Aida-modellen styrker din markedsføring
AIDA-modellen er en reklame- og markedsføringsmodel, som du enten kan følge stringent eller lade dig inspirere af. Du kan også bruge elementerne fra modellen enkeltvis i din marketing.
Lad os først se på definitionen på AIDA-modellen:
Hvad er AIDA-modellen?
AIDA er en forkortelse for:
A: Attention = Opmærksomhed
I: Interest = Interesse
D: Desire = Ønske
A: Action = Handling
Ram kunden på forskellige stadier i kunderejsen
Opmærksomhed:
Allerførst skal læseren gøres opmærksom på, at du har et vigtigt budskab til ham.
Så uanset om du markedsfører dig på hjemmesiden, trykt materiale eller skilte, skal der være et blikfang. Det kan være et billede, en grafik eller en provokerende overskrift, der matcher det indhold, du vil komme ind på senere.
Nogle afsendere gør desværre mere ud af at fange opmærksomheden end at sikre, at den røde tråd holder hele vejen igennem. Det er rigtig uheldigt, for hvad er oddsene for, at en skuffet læser vil foretage den ønskede handling?
Interesse:
Når du har fanget læserens opmærksomhed, skal du gøre ham interesseret i det, du vil have ham til. Eventuelt at købe. Mange begår her den fejl, at de tror, deres produkt sælger sig selv, og at andre selv kan regne ud, hvor mange fordele de vil opnå ved at købe produktet, og hvilke problemer det vil løse.
Prøv at se dit produkt udefra, og lad som om du ikke ved alt det, du ved. Lav en liste over de fordele, kunden får og fokuser på de fordele, din primære målgruppe vil vægte højest.
Ønske:
Gør du kunden interesseret med de rette argumenter, vil han opnå et ønske om at købe produktet. Overgangen mellem ”interesse” og ”ønske” er lidt flydende. Men faserne er vigtige. For ofte skal en kunde været interesseret i noget over en længere tid og påvirkes flere gange, før han bliver klar til at sætte handling bag ønsket.
Mange undervurderer denne fase og opfordrer derfor den potentielle kunde til at købe, før han er klar. Derfor er det så vigtigt at lægge en grundig markedsføringsplan, hvor du skriver ind, hvordan du vil påvirke de potentielle kunder, mens de overvejer.
Handling:
Kaldes også call-to-action eller CTA.
Mange virksomheder begår den fejl, at de ikke fortæller særlig tydeligt, hvad en potentiel kunde skal gøre. Særlig galt er det blandt konsulenter, der sælger ikke-materielle ydelser, hvor kunden ofte har behov for mindst en samtale for at definere behovet og opgaven.
Her skal konsulenten gøre opmærksom på, at kunden er velkommen til at ringe. Mange overvurderer, at kunden selv kan regne det ud. Og vi skal aldrig tage for givet, hvad kunden kan regne ud.
Desuden foretrækker mange konsulenter, at potentielle kunder skriver en mail i stedet for at forstyrre dem per telefon.
Så hvis du ikke opfordrer kunden til at ringe, kan det være, han tror, han skal skrive en mail. Og der kan være mange grunde til, at han ikke har lyst til det. Eventuelt fordi han ikke selv kan definere, hvad han har brug for, eller fordi han er i tvivl om, hvorvidt du er den rette konsulent for ham.
Call-to-action kan også være andet end Køb. Det kan være at
- udfylde en kontaktformular
- ringe
- booke et møde
- dele et link
- tilmelde sig et nyhedsbrev
- se en video
For selv handlinger, der ikke koster noget, kræver tid og opmærksomhed fra læseren. Derfor skal læseren også motiveres de gratis handlinger.
Du behøver ikke bruge AIDA-modellen slavisk
Alt efter hvor du møder din kunde på sin customer journey, og hvor mange gange du har påvirket ham, behøver du ikke nødvendigvis at bruge alle punkterne ved hvert kontaktpunkt.
Når du skriver til faste læsere på dit nyhedsbrev, kender de måske dig og din kunnen så godt, at du kan nøjes med at fange deres opmærksomhed med en god emnelinje og repetere et tilbud, de også har hørt om i dine forrige nyhedsbreve, og så en god call-to-action.
Eksempelvis ”Køb nu, før kampagnen slutter kl. 12.00.”
Hvis du har et kendt brand og den rette målgruppe, kan du også opnå potentielle kunders opmærksomhed ved at tease for, at der snart kommer noget spændende. Altså udelukkende bruge det ene af de fire AIDA-kriterier.
Og de to midterste punkter ”interesse” og ”ønske” står også ofte alene – som en del af din samlede onlinemarketing. Her kan nævnes vidensdeling i form af e-bøger, nyhedsbreve, blogindlæg m.m., hvor læserne bliver klogere på et emne, lærer om fordelene ved en bestemt måde at arbejde på og måske får en guide eller tips til at begynde at arbejde efter metoden. Her øger vi interessen, og derfor vil det være lettere at få kunden til at købe på et senere tidspunkt.