IdegenereringVærktøjskasse til ideudvikling

Iværksættere får konstant nye ideer. Både ideer til markedsføring, nye selvstændige virksomheder eller nye forretningsmodeller.
Godt for det.

For vi lever af vores evne til at tænke nyt.
Vil du sikre dig, at du får det optimale ud af dine ideer, så læs videre her.

Når du får en god ide, så lav en brainstorm, hvor du skriver alt det ned, du kommer i tanke om i forbindelse med ideen. Tænk, hvad der kunne lade sig gøre i den mest ideelle verden og gem din indre kritiker væk. Lige nu.

Hvis du skulle videreudvikle din ide, så den blev den allerbedste udgave af sig selv, hvordan ville du så forfine den?
Tænk udelukkende: ”Jeg kunne også…”

Hvis du er visuel, så tegn gerne din ide.
I denne fase kan du invitere en gruppe af andre kreative sjæle med, så I kan brainstorme sammen.
Og skriv alle ideer ned. Også dem, der ikke har noget med den oprindelige ide at gøre. Dem kan du måske bruge en anden gang.

Fra ideudvikling til færdigt koncept

Når du har tømt din hjerne for ideer, så læg dine noter væk. Hvis du har mulighed for det, kan du hænge dem op på dit kontor, så du kan kigge på dem og supplere, når du bliver inspireret.

Men drop det aktive arbejde med ideen. For tit arbejder ideerne bedre, når vi giver dem ro. Nogle gange er en enkelt nat eller en weekend nok.

Når du er færdig med selve idegenereringen, må du gerne finde din kritiker frem. For nu skal du finde ud af, hvilke dele af ideen du konkret skal arbejde videre med.

Tænk hele vejen rundt om ideen:

  • Hvem er målgruppen?
  • Hvorfor netop denne målgruppe?
  • Hvad vil ideen eller konceptet give til dem?
  • Hvad vil ideen give til dig?
  • Kan du udføre hele ideen på en gang, eller vil du dele den op i forskellige faser?
  • Skal du have hjælp?
  • Hvad kan forhindre, at din ide bliver en succes?

Nogle af de spørgsmål, jeg beder dig om at tage stilling til, kan måske virke som en idedræber fra en skeptiker. Men deres formål er netop at gøre dig opmærksom på, hvor problemerne kan opstå. Så du enten kan planlægge dig ud af dem. Eller så du er bedre forberedt.

(Mange problemer kan undgås ved at hyre de rette specialister ind for at hjælpe dig).

Måske får du stadig nye ideer til andre projekter. Bare noter dem ned, når det sker. Så kan du arbejde videre med dem senere. Men lige nu skal du arbejde færdig med din aktuelle ide. Så du sikrer, at den bliver helt gennemtænkt. Der er nemlig alt for mange ideer, der ikke bliver færdigudviklet og ikke kommer til deres ret, fordi idemanden konstant bliver inspireret til nye ideer.

Når du er gået fra ide til et konkret projekt, kan du invitere nogen fra målgruppen ind over:

  • Hvad tænker de om ideen?
  • Tror de, at din løsning er noget for dem?
  • Har de nogen forbehold?
    Husk altid at lytte til deres forbehold. For uanset hvor begejstrede vi er for noget, så er det altid forbeholdene, der gør, at vi ender med at vælge løsningen fra. Og det gælder også for tiltag, vi ikke engang skal betale for.
  • Har de forslag til, hvor ideen kan blive endnu bedre?

 

Det kan være, at deres forslag kan bruges i et andet projekt, hvis de ikke passer ind i dit aktuelle projekt.
Udover at du på denne måde får en masse brugbar viden, får du formentligt nogle gode ambassadører fra starten af.
Måske finder du ud af undervejs, at du skal vente med at føre ideen ud i livet til senere. Der kan være mange grunde til, at en ide ikke har de bedste forudsætninger netop nu.

Er du usikker på, om det er den rette tid til din ide, så anbefaler, jeg at du læser min gratis e-bog ”Få succes med én ting ad gangen M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G i virksomheden”.

Genbrug dine gode ideer

Når du går i gang med at implementere dine gode ideer, så noter, hvad der driller. På den måde kan du løbende udvikle en samlet tjekliste. Den tjekliste bliver guld værd i kommende projekter, så du bedre kan planlægge, hvad du skal undgå, eller hvor du skal lægge ekstra buffertid ind i processen. Jo bedre du har styr på din procesoptimering, jo flere ideer kan du sætte i søen.

Og når ideen er færdig:

Stort tillykke!!!

Juster nu din ide løbende. Det kræver meget mindre at forfine det, der virker, end at arbejde på en ny ide.
Måske kan du folde ideen ud, så du gentager mest muligt i en anden form. Det kan være, at du kan bruge den samme ide til en anden målgruppe.
Eller lave det samme til den samme målgruppe. Bare med et andet indhold.

Blogbanner monotasking
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER