Derfor strategisk kommunikation

Kommunikation og markedsføring kan hurtigt tage rigtig meget tid. Og det er ikke altid nødvendigt, hvis du bare arbejder strategisk.

Som kommunikationsrådgiver oplever jeg tit, at selvstændige og kommunikationsansvarlige sætter aktiviteter i gang uden at have forholdt sig til, om udbyttet står mål med indsatsen.

Derfor er det vigtigt at arbejde strategisk.

Og hvad er min definition på strategisk kommunikation? Det er, når vi er helt bevidst om, hvad vi kommunikerer

  • hvornår
  • hvordan
  • hvorfor
  • til hvem

 

Alt for meget kommunikation er ikke strategisk og virker mere tilfældig. Og så kan indsatsen være spildt.

Som regel kan vi opnå meget bedre resultater med vores kommunikation, jo mere strategiske vi er, allerede når vi laver kommunikationsplanen. For når du lægger en kommunikationsstrategi, tager du stilling til, hvad du vælger til, og hvad du vælger fra.

Eksempelvis:

  • Skal virksomheden være på sociale medier? I så fald hvilke?
  • Hvilke ord bruger vi om os selv?
  • Hvad skal der helt præcist stå på visitkortet?

Strategisk kommunikation i markedsføring

strategisk kommunikationIsær når vi tænker kommunikation som en del af markedsføringen, er det vigtigt, at det hele spiller sammen.

For tit får vi kun noget ud af A, hvis vi også har B.

Forbløffende tit er jeg i kontakt med virksomheder, der får alt for lidt ud af deres kommunikation, fordi de ser den enkelte kommunikationsplatform for sig selv og ikke i det samlede billede. Nogle gange er kommunikationen heller ikke en del af firmaets samlede DNA, men snarere noget, de går til og fra efter behov. Og så er det både ineffektivt og kan virke påtaget.

Derfor skal vi være bevidste om de signaler, vi sender i alt det, vi gør.
Eksempelvis hvordan vi tager imod vores kunder, både når de ringer, og når de besøger os, eller om vi er konsekvente i vores samarbejde med kunderne. Altså alt det, som kommunikationsbureauet eller kommunikationsrådgiveren ikke nødvendigvis kommer omkring.

Strategisk kommunikation skal forberedes

Især er strategisk kommunikation vigtig i forhold til PR. For du får kun noget ud af at komme i medierne, hvis du har tænkt igennem, hvad du vil have ud af det.

Som regel er svaret flere kunder.

Og det svar kan sjældent stå alene. For vi er mange, der sælger ydelser, folk ikke umiddelbart køber, efter de har læst om os én gang. I så fald er det næste spørgsmål: Hvad er det mest optimale, vi kan forvente, læserne vil gøre, når de læst om os? I mange tilfælde vil svaret på det spørgsmål være, at de besøger vores hjemmeside. Og selv når de besøger hjemmesiden, kan der stadig være mange grunde til, at de ikke køber noget i dag. Derfor er jeg så stor en fortaler for nyhedsbreve. For nyhedsbrevene holder kontakten med alle dem, der er så interesseret i det, de har læst om os i medierne, at de overhovedet gider besøge vores hjemmeside. Og derfor betyder nyhedsbrev og hjemmeside, at vi får meget mere ud af at være i medierne, end vi ellers ville have fået.

Og derfor er strategisk kommunikation vigtig.

Så vil du i medierne om nogle måneder, så begynd allerede nu at gennemgå din samlede kommunikationsplatform. Tager den godt imod læserne bagefter? Husk også, at journalister tjekker din hjemmeside, allerede når de overvejer, om de overhovedet vil skrive om virksomheden.

Har du brug for sparring på din kommunikationsstrategi, så husk, at jeg altid giver et kvarters gratis rådgivning. Bare ring 27 12 11 14.

Søger du i stedet et kursus i kommunikation, har jeg flere muligheder.

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER