Skriv produktbeskrivelser, der findes på Google

Produktbeskrivelserne i din webshop betyder meget for dit salg af 2 primære grunde:

  1. Dine tekster skal rådgive dine kunder mindst lige så godt, som hvis kunderne var i en fysisk butik. Det stiller store krav til indholdet

  2. Skrives produktbeskrivelserne som SEO-tekster, kan du fremover møde alle dine kommende kunder på Google

 

Så du kan tjene mange penge på at bruge de næste 10 minutter på at læse den her guide til gode produktbeskrivelser. Lad dig ikke skræmme af længden på guiden. Jeg anbefaler dig på ingen måde at skrive produktbeskrivelser der er lige så lange som det her blogindlæg.

Skabelonen til gode produktbeskrivelser er kort fortalt:

  1. Hvem er din målgruppe?

  2. Hvilke af produktets egenskaber er vigtige for kunden og hvorfor?

  3. Hvilket sprog foretrækker de?

  4. Hvorfor har de brug for produktet?

  5. Hvad har kunden brug for at vide om dig eller din virksomhed?

  6. Hvad afholder din kunde fra at købe dit produkt?

 

ProduktteksterDenne skabelon kræver selvfølgelig en grundig forklaring.

Måske er kun nogle af punkterne relevante for dine produktbeskrivelser, eller måske er en enkelt sætning ift. hvert punkt nok.

Til sidst fortæller jeg dig, hvordan du kan bruge skabelonen, samtidig med at du tænker SEO ind i dine tekster. Den gode nyhed er, at den del bliver nem, når du i forvejen følger skabelonen for det gode indhold.

Lad os tage et punkt ad gangen:

Hvem er din målgruppe?

Som med alt andet markedsføring: Hvis du vil ramme alle, rammer du ingen. Valg af målgruppe er endnu vigtigere i en webshop end i en fysisk butik. For i den fysiske butik, kan du aflæse dine kunder og tilpasse dine budskaber efter den kunde, du taler med.

I en webshop skal dine tekster løse den opgave. Og alle læser den samme produktbeskrivelse. Samtidig er konkurrenterne få klik væk, så hvis du ikke rammer din læser, eller hvis han bliver forvirret.

Derfor skal du gøre op med dig selv, hvem din primære målgruppe er, så du kan ramme præcist hver gang.

Lav evt. en persona, hvor du beskriver din drømmekundes alder, økonomi og præferencer ift. til at handle i en webshop som din. Jo bedre du kender din kunde, jo lettere får du ved at sælge – også selv om dine konkurrenter måske er billigere end dig.

Nogle webshops begår den fejl, at de ikke alene forsøger at sælge alt for bredt. Enkelte prøver sågar at sælge til erhverv og private på samme tid. Og det er helt galt. For særligt på tværs af b2b og b2c er der en stor forskel på hele kunderejsen, og hvad der er vigtigt for kunden. Både i forhold til selve produktet, men også ift. selve købsprocessen.

Hvilke af produktets egenskaber er vigtige for kunden og hvorfor?

En egenskab er helt faktuelt, hvad dit produkt består af. Mange begår den fejl at nævne alt for mange irrelevante egenskaber, hvilket kan få kunderne til at klikke væk, fordi de enten keder sig eller bliver forvirrede.

Dine kunder har ikke den samme viden om produkterne og materialet, som du har. Derfor kan det være svært for dem at afkode, hvilken konkret fordel en egenskab vil give dem. Det skal du fortælle. For det er oftest fordelen, der får dem til at købe. Ikke egenskaben.

En god model er derfor at tage udgangspunkt i fakta og fortælle, hvilken betydning det har, når kunden skal bruge produktet.

Eksempelvis:

Sweateren er lavet i 100 % uld, så du kan holde varmen

Eller:

Regnbukserne har lynlåse hele vejen op langs benet, så du kan få dem på uden at tage dine sko af

Spørg dig selv specifikt hvad der kan være den udløsende faktor for, at kunden køber, og hvilke oplysninger kunden vil være ligeglad med. Her er det særlig vigtigt, at du har defineret din målgruppe. Måske sætter de mest pris på, at varen holder i mange år eller er let at vaske.

Skriv de vigtigste salgsargumenter forrest i produktbeskrivelsen, så du fanger din læser fra start af. Hellere fokusere på 1 eller 2 vigtige egenskaber, som din kunde virkelig vil værdsætte end at liste 5 eller 7, hvis det betyder, at du også inkluderer dem, din kunde er ligeglad med.

Hvilket sprog foretrækker de?

Et er, hvilke oplysninger kunderne har brug for i dine produkttekster. Et andet er, hvilket sprog du skal skrive i. Mange begår den fejl at skrive alt for mange fagtermer i deres tekster. Og medmindre din målgruppe har samme faglige viden som dig, kan det koste dig dyrt.

Udover at ikke-fagpersoner har svært ved at forstå dit budskab, kan dit tunge fagsprog også give dem det indtryk, at de ikke tilhører målgruppen, og at de måske slet ikke kan handle hos dig. Eksempelvis hvis de tror, at du primært sælger til større virksomheder.

Også når du sælger til private, er der stor forskel på, om målgruppen foretrækker et afslappet venindeagtigt sprog som hos frisøren eller et mere faktuelt som hos trælasten. Og sælger du eksempelvis shampoo eller hårprodukter, giver sproget jo ikke sig selv, eftersom alle har brug for shampoo.

Hvorfor har de brug for produktet?

Over 60 % af alle onlinekunder forlader kurven igen, efter de har lagt varer i den. Et tal, der kommer bag på mange. For man skulle tro, at kunder, der var så tæt på at køre deres kort igennem, var overbeviste om deres køb. Det tal bekræfter nødvendigheden af at bekræfte kunden i, at han er ved at træffe en god beslutning – i alle detaljer i din webshop og i dine produktbeskrivelser.

Måske kan kunden kun se 1 eller 2 grunde til at købe produktet. Og hvis du nu nævner 5, bliver det tydeligt for kunden, at han vil vinde langt mere på sit køb, end han lige var klar over. Og måske har han overset en af de væsentligste grunde.

Hvis dit produkt egner sig til det, kan du skrive din målgruppes hverdag ind i webshopteksterne, så læserne kan se for sig, hvilke konkrete situationer der vil blive nemmere for dem fremover. Som med regnbukserne der var lette at få på. Samtidig bekræfter du læserne i, at du kender deres dagligdag og problemer og derfor kan vælge de rette produkter til webshoppen, så de opnår yderligere tillid til dig og din webshop.

Dine produktbeskrivelser skal ikke alene bekræfte kunden i, at han skal købe regnbukser eller shampoo. De skal også bekræfte ham i, at han netop skal handle hos dig.

Derfor skal du kende din konkurrencesituation, så du ved, hvad du specifikt skal fremhæve ift. til konkurrenterne. Det kan enten være, at dit produkt har fordele, konkurrerende produkter ikke har, eller at din webshop tilbyder en særlig form for service, hvilket fører os videre til det næste punkt.

Hvad har kunden brug for at vide om dig eller din virksomhed?

Uanset om du driver en mindre webshop som soloselvstændig, eller du er ansat i en kendt virksomhed, betyder det noget for kunden, hvem han handler med.

Ofte vil det være passende at skrive 1 eller 2 pointer om firmaet i selve produktbeskrivelsen og have en længere beskrivelse om firmaet på Bag-om-siden. Særligt hvis mange af kunderne kommer fra Google, er det værd at have i baghovedet, at de ikke nødvendigvis kender din virksomhed i forvejen.

Som soloselvstændig kan du ofte tilbyde en bedre rådgivning om produkterne, fordi du kender alle dine produkter godt. Samtidig foretrækker nogle kunder at handle hos en, de kan sætte navn og ansigt på. Derfor kan du vinde meget ved at præsentere dig selv og fortælle, hvorfor du netop har valgt at have en webshop med de pågældende produkter. Her er det selvfølgelig meget afhængigt af målgruppen, hvilken info der er relevant.

Skriver du produktbeskrivelser til en semikendt virksomhed, er det også vigtigt at fremhæve jeres USP´er og specialer. Måske er I Europas førende i salg af et specifikt nicheprodukt.  Selv om mange af kunderne ved det i forvejen, vil nye kunder løbende få behov for produktet, og de skal først til at undersøge markedet. Jo tydeligere det er, at I er de førende, jo større sandsynlighed er der for, at de nye kunder indstiller deres research, når de lander i jeres webshop.

Skriver du til gengæld webshoptekster for et kendt firma, har du den kæmpe fordel, at kunden allerede kender navnet og ved, at I har været der i mange år. Jo større virksomhed du repræsenterer, jo mere tilgængelige kan I ofte være. Og det kan være et relevant konkurrenceparameter at gøre opmærksom på, at I har personale i chatten x timer i døgnet til at svare på spørgsmål, eller at I har mulighed for at tilbyde andre goder qua jeres størrelse.

Hvad afholder din kunde fra at købe dit produkt?

Når du har skrevet din tekst, så spørg dig selv: På trods af alle de gode grunde til at købe produktet, hvad kan så alligevel få kunden til at lade være med at købe.

Kundens forbehold er ekstremt vigtige for dit salg. Især i en webshop, hvor du jo ikke opdager det, når en kunde forlader shoppen igen.

Forbeholdene kan være mange:

Usikkerhed om

  • hvorvidt produktet dækker hele kundens behovet
  • hvordan han bruger produktet
  • hvordan han vedligeholder produktet

 

Når du skriver kundens forbehold ind i teksten, kan du bedre overbevise de rette om, at de ikke vil fortryde købet. Samtidig skaber du troværdighed ved at vise kunden, at du kender hans dagligdag så godt, at du kan regne hans spørgsmål ud. Sidstnævnte viden vil give dig troværdighed på tværs af hele din webshop.

Husk de helt praktiske forbehold, som

  • hvad det kræver af kunderne at returnere varerne
  • hvorvidt varen kan nå at komme frem til en bestemt dato
  • hvor dyr fragten er ift. produktet

 

Måske risikerer du at miste kunden pga. noget helt faktuelt, som du let kan organisere dig ud af. Eksempelvis ved at forbedre forsendelsestiden.

Hvor lange skal produktbeskrivelserne være?

Som tidligere nævnt skal dine produktbeskrivelser sikkert ikke være nær så lange som den tekst, du læser nu.

Ofte vil 2-500 ord være passende for webshoptekster, der både skal sælge og blive fundet på Google.

Når længden på den her tekst er ca. 2.400 ord, skyldes det, at der er tale om et blogindlæg, der skal gøre dig klogere på, hvordan du løser en opgave. Derfor har jeg skrevet en række spørgsmål og detaljer ind.

Når dine tekster skal sælge et produkt, er der sjældent behov for det samme vidensniveau. Alt efter hvor kompliceret og hvor dyrt produktet er, kan du forholdsvis hurtigt give din læser den viden, han har brug for.

Dog betyder længden ikke kun noget ift. din læser, men også ift. Google. For Google fremhæver tit de tekster, der giver læseren de bedste svar på hans spørgsmål. Derfor er lange tekster en fordel for dig, så længe de er relevante og besvarer på målgruppens spørgsmål. Husk dog, at læseren altid er hovedpersonen, og lang tekst må aldrig fjerne fokus fra dit produkt. Derfor skal dit produkt og købsknappen være øverst på siden. Herefter kan du placere din produktbeskrivelse.

Suppler dine produktbeskrivelser med tilfredse kunder

Et er, hvad du selv fortæller om dine produkter i dine salgstekster. Det er meget mere troværdigt, hvad andre kunder fortæller. Derfor skal du bruge kundeudtalelser i din webshop. Alt efter hvordan din webshop er bygget op, kan du enten skrive et kort citat ind i selve produktteksten eller kategoritekster, eller du kan have en underside med kundeudtalelser – eller begge dele.

Tilfredse kunder giver din virksomhed social proof, udover at de bekræfter de nye kunder i, at selve produktet er godt, og at de er glade for dit firma generelt. Du kan styrke dit social proof yderligere ved at fremhæve populære produkter eller have en lille pop up med teksten ”Kunde i x-by har netop købt x produkt”.

Skriv dine produktbeskrivelser som SEO-tekster

En vigtig del af at skrive SEO-tekster er at skrive en grundig tekst om et specifikt emne. Det har vi lige gennemgået grundigt.

Samtidig skal dine SEO-tekster følge en fast model, der gør det let for Google at afkode, hvornår netop din side skal vises på den attraktive side 1 på Google.

Det gør du sådan her:

  1. Vælg et attraktivt søgeord, der matcher din produktbeskrivelse. Er du ikke vant til at arbejde med SEO, anbefaler jeg, at du får vejledning til at vælge de rette søgeord, for det er her, de allerfleste SEO-fejl opstår

  2. Følg strukturen: En tekst – et søgeord – et emne

  3. Fortæl det, læseren har brug for at vide. Jf. alle x punkter i skabelonen til produktbeskrivelser

  4. Skriv søgeordet ind de tydeligste steder i teksten. Det vil sige i urlen, overskrifter, titel og description

  5. Skriv ord, der minder om dit søgeord ind i teksten. Også kaldet ”relaterede søgeord”. Sælger du regnbukser er det blandt andet: cykel regnbukser, regntøj, regnbukser herre og regnbukser dame.

 

Hav i baghovedet, at Google vil vise god, original tekst. Derfor må du ikke kopiere din tekst og udelukkende ændre farven eller størrelsen. Dette kaldes dublicate content, og det straffer Google. Du må heller ikke genbruge de produktbeskrivelser du evt. har fået af din producent.

Du kan læse mere om, hvordan du skriver SEO-tekster her.

Specifikke skrivetip til dine produktbeskrivelser

Mange af dine læsere læser din tekst på en mobiltelefon. Derfor skal du gøre det nemt for dem at skimme din tekst.

Det gør du ved at bruge

  • punktopstillinger som disse
  • overskrifter, hvor du også gerne gentager dit søgeord aht. Google
  • luft mellem afsnittene

 

Fokuser på fakta og kundens følelser og udbytte frem for tomt salgslir og tillægsord. For et tillægsord er i bedste fald din egen subjektive dom over produktet.

Bruger du tillægsord i dine produktbeskrivelser, så suppler med en faktuel oplysning, som understøtter tillægsordet. Eller brug tillægsord, når du kan se at mange googler et specifikt tillægsord + dit produkt.

Eksempelvis ”ekstra vandtætte regnbukser i x-materiale”.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER