare læse. Han skal motiveres til at gøre noget, efter han har læst:

Købe dine produkter eller ydelser, klikke på noget, ansætte dig eller give dig en god karakter.

Jo bedre du kender din læser, jo mere præcist kan du ramme ham med din indledning. Selv arbejder jeg efter de emotionelle kundetyper. En metode, hvor jeg kan ramme mine egne og mine kunders kunder meget præcist, fordi jeg kender dem rigtig godt.

Derfor ved jeg, om min primære læser vil foretrække en indledning, der

  • lover overraskelser og ikke nødvendigvis fortæller, hvad læseren kan forvente at læse
  • afslører noget personligt om skribenten
  • hurtigt kommer til pointen, så læseren kan se, at han får valuta for den tid, han bruger på at læse
  • forbereder ham på, hvad han kan forvente. Eventuelt med en kort indholdsfortegnelse

Når du skriver resten af teksten, skal du tænke, at hvert afsnit, hver linje, hvert ord skal sælge resten af teksten til læseren.

Det gælder især i din indledning.

Når du skriver en indledning til en SEO-tekst, bliver det sværere.

Både for læseren – og særligt for Google – er det vigtigt, at essensen er tydeligt opsummeret i indledningen. Skriv derfor dit søgeord så tidligt i teksten som muligt, så det ikke er til at tage fejl af – selv for en maskine, der skimmer. Gør også gerne indledningen så konkret som muligt.

For klikker læseren hurtigt tilbage til Google, sender det korte besøg et signal til Google om, at læseren ikke fandt, hvad han søgte. Og det vil på længere sigt skade dine placeringer på Google.

Du kan se et eksempel på en indledning i en SEO-tekst allernederst:

Eksempler på gode indledninger:

Eksempel fra mit nyhedsbrev:

Har du hørt om hjemmesideprojekter, der ikke gik som forventet?

Sikkert.
Dem hører jeg også alt for tit om.
Desværre har jeg et godt bud på, hvorfor det går galt:
Mindst en gang om ugen får jeg spørgsmålet: Hvad koster det at få dig til at skrive nye tekster til min hjemmeside?
Nogle gange kan vi forholdsvis hurtigt afstemme opgaven, hvorefter jeg kan give en pris. Men det er sjældent tilfældet.

For før jeg kan give en pris, har jeg brug for 2 ting:

  1. En oversigt over hvilke tekster, jeg skal skrive. Også kaldet et sitemap
  2. En oversigt over hvilke tekster, jeg skal søgemaskineoptimere efter hvilke ord

Indledningen er god, fordi jeg

  • indleder med et problem, mange kan nikke genkendende til. Mange har ikke alene hørt om problemet. De har oplevet det selv
  • hurtigt præsenterer et spørgsmål, som mange af læserne selv har stillet
  • konkluderer, at spørgsmålet er forklaringen på problemet
  • uddyber, hvorfor det er sådan

 

Derfor fanger jeg læseren fra starten og har samtidig en nem og god overgang til min pointe, der er, at mange har brug for flere timers rådgivning, før de kan bestille en hjemmeside.

 

Eksempel fra et af mine blogindlæg:

Test: Kan du se dig selv i et af de kommende citater?

Så risikerer du at begå en stor markedsføringsfejl.
Jeg har samlet de 9 problemudsagn, jeg oftest hører, når potentielle kunder spørger til en opgave.

Udsagnene fortæller også, hvorfor en vigtig del af en tekstforfatters arbejde er at stille spørgsmål og udfordre.

Indledningen er god, fordi

  • ordet ”test” inddrager læseren og fortæller, at han kan forvente at få et svar
  • tallet 9 både er konkret og gør teksten overskuelig at komme igennem
  • læseren bliver nysgerrig på, om han begår en af fejlene

 

Eksempel fra en SEO-tekst:

Hvad er storytelling?

Og hvordan bruger du storytelling i din markedsføring

Allerførst: Hvad er storytelling?
Storytelling er en af de hyppigt brugte markedsføringsdiscipliner.
Når vi oversætter det engelske ord direkte, betyder det ”at fortælle (en) historie”.

Og det er netop definitionen på storytelling.

Med storytelling fanger og fastholder du din læser, fordi du fortæller en god historie og bygger historien op på en bestemt måde.

Denne indledning følger en fast struktur, fordi der er tale om en SEO-tekst på søgeordet ”storytelling” og søgefrasen ”hvad er storytelling?”. Samtidig besvarer jeg kort det spørgsmål, der har ført mange af læserne direkte ind på min hjemmeside fra Google og opsummerer, hvorfor storytelling er effektivt i forhold til markedsføringen.

Når du vil have kunder fra Google, er du nødt til at følge retningslinjerne for, hvad der virker på Google. Men min tekst kom hurtigt til at ligge i top 10-15 på ”storytelling”, som 1900 googler hver måned. Derfor har jeg fået god betaling for at afgive min frihed til at skrive indledningen, som jeg måske ellers ville have skrevet den.

Blogbanner nyhedsbrev
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere her.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk