Lær af de fysiske butikker, hvis du vil sælge online

”Åbner du en skoforretning, ville du heller ikke annoncere, før butikken var klar.”

Sådan lyder det fra Peter Schjødt, ekspert i digitale kunderejser.

Han uddyber:

Optimer hjemmesiden, før du annoncerer

”Hvis du åbner en skoforretning, forbereder du dig grundigt. Du finder de rette lokaler og produkter og ansætter dygtige medarbejdere, der kan hjælpe kunderne med at vælge sko. Du indretter forretningen, så det bliver så let som muligt for kunderne at finde deres sko eller at spørge om hjælp. Og når det er på plads, begynder du at annoncere for at få kunderne ind i forretningen.

Sådan burde man også forberede sig, når man udvikler en hjemmeside eller en webshop. Men alt for mange virksomheder tænker for lidt over den digitale kunderejse. Og deres webshops svarer lidt til, at skobutikken bare sætter kasser med sko i butikken, og så kan kunderne begynde at lede.

Virksomhederne fokuserer alt for meget på annoncer på Facebook og Instagram, men deres hjemmesider er slet ikke gearet til at tage imod kunderne, og derfor sælger de ikke nok.

Særligt er det et problem, at hjemmesiderne ikke virker godt nok på mobiltelefonen. Mange tror, de er homesafe, hvis de har et responsive website, der tilpasser sig mobilen, men det kræver meget mere af kunderne at interagere på de små skærme.

Derfor konverterer de 2-3 gange dårligere her end på computeren, hvis vi ikke tilpasser mobilvisningen særligt efter, at kunderne måske sidder i toget. Derfor skal de vigtigste sider til mobilen laves, så læserne skal scrolle og klikke mindre, så vi ikke mister dem.

Når jeg rådgiver kunder, begynder vi med at få styr på hjemmesiden og deler de besøgende op i aktive eller passive. De aktive er dem, der selv har taget stilling til at besøge hjemmesiden. Måske har de søgt på Google eller YouTube. Og de er langt de mest interessante, for de ved, at de har et behov. Derfor er det så ærgerligt, når virksomheder bruger mange flere ressourcer på annoncer end på den sidste aktivering af de aktive kunder. Især fordi annoncerne tiltrækker de passive kunder, der ikke har et erkendt behov.

Mange ved slet ikke, hvor vigtig hjemmesiden er, men 95 % af alle b2c-køb begynder digitalt, og for langt de fleste er hjemmesiden et af de sidste stop på kunderejsen. For b2b-køb er tallet 69 %.

Kommer kunden i tvivl her, går du jo glip af dit salg. For kundernes behov for rådgivning har ikke ændret sig, selv om de køber digitalt. Og kan de ikke få svar på deres spørgsmål, svarer det lidt til, at du har et skilt i skobutikken, hvor der står: ”Velkommen til. Men vi har ikke nogen til at betjene dig.”

Kunderne stiller også mange af deres spørgsmål på Google. Derfor kommer hele 60 % af al hjemmesidetrafik fra online søgninger. Så er din hjemmeside ikke søgemaskineoptimeret, går du glip af flertallet af de digitale kunder.

Derfor burde alle firmaer undersøge, hvad kunderne googler i forbindelse med deres produkt, og skrive 20 SEO-tekster, hvor de svarer på kundernes spørgsmål.

Så er de med helt fra start i den digitale kunderejse. Og bagefter kan de også dele teksterne på de sociale medier, ligesom teksterne ligger tilgængeligt for alle andre potentielle kunder, der besøger hjemmesiden.”

Sådan kommer du i gang med SEO-tekster

Vil du følge Peters råd og skrive SEO-tekster ud fra dine kunders spørgsmål, så læs her hvad du skal gøre. Her kan du også læse om de mange fordele, du har specifikt ved at dele viden i dine SEO-tekster – frem for kun at sælge.

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere her.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk