Overvejer du også at skrive en bog selv?

Så overvejer du sikkert også, hvordan du bedst kan udgive bogen: Skal du udgive via et etableret forlag, selvudgive på eget forlag eller via book on demand? Og skal bogen være en trykt bog eller en online e-bog?

Læs min guide med fordele og ulemper ved at udgive din bog via de forskellige udgivelsesformer.

Min baggrund for at skrive det her blogindlæg om at udgive bøger er, at jeg er tekstforfatter og har udgivet tre bøger via forlaget Frydenlund og skrevet flere e-bøger. Derudover rådgiver jeg tit mine kunder, når de skriver bøger. Både i forhold til strategi, skrivestil og indhold.

Som med alt andet: Der er fordele og ulemper med alle former for udgivelser og bogtyper. Den rette løsning afhænger meget af, hvilket formål du har med din bog. Det kan være, at du vil

  • tjene penge på at sælge bogen
  • tjene penge på markedsføringseffekten af bogen
  • positionere dig selv som ekspert
  • trække trafik til din hjemmeside

 

Det skal du selvfølgelig være afklaret om, før du beslutter, hvordan du vil udgive din bog.

Udgiv din egen bog gennem forlag

Hvis du kan finde et forlag, der gerne vil udgive din bog, og I er enige om, hvordan bogen skal se ud, og hvordan den skal bygges op, er det klart det nemmeste for dig. For det at udgive og producere en bog er et stort arbejde. Dog ved jeg, at mange forfattere har større drømme for bogproduktionen, end forlagene kan indfri. Uenighederne kan handle om ønsker om farvefotos, hård ryg, indlæg, spiral, glitret papir og især markedsføringen af bogen.

Og det er ikke, fordi danske forlagene er uambitiøse, at de ikke giver bøgerne alt det lækre udstyr, som forfatterne gerne vil have. Det er, fordi bogudgivelsen er en forretning for forlagene, hvor udgifter og indtægter skal hænge sammen. Og du skal sælge mange bøger til 2-300 kroner for at du kan finansiere en meget ambitiøs bogopsætning.

Jeg kan godt huske, hvordan det var, da jeg lige havde skrevet min første bog. Den var det største i hele verden. Og uanset at jeg – her i bagkundskabens klare lys – har skrevet endnu bedre bøger siden, så var det bare større at skrive den første bog. Det var den, der indfriede drømmen om at blive forfatter. Og den følelse har alle andre forfattere også. Men det har forlagene ikke. Selv om de også gerne vil udgive nogle hammergode bøger, er præmissen også, at de skal tjene penge.

Ditto med markedsføringen af bogen. Det er et stort arbejde at få en bog i medierne. Og også her forventer mange forfattere en større indsats fra forlaget, end forlaget kan levere.

Hvis du udgiver din bog via et forlag, får du typisk et beløb for at skrive bogen og herefter en procentsats, alt efter hvor meget din bog sælger. Det vil sige: Du løber ingen økonomisk risiko, og hvis din bog bliver en kæmpe succes, får du heller ikke det samme økonomiske overskud, som du kunne få ved at udgive din bog selv.

Når du indgår en kontrakt med forlaget, inkluderer kontrakten typisk også, at du ikke selv må bruge indholdet fra din bog andre steder. Derfor er du afhængig af at skulle spørge forlaget, hvis du eksempelvis gerne vil give et gratis kapitel væk i forbindelse med markedsføring af bogen, eller hvis du gerne vil konvertere indholdet fra bogen til kursusmateriale.

Omvendt har du folk i ryggen, der har udgivet mange bøger før din. Derfor har de blandt andet kontakter til boghandlere (både på nettet og fysiske bogbutikker), bogmesser, grafikere, korrekturlæsere og trykkerier, hvilket gør, at de har mange gode rutiner, der sikrer, at din bog bliver en succes.

Udgiver du din bog via et forlag, så læs kontrakten meget grundigt. Og gør op med dig selv, hvad der er need to have, og hvad der er nice to have i forhold til din bogudgivelse.

Udgiv din egen bog selv

Det er blevet meget nemmere at selvudgive egne bøger, end det har været. Facebookgruppen NewPub har rundet 2500 medlemmer, der deler erfaringer om at udgive og lave egne bøger selv. Det tal siger lidt om, hvor mange der selvudgiver eller overvejer at gøre det.

Udgiver du selv, bestemmer du alt selv, men hver gang du skal have hjælp til noget i forbindelse med at skrive eller lave din bog, skal du betale for det. Jeg kender flere erfarne folk, der har bekræftet min egen antagelse: nemlig at der er meget arbejde forbundet med at udgive en bog selv. En af dem er Cammilla Rysgaard, der fortæller om sine erfaringer med at selvudgive sin bog her.

Udgiver du din bog selv, skal du både skrive bog, producere bog og markedsføre bog SELV. Og jeg taler af erfaring, når jeg siger, at når du er færdig med at skrive bogen, så er du allerede overrasket over, hvor meget arbejde, der var forbundet med alene det at skrive din bog.

Jeg bliver selv overrasket over arbejdsbyrden hver gang.

Derfor: Hvis du overvejer selvudgivelse, fordi du har en række ambitiøse planer for opsætningen af din bog, så overvej lige tidsforbrug + økonomi i udgivelsen en gang til. For hvis du i praksis ikke har ressourcerne til at føre ambitionerne ud i livet, kan du måske ligeså godt udgive din bog via et etableret forlag.

Omvendt har du som selvudgiver bagefter de fulde rettigheder til bogen. Det vil sige, at hvis din bog bliver eftertragtet og sælger godt, så kan du komme til at tjene mange penge, ligesom du kan bruge og genbruge alt indhold, som du har lyst til bagefter. Dog er det værd at have i baghovedet, at Danmark er et lille land, så en bog på dansk har typisk en forholdsvis snæver målgruppe, hvorfor det er svært at sælge et stort oplag. Hvis din bog derimod også er relevant i udlandet, kan du få den oversat, og så ser hele regnestykket hurtigt meget anderledes ud.

Du kan også udgive via Books on demand. Her skriver du selv og kan købe forskellige pakker med diverse typer hjælp til din bogudgivelse, inkl. oprettelse af ISBN-nummer og salg gennem de relevante webshops som eksempelvis Saxo.com, Arnoldbusck.dk, Ebogreolen.dk, Bog-ide.dk, og Apple iBookstore.

Udgiv din egen bog som en e-bog

Moderne teknologi og vores hyppige tilstedeværelse på nettet gør, at online bøger også er blevet populære. Da jeg planlagde udgivelsen af min første e-bog af en vis størrelse, var et af mine argumenter for netop at lave en e-bog i stedet for en trykt bog, at det ville kræve mindre af mig. Troede jeg. Her bagefter, hvor jeg ved, hvor meget tid og energi, jeg har brugt på at planlægge e-bogen og onlinemarkedsføringen af den, kan jeg dog blive i tvivl om, hvor meget lettere det har været. Hvilket igen bekræfter, at arbejdsmængden bag bogudgivelser altid plejer at være større, end vi forventer.

Anyway: Med en e-bog er du mere fleksibel. Derfor kan du ændre løbende i bogen, når den er udgivet. Enten hvis du bliver opmærksom på en fejl, eller hvis noget ændrer sig undervejs. Du behøver heller ikke bestille en bunke bøger og betale for dem, før du ved, hvor mange du får brug for. For slet ikke at glemme, at du ikke skal forholde dig til at sende trykte bøger ud til dine læsere. E-bøger kan sættes fuldt automatisk op, så du ikke behøver at røre en finger, når teknikken først virker.

Med onlinebøger kan du også inddrage videoklip og lydbidder i din bog, ligesom du kan linke til salgssiderne på din hjemmeside.

Nogle forfattere har gode erfaringer med at sælge deres e-bøger for helt op til omkring 1.000 kroner stykket. En pris man sjældent ser på trykte bøger. Dette kræver dog, at du er et kendt navn i forvejen og kan løfte markedsføringen. Andre, faktisk de fleste jeg kender, bruger e-bøgerne til at trække læsere til hjemmeside og nyhedsbrev.

Blogbanner monotasking

Sådan udgiver jeg selv min kommende bog

monotasking(skrevet i 2014. Derfor er bogen for længst en realitet. Du kan hente M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G her, red.).

Min strategi for min bog Få succes med en ting ad gangen – M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G i virksomheden er at bruge den til at tiltrække flere læsere til mit nyhedsbrev. Jeg sætter en velkomstserie op mhp. at sælge en kampagnevare til læserne, mens de læser e-bogen. Så målet er både salg og markedsføring på kort og på langt sigt. Dem, der allerede får mit nyhedsbrev, får selvfølgelig også e-bogen, og dermed kommer jeg samtidig tættere på de læsere, jeg allerede har.

Modellen med at bruge e-bøger som freebies, der lokker læsere til nyhedsbreve, er set mange gange før. Bruger allerede den strategi i forvejen med andre e-bøger. Det nye er her, at jeg fordeler en forholdsvis stor bog på 70 sider i seks kapitler, som læserne får et ad gangen.

Strategien er:

Bogens seks kapitler fordeles i seks e-mails. Fra den fjerde mail supplerer jeg også mailene med et godt tilbud.

Når jeg netop kun giver et kapitel ad gangen giver det flere fordele:

  • Det er lettere for læserne at overskue at læse bogen, fordi den kommer i mindre dele. Hvert kapitel kan læses henover en god frokostpause. Desuden er konceptet med en overskuelig ting ad gangen en vigtig del af bogens pointe
  • Seks gange påvirker jeg læserne, og antallet af kontakter øger salget
  • Fordi jeg sender så mange mails, kan jeg vente med at markedsføre mit tilbud til mail nummer fire og i de efterfølgende mails. Det gør, at jeg kan varme godt op under læserne og når at bevise mit værd gennem bogen, før jeg begynder at sælge og derfor bliver opfattet som mindre anmassende
  • Hvis en læser først har mistet motivationen for at læse en bog, er der under andre forudsætninger ikke meget, vi som forfattere kan gøre ved det. Men ved at kapitlerne kommer et ad gangen via mail, har jeg mulighed for at skrive en teaser til hvert kapitel. For at øge sandsynligheden for, at alle læser bogen færdig
  • I de fleste af mailene fortæller tidligere og nuværende kunder, hvordan jeg har hjulpet dem med netop det, mailens kapitel handler om. Det påvirker både lysten til at læse kapitlet og øger sandsynligheden for, at de køber noget

 

Til sidst slutter jeg af med mail nummer 7. Her er der ikke flere kapitler, men læserne får bogen samlet. Jeg summerer også op, hvad mine kunder har sagt om min hjælp i de tidligere mails. Og så næver jeg, at der er 24 timer til tilbuddet udløber.

(Efter M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G har jeg brugt samme model til en række andre e-bøger. Dem kan du hente her, red)

Strategispørgsmål til dig, der skal til at skrive en bog

Før du begynder at skrive, så besvar de her 4 spørgsmål:

  1. Hvad skal din bog handle om (helt kort. Maks. 5-10 linjer)
  2. Hvem er målgruppen for din bog?
  3. Hvad skal de have ud af den?
  4. Vil du behandle hele emnet eller eventuelt kun en del af emnet? I så fald hvilken del?

 

Spørgsmålene lyder simple, men jeg ved, at mange alligevel går i stå, når jeg stiller dem. Når du har svaret på dem alle fire, har du en retning, og så kan du gå i gang med din bog.

Tip til dig, der er i gang med at skrive en bog

Går du i stå, mens du skriver, så kan du følge en af 5 metoder til at komme videre med din bog.

  1. Besvar de 4 strategispørgsmål, som jeg anbefaler alle at begynde med. Måske kan du se på dine svar, at du ikke har vidst, hvad du ville med din bog, da du begyndte at skrive den. Juster din plan, og skriv igen
  2. Læg hele teksten væk i en uge eller en måned og kig på din tekst med friske øjne
  3. Få en anden til at læse dit udkast igennem. Friske øjne gør underværker. Husk at vælge en person, der også vil sige det ubehagelige til dig. Ellers kommer du ingen vegne
  4. Slet de afsnit eller kapitler, der ikke fungerer. I enhver tekst er der passager, der aldrig kommer til at virke efter hensigten. Måske fordi de ikke skulle have været der fra starten af.
    Når du har slettet dem, kan det være, at du kan se, at teksten alligevel mangler noget. Så tilføj eventuelt en sætning eller to, men langt fra alt det du lige har slettet
  5. Flyt rundt på rækkefølgen.
    Print hele teksten ud og vurder, om din tekst vil fungere bedre i en anden rækkefølge. Måske opdager du, at der er afsnit, der ikke passer naturligt ind nogen steder. I så fald skal de væk

 

 

Vil du have hjælp til at skrive din egen bog, så kan jeg sikkert også hjælpe dig gennem rådgivningsforløbet Hjælp til at skrive bog.

Få hjælp til at skrive din bog
Blogbanner monotasking
Andre har også læst:

16 Kommentarer

  1. Skal man finde en udgiver over nettet, eller er det noget, man kan gå ned i sin lokale boghandel og spørge om? Jeg er i gang med en bog, som jeg godt kunne tænke mig at få udgivet, men mange af de artikler jeg finder på nettet kommer ikke med præcise detaljer…

  2. Hej Simon
    En af flere grunde til, at du ikke finder præcise detaljer på nettet er formentligt, at det er meget individuelt, hvad der er smartest at gøre i et bogprojekt. Ja, du kan finde en udgiver via internettet og tage direkte kontakt til forlaget. Men du kan også udgive selv. Evt. udgive e-bøger, som jeg gør nu, efter at have udgivet på forlag flere gange. Hvad der er smartest kommer meget an på, hvad du vil have ud af din bog. Jeg kan hjælpe dig gennem dette rådgivningsforløb: https://www.majbrittlund.dk/radgivning-for-virksomheder/hjaelp-til-at-skrive-bog/. Hvis du er færdig med selve bogen og primært har brug for hjælp til at få den ud i verden, tager vi selvfølgelig udgangspunkt i det under mødet.

  3. Kære Majbritt
    Tak for nyttige overvejelser i forbindelse med udgivelse.
    Står selv pt i overvejelserne om at udgive selv eller få udgivet via er forlag. Har prøvet at trykke på din knap med 15 min. gratis vejledning, men der sker ikke lige noget?!

    Jeg har skrevet en digtsamling og har en dygtig grafiker på hånden, der besidder stærke redaktionelle kompetencer også og med gode forbindelser til et trykkeri. Desuden har jeg økonomisk muligheden for selv at finansiere udgivelsen. Kender også en dygtig tegner. Hvis du har et hjælpende indspark til ovenstående, hører jeg meget gerne fra dig.

    De bedste hilsner og ønsker om en omend mørk og kold så også en dejlig tid.

    Pia

  4. Hej Pia
    Ked af at du har haft problemer med knappen. Imidlertid virker den (igen) nu. Du er meget velkommen til at ringe til mig direkte for at drøfte mulighederne. Kan desværre ikke se dit telefonnummer. Kender flere tegnere, men har lidt svært ved at foreslå nogen, da ikke kender nok til den stil, bogen bliver lavet i.

  5. Hej Maj-Britt.

    Jeg er i gang med en bogprojekt. Jeg har kontakte 3 bogforslag, 1 har afvist og 2 andre har ikke svaret. Nu Googles jeg mit spørgsmål, så fandt jeg din hjemmeside, som jeg blev rigtig glad for. Jeg har læst igennem de overstående vejledninger og jeg overvejer at udgive selv. jeg er ikke hele færdig med korrektur.
    min bog handler om at sprede et budskab, der er vigtigt for dig , for at hjælpe de andre. Det er mit livshistorie som en anden etniske baggrund end dansk. ( psykisk vold parforhold, depression, stress, nedtrykkende adfærd, osv).
    Jeg vil høre hvordan kan du hjælpe mig med det kan ser fornuftig ud.

      1. hej MajBritt. tusind tak for svaret. Jeg vil have hjælp til professionel korrektur og gennemgang af hele bog før

        udgivelse, eller alt det der skal til så det kan ser ordentlig ud. Jeg læser hvad der står på linket som du har tilføjet.

        Hilsen Pascaline.

  6. Hej,
    Jeg fandt dig i min søgen efter, hvordan jeg nemmest sætter en e-bog op. Troede jeg havde fundet løsningen hos Saxo, men der kan man ikke lægge billeder ind, så det er ikke en option. Har du nogle gode forslag? Bogen er en rejsebog og skal indeholde tekst og billeder. Skal være sat op som en bog, men jo altså være en e-bog. Pyha…ikke godt at have en god idé, men mangle redskaberne til at føre det ud i livet.

  7. Hej Janne

    Hvis jeg var dig ville jeg begynde med at google books on demand. Der er mange muligheder, som jeg ikke selv har sat mig ind i.

    Du kan også gøre, som jeg har gjort og lægge dine e-bøger på din egen hjemmeside. Min seneste bog “Overhal konkurrenterne med SEO-tekster, der sælger” er også udgivet på tryk. Jeg brugte Toptryk Grafisk, som jeg var meget tilfreds med: https://www.toptryk.dk/.

    Held og lykke med projektet.

    Majbritt

  8. Kære MajBritt
    Tak for fin artikel!
    Du skriver i den: “Med onlinebøger kan du også inddrage videoklip og lydbidder i din bog, ligesom du kan…”
    Dette ser ud til at være sværere end jeg troede, da jeg skal til at udgive bog med et kort stykke musik til nogle af siderne – så derfor – hvor/hvordan kan dette lade sig gøre?
    Smilende hilsner
    Cæcilia

  9. Hej Cæcilia
    Tak for dit spørgsmål. Nu er jeg ikke den mest specialiserede ud i teknik. Umiddelbart ville jeg overveje at lægge links med videoklip og lydbidder ind på siden. Det er i hvert fald nemt. Du kan også embedde, og det vil jeg ikke være den rette til at rådgive dig i. Men jeg er sikker på at nogen andre kan finde på løsninger der er meget mere avancerede end bare at linke. Held og lykke med projektet.
    Hilsen Majbritt

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk