Med influencer marketing markedsfører rollemodeller dit firma
Influencer marketing er en af de nyere markedsføringsmetoder. Og med den rette strategi, det rette produkt og den rette målgruppe kan modellen være meget attraktiv.
Men som med alle andre markedsføringsformer kræver det selvfølgelig, at du sætter dig grundigt ind i metoden, så du kan tage stilling til, hvor du bruger dit markedsføringsbudget bedst.
Hvad er influencer marketing?
Influencer marketing er, når du får en såkaldt influencer* til at omtale dit brand eller dit produkt. Vedkommende kommunikerer direkte til sine egne følgere på sin blog eller på sociale medier. Særligt YouTube og Instagram er populære platforme, da modellen særligt er brugt over for unge.
Når du har et samarbejde med en influencer, kan han eller hun påvirke din målgruppe mange steder på kunderejsen. Lige fra at målgruppen aldrig har hørt om dit brand og dit produkt og måske klikker på din hjemmeside første gang, til de bliver klar til at køre deres dankort igennem.
Denne customer journey kan vare flere år, og hvis influenceren kontinuerligt nævner dit brand, er det meget mere effektivt, end når du selv markedsfører dit firma. Dels kan influenceren nævne brandet eller produktet i en naturlig bisætning. Dels er markedsføring altid stærkest, når det kommer fra andre end os selv.
*Hvad er en influencer?
En influencer er en person med mange følgere på de sociale medier, der laver en aftale med et firma om at omtale firmaet/brandet/produkterne.
Ofte fokuserer vedkommende på faste og beslægtede specialer som boligindretning, madlavning eller tøj – målrettet en specifik målgruppe. Nogle af de meget etablerede influencers samarbejder med et bureau, der videreformidler kontakten.
Der er forskel på influencer marketing og product placement via kendte personer. For influenceren har selv opbygget sin egen følgerskare på de sociale medier.
Selv om kendte også kan bruges markedsføringsmæssigt, er de ofte blevet kendte, fordi de har været en del af noget, andre har skaffet publikum til. Eksempelvis kan de være journalister, skuespillere, sportsstjerner m.m. og derfor har de ikke nødvendigvis kompetencer, der inkluderer tilstedeværelse på sociale medier.
Hvordan bliver man influencer?
For at være influencer skal du typisk have betydeligt flere følgere på de sociale medier end dine egne private kontakter. Følgere, som synes, at din profil og dine opdateringer er interessante, selv om de ikke kender dig. Det stiller naturligvis store krav til dig.
Vejen til følgere, du ikke kender, kan sagtens gå via dit eksisterende netværk. For hvis de aktivt interagerer med dine opslag, kan deres netværk se det, og det kan sprede sig som ringe i vandet.
Der findes ikke nogen konkret opskrift. Og spørgsmålet er også, hvor mange følgere eller virksomhedsaftaler, der skal til, for at du kan kalde dig selv for influencer.
Hvad koster en influencer?
Yderst relevant spørgsmål. Og det svinger meget fra micro influencers til macro influencers, der kan have mange tusinde følgere. De store kan være så dyre, at det er et reelt spørgsmål, om de kan tjene sig selv hjem. Men selv om de små med færre følgere kan fås til en helt anden pris, skal du stadig overveje nøje, hvad du kan forvente at få ud af samarbejdet:
Er de dygtige, og har de skabt en god kontakt til den helt rette målgruppe, behøver de ikke at have mange følgere, for at samarbejdet kan blive meget lukrativt for dig.
Husk: Pris er ikke alt. Du skal bruge tid på samarbejdet, uanset hvad der ligger i den økonomiske aftale. Og endnu vigtigere: Du skal være sikker på, at influenceren matcher dine værdier, og at vedkommende ikke kommer i et dårligt søgelys, som du kan drages ind i.
Hav styr på din basismarkedsføring først
Selv om influenceren hurtigt kan gøre dit navn kendt blandt mange potentielle kunder, lukker vedkommende sjældent dit salg for dig. Influenceren kan i bedste fald få læserne til at klikke på et link eller google dit eller dit firmas navn. Derfor får du meget svært ved at sælge noget, hvis din hjemmeside og eventuelt din webshop ikke er i god stand.
Hvis influenceren er rigtig god, og hvis dit produkt er let at købe for folk, der næsten ikke kender dig, er kombinationen influencer + hjemmeside måske nok. Men ofte kræver kunderejsen på vej mod kasseapparatet flere kontaktpunkter, hvorfor content marketing kan være meget effektivt. Eventuelt en fast serie af mails, som alle nye læsere får, så du ikke behøver at skrive nyhedsbreve kontinuerligt.
Selv hvis en pæn del af de besøgende køber, efter de har hørt om dig eller dit produkt via influenceren, vil jeg vove den påstand, at endnu flere ville købe, hvis tvivlerne fik fastholdt interessen for dit produkt via e-mail marketing.
Husk også markedsføringsloven:
Der er særlige regler for, hvordan influenceren skal gøre opmærksom på, at vedkommende har en aftale med dig. Det kan du læse mere om her.