Og hvorfor er konceptudvikling en fordel i din virksomhed?

Det kommer jeg til, ligesom jeg også deler nogle af de vigtigste spørgsmål, du skal stille ift. dit koncept, så du får succes med det.

Allerførst: Hvad er et koncept?

Et koncept er en fast måde at gøre noget på. Eksempelvis er LEAN en fast produktionsmetode, hvor alt unødigt skæres væk.

I forretningsverdenen er et koncept en bestemt måde at levere eller sælge et produkt eller en ydelse på. Eksempelvis er Airbnb en bestemt måde at korttidsudleje boliger eller værelser ud, og franchisekonceptet er en forretningsmodel, hvor franchisetagerne har deres egne butikker på nogle helt faste betingelser.

I butikkerne ser vi også shop-in-shop konceptet, hvor et brand indretter sit eget område og viser egne produkter.

Mange attraktive koncepter

Du kan også arbejde med koncepter, selv om du udelukkende driver én enkelt virksomhed på én adresse – eller sågar online.

Eksempelvis arbejder mange restauranter efter det koncept, at gæsterne booker bord i maks. 2 timer, så restauranterne kan nå at sælge bordet 2 x per aften, ligesom nogle rengøringsvirksomheder udelukkende gør rent i virksomheder om natten, når medarbejderne ikke er der.

På tværs af brancher ser vi både produktpakker, onlinekurser, klippekort og abonnementsordninger:

Produktpakkerne kan være basispakken til kunder, der skal indrette et hjemmekontor/flytte hjemmefra eller indrette en cocktailbar. Her samler virksomheden de produkter, kunderne får brug for – evt. i bronze, sølv og guldpakker, alt efter budgettet.

Her bliver det meget nemmere for kunderne at vælge løsningen fra det pågældende firma end selv at finde alle enkeltdelene. Højst sandsynligt kommer de til at købe flere dele, end hvis de skulle vælge dem alle selv. Og så længe produkterne er attraktive for kunden, er det jo win win.

Et onlinekoncept i form af webinarer eller onlinekurser er en anden måde at sælge viden på end fysiske kurser eller konsulenttimer. Og du kan bruge onlinekurserne i flere forskellige koncepter:

  • Lærings- eller udviklingsforløb, hvor deltagerne kommer fra A til B ved at lære nye metoder online, arbejde med metoderne og få feedback eller sparring. Enten 1:1 eller gruppevis

  • Et samlet webkoncept med diverse onlinekurser inden for bestemte emner – og måske mulighed for onlinesparring. Evt. betalt via abonnement

  • Et marketingskoncept med en funnel, der begynder med et gratis onlinekursus, efterfulgt af nyhedsbreve, webinarer mm., indtil kunden er klar til at købe

Abonnementer er populære koncepter

Abonnementsordninger er blevet meget populære – takket være abonnementskongen Andreas Dirksen. Stort set alt, hvad kunderne løbende har brug for, kan sælges eller udlejes på abonnement: Printerpapir, fødevarer, kaffe, briller, biler eller taletid på telefonen, ligesom diverse konsulentydelser også sælges per abonnement.

Selv sælger jeg faste månedsabonnementer på hhv. 15 eller 30 konsulenttimer per måned, kaldet vækstpakker. Med abonnementsordningerne får kunderne en attraktiv pris på noget, de skal have alligevel. De undgår at løbe tør og kan netop få den gode pris, fordi virksomhederne er sikret en mængde og slipper for at sælge hele tiden.

Ingen af de nævnte koncepter er rocket science, men metoderne kræver, at du kender din målgruppe så godt, at du kan udvikle koncepter, der matcher kundernes behov. Samtidig skal det være let for dem at vælge mellem de forskellige modeller, og du skal sikre, at konceptet også er en god forretning for dig. Derfor kræver konceptudvikling tit mere ideudvikling – og måske rådgivning – end man lige skulle tro.

Kan komme med et eksempel:

Selv har jeg solgt klippekort helt tilbage til 2010. Oprindeligt kunne kunderne købe 10, 15 og 20 timers klippekort, men de var for ens. Derfor har jeg løbende udvidet klippekortene til hhv. 4, 10, 20, 50 og 100 timers klippekort, fordi kundernes behov dækker så bredt.

Efterår 2024 udvidede jeg med vækstpakkerne.

Koncepterne minder meget om hinanden, fordi begge er et bestemt antal konsulenttimer. Med abonnementet får kunderne 2 nye, væsentlige fordele. De kan betale hver måned i stedet for at betale et helt klippekort ad gangen. Samtidig skal timerne bruges løbende – og ikke i løbet af et år som med klippekortet – og derfor bliver kundernes markedsføringsopgaver prioriteret.

Sidstnævnte var min egen motivation for at oprette vækstpakkerne, fordi jeg ved, at jeg kan skabe meget bedre resultater for mine kunder, når vi arbejder med markedsføring løbende.

Så nu har jeg to forskellige koncepter.

Hvorfor lige 15 og 30 timer?
Og hvorfor er der en forskel på 100 kr. i timen på de forskellige vækstpakker?

Det og meget mere har jeg selvfølgelig overvejet nøje, før jeg publicerede vækstpakkerne.

Spørgsmål, der optimerer dit koncept

Når jeg skal skrive om mine kunders koncepter, opdager jeg tit, at de ikke har stillet de nødvendige spørgsmål, før jeg kommer på banen. Og så bliver det svært at sælge koncepterne, uanset hvor gode tekster jeg skriver. Derfor rådgiver jeg tit kunderne, så deres koncepter bliver knivskarpe, før jeg skal skrive om dem.

Arbejder du selv med et koncept, deler jeg nu nogle af de spørgsmål jeg oftest stiller.

  1. Hvem er målgruppen?

Hvem er den præcise målgruppe for dit produkt? Du har sikkert defineret din målgruppe i forvejen. Er der tale om den samme målgruppe, eller er det kun en del af målgruppen, det nye produkt er til?

  1. Hvilket problem vil du løse?

Fokuser altid på et problem, som kunden anerkender, at han har. Nogle gange er kunden kun klar over en lille del af problemet. Så er det den lille del, du skal sælge en løsning på. Ingen køber en løsning på et problem, de ikke anerkender, at de har.

  1. Hvad består dit koncept helt konkret af?

Sælger du faste kurser eller forløb, så fortæl hvad der kommer til at ske, hvad kunden lærer, og hvad han selv skal bidrage med, så han kan se det for sig.

Sælger du individuelle løsninger, skal løsningerne fortsat have mindst én fællesnævner, for at der er tale om et koncept. Eksempelvis konsulenttimer afregnet i klippekort.

Du kan også formulere den ramme, som forløbet eller kurset foregår i. Eksempelvis 5 rådgivningsmøder a 1½ time med hjemmeopgaver + en døgnåben hjælpelinje.

Rådgivningstimer afregnet efter forbrug er ikke et koncept.

  1. Hvad koster det?

En af fordelene ved at have et fast koncept er, at du nu har en ramme at give en pris ud fra.

Og når en kunde kan se prisen, kan han bedre tage stilling om at købe.

Har du brug for rådgivning om dit koncept?

Så ring til mig på 27 12 11 14 eller book en gratis samtale her.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER