Styrk salget – vælg den rette salgskanal
Engang var den primære salgskanal en fysisk butik. I dag har du mange andre muligheder for at påvirke kunden på customer journey. Nogle af dem gennemgår jeg her, så du får et overblik over fordele og ulemper.
Salgskanal 1: Onlinesalg gennem hjemmesider eller webshops
Sælger du standardiserede varer, som ikke kræver, at kunden prøver dem fysisk, kan en webshop eller en netbutik være en oplagt mulighed. Har du en webshop, har du selvfølgelig også et nyhedsbrev, da nyhedsbreve er den billigste måde at sende potentielle kunder direkte ind i webshoppen.
Måske egner din ydelse sig ikke til direkte salg online. Men med den rette hjemmeside kan du varme op under kunderne, så de bliver klar til at handle hos dig. Eventuelt efter en telefonsamtale eller et kundemøde.
Fordele: Du sparer alle udgifter forbundet med at have en fysisk forretning. For de penge, du ellers skulle have brugt på personalelønninger og husleje, kan du komme rigtig langt online. En stor del af onlinesalget kan automatiseres. Derfor kan du på længere sigt spare mange timer = kroner på denne måde, selv om du selvfølgelig løbende skal justere og forbedre.
Ulemper: Det kan være komplekst at foretage de rette køb af onlinemarkedsføring, da der aldrig er tale om standardprodukter. Derfor skal du sætte dig grundigt ind i SEO, leadgenerering m.m. for at du kan lave den rette kravspecifikation til din webudbyder.
Det kan du selvfølgelig få hjælp til (eventuelt af mig. Jeg giver altid 15 minutters gratis rådgivning til læsere, jeg ikke har talt med før. Bare ring 27 12 11 14).
Skal alt dit salg foregå online, er det særlig vigtigt, at din onlinemarkedsføring er 100% professionel. Det koster hurtigt mange penge.
Derfor skal du have lavet en grundig markedsundersøgelse først. Mere om det allernederst.
Salgskanal 2: Forhandler- og affiliateaftaler
Lav en aftale med en anden virksomhed, der har en god onlinemarkedsføring og samme målgruppe som dig, og som måske sælger noget beslægtet. Med en affiliateaftale linker de til dig og bliver betalt, hver gang en af deres besøgende køber noget hos dig.
Du kan også lave forskellige aftaler med andre virksomheder, så de sælger dit produkt for dig. Enten ved at de helt konkret køber produktet af dig, eller at de får det i kommission, så de har det i deres forretnings og får procenter, når de sælger.
Fordele: Hvis du kan lave en god aftale, der er rentabel for begge parter, er det helt ideelt. Det sparer dig selv for rigtig meget arbejde og for mange penge til alternative løsninger.
Ulemper: Det kan være svært at finde de rette samarbejdspartnere, da det jo netop skal være rentabelt for jer begge.
Salgskanal 3: Mødebooking og salgskonsulenter
Du kan enten oprette en intern afdeling for telefonsalg eller lave en aftale med et eksternt firma. Alt efter dit produkt kan de sælge allerede i telefonen eller lave en aftale om, at en af dine sælgere kommer på besøg og demonstrerer produktet.
Fordele: Hvis du sælger et forholdsvis dyrt produkt, og du nemt kan segmentere, hvem dine mest oplagte kunder er, kan du kontakte kunden direkte på den måde og springe fordyrende mellemled over.
Ulemper: 1:1-indsatsen er dyr i lønninger. Derfor skal du være meget bevidst om, hvad du reelt tjener på et salg for at benytte denne metode. Du – eller dine sælgere – kan hurtigt bruge lang tid i telefonen eller på landevejen. Hvis kunden aldrig køber, er den tid reelt spildt.
Med mindre du arbejder i udvalgte brancher, må du kun ringe til kunderne ifm. B2B-markedsføring, B2B-salg eller B2B-leadgenerering. Altså ikke, hvis du sælger B2C.
Et godt delmål her er at få tilladelse til at sende nyhedsbreve ved første opkald. Så arbejder dit nyhedsbrev for dig, til du ringer og følger op.
Salgskanal 4: Få en fysisk butik
Sælger du fysiske produkter, og har du helt styr på, hvor din primære målgruppe handler, kan du etablere en fysisk forretning. Gennem historien har det jo været den mest gængse måde at sælge på.
Fordele: Når du vælger beliggenheden, vælger du også, hvilke kunder der automatisk har deres gang tæt på butikken. Derfor får de øje på butikken, uden at du nødvendigvis skal gøre den store markedsføringsindsats. Kommer de i din forretning, kan du lære dem bedre at kende og blive klogere på, hvad der får dem til at købe – eller til at lade være.
Sælger du fysiske produkter, især tøj, vil mange kunder gerne mærke, før de køber.
Ulemper: Det koster mange penge at have en forretning og at holde den åben. Og de penge betaler du, uanset om du sælger noget eller ej. Samtidig er du meget afhængig af, at målgruppen finder din forretning. Derfor kommer du ikke udenom forskellige markedsføringstiltag for at få dem ind i forretningen.
Tænk salgskanalerne ind, når du laver din forretningsmodel
Den type salgskanal du vælger, har afgørende betydning for hele din virksomhed – og for, om du kan drive en rentabel forretning med dit produkt overhovedet. Derfor anbefaler jeg, at du skriver en grundig salgsstrategi allerede i opstarten af din virksomhed, når du helt indledningsvist arbejder med din forretningside og skriver de første sætninger i forretningsplanen.
Før du gør det, er det en god ide, at du allerede har lavet såvel markedsanalyse, kundeanalyse og konkurrentanalyse. Så ved du, hvad du kan forvente af kunder og konkurrenter og kan lægge din salgsstrategi og eventuelle produktudvikling efter det.
Ingen salgskanal uden markedsføring
Oftest skal du understøtte salgskanalen med markedsføring. Det er lettere at få et godt resultat med eksempelvis en affiliateaftale, hvis kunderne i forvejen har et kendskab til dig eller dit produkt.
Har tidligere nævnt forskellige markedsføringskanaler som hjemmesider og nyhedsbreve som direkte salgskanaler. En af flere grunde til, at jeg ofte anbefaler disse kanaler til mine kunder, er, at de både kan fungere som direkte salgskanaler – og som markedsføringskanaler. Derfor er de dobbelt brugbare.
Du kan også supplere med reklamer eller anden trykt markedsføring, der ikke i sig selv kan fungere som salgskanaler. Trykte reklamer vil altid kun kunne fungere som et transportmiddel, der fører kunderne hen i din forretning, hvad enten denne er fysisk eller online. Og når vi taler trykt markedsføring eller anden merchandise, er der ikke en direkte linje, som man kan klikke på, ligesom hvis du udelukkende fokuserer på markedsføring online.
Se ikke din markedsføring som en udgift. Men som en investering, der gør, at du fremover kan præsentere dit produkt ordentligt. For ellers er der ingen, der får lyst til at købe det alligevel.
Hvad er en salgskanal?
En salgskanal er en kanal, du kan sælge igennem: Eksempelvis en butik, en hjemmeside eller en person.
Hvilken salgskanal er bedst?
Det kommer helt an på dit produkt og din målgruppe. Ofte er hjemmesiden vigtig for den samlede kunderejse på vejen til salg.