Begår du også de 5 typiske markedsføringsfejl?

Brug 3 minutter på at finde ud af det, og læs, hvad du eventuelt skal gøre i stedet:

  1. Du vil sælge alt til alle

 

Gør du det, vil du sjældent fremstå som det mest oplagte valg for nogen. Samtidig får du svært ved at specialisere dig – hverken i målgruppen eller den ydelse, du hjælper dem med. Udover at du får svært ved at sælge, får du også svært ved at tage den betaling, du kunne tage, hvis du fremstod som eksperten.

Du ved heller ikke, hvordan du rammer dine kunder bedst med din markedsføring, fordi de ikke har ret meget til fælles. Eksempelvis er der stor forskel på at sælge til private og erhverv.

Spørg dig selv:

  • Hvad vil jeg helst lave?
  • Hvad er jeg bedst til?
  • Hvad efterspørger kunderne – og er villige til at betale for?
  • Hvilke kunder kan jeg bedst lide at samarbejde med?

 

  1. Du har ikke lagt en strategi for din markedsføring

 

Derfor sætter du forskellige tiltag i gang uden at forholde dig til, hvordan de spiller sammen, eller hvad du vil have ud af dem.

Spørg dig selv:

  • Hvem er min målgruppe?
  • Hvordan er deres typiske kunderejse?
  • Hvordan vil jeg møde dem på de forskellige faser i kunderejsen?

 

En simpel strategi kunne være: Kunden googler ”Hvad er…?” og lander på et af mine blogindlæg. Her tilmelder han sig mit nyhedsbrev, hvorefter jeg kan sælge til ham gennem nyhedsbrevet i løbet af x uger, måneder eller år.

En anden strategi kunne være at annoncere læsere ind til dit nyhedsbrev i en periode, mens du arbejder med din søgemaskineoptimering.

Herefter skal du selvfølgelig også lægge en strategi specifikt for dit nyhedsbrev.

Udover at du kan få mere ud af din markedsføring, når den spiller sammen, undgår du også at spilde dit markedsføringsbudget på løsninger, der ikke er noget værd, når de står alene.

 

  1. Du forholder dig ikke til, hvor på kunderejsen din kunde er

 

Derfor har du kun tilbud til kunder, der ved, at de har brug for hjælp, og alle dine tekster er skrevet med det fokus.  Du kommunikerer kun til de potentielle kunder, der er helt fremme i deres købsrejse, og antager, at de er så overbeviste om, at de vil have dig og din ydelse, at I reelt kun skal aftale, hvornår samarbejdet skal begynde.

De kunder, der er så langt fremme i købsprocessen, udgør en meget lille del af de potentielle kunder. Den største andel af dine potentielle kunder overvejer slet ikke at handle hos dig, for de ved ikke, at de har brug for hjælp. De stiller ofte konkrete ikke-købsrelaterede spørgsmål på Google i stedet for at søge efter leverandører og produkter. Derfor kan du tiltrække dem ved at besvare deres spørgsmål på din blog. Undersøg hvilke spørgsmål der bliver googlet om din branche gennem en søgeordsanalyse.

Når du har trukket læserne ind på dine blogindlæg, kan du holde kontakten med dem gennem et nyhedsbrev. Husk også at holde kontakten med kunder, du allerede har løst opgaver for. Mersalg er den bedste og nemmeste forretning.

 

  1. Du tror, at gode markedsføringstekster = korte og korrekte tekster

 

Markedsføringstekster skal ikke alene læses. De skal også overbevise din læser om, at han skal foretage en bestemt handling, som du har defineret.

Derfor skal du lære at skrive på en ny måde, hvis du vil skrive dine markedsføringstekster selv:

  • Fokuser på læseren og hans problem frem for dig selv og dit produkt
  • Skriv, hvad han får ud af produktet, og fokuser kun på det, der har en betydning for din læser
  • Skriv i læserens sprog
  • Skriv hvad læseren skal gøre, når han har læst din tekst

 

Og du skal skrive teksterne forskelligt, alt efter om du skriver tekster til trykt materiale, SEO-tekster, nyhedsbreve, eller blogindlæg.

 

  1. Du har ikke fået professionel hjælp

 

Eller også har du ikke fået nok professionel hjælp. Og det bærer din markedsføring præg af.

Det kan være, at du har sparet en grafiker, en tekstforfatter, en fotograf eller en webudvikler væk, for at nævne nogle af de funktioner, som de fleste får brug for.

Måske har du selv en erfaring, der gør, at du kan løse nogle af opgaverne selv.  Spørgsmålet er, om du kan gøre det godt nok – til at konkurrere mod de konkurrenter, der har hyret professionel assistance. I værste fald har du ligefrem fejl i din markedsføring. Fejl der gør, at din hjemmeside ikke er brugervenlig eller har døde links, eller at grafikken ser forkert eller kedelig ud.

Det professionelle touch, som fagfolk kan give dig, er netop det, der gør, at du også ser professionel ud.

Tip:

Vil du have professionel markedsføring, samtidig med at du holder styr på økonomien, så begynd simpelt, og udvid løbende.

Eksempelvis en hjemmeside med 5 undersider + visitkort.

Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk