Med en e-bog opnår du en række fordele

En e-bog er en digital bog, som læseren enten kan læse på en e-bogslæser, en tablet, en telefon eller en computer. Og fleksibiliteten i, at læseren ikke behøver en fysisk bog, giver dig en række fordele som forfatter:

  • Læseren har din bog i tasken og kan altid tage den frem, hvis han får lidt ekstra tid

  • Du sparer en række udgifter og kan derfor enten forære e-bogen væk eller sælge den billigt

  • E-bogen lever fra det øjeblik, den er sat op digitalt. Hverken du eller læserne skal vente på trykkeri eller levering

  • Du kan let redigere i bogen, så den hele tiden er opdateret

 

En e-bog kan enten være en gammeldags, trykt bog, der nu også eksisterer online eller en bog, der er tænkt ind i e-bogsformatet fra starten.

E-bøgerne kan både være klassiske bøger som romaner eller fagbøger, og de kan være markedsføringsmateriale fra virksomheder. Her bruger virksomhederne e-bøgerne til at dele viden om det emne, virksomheden er specialiseret i.

Denne form for content marketing er meget brugt til at samle mailadresser ind til e-mail markedsføring. Måske overvejer du også metoden selv. I så fald så læs videre længere nede.

Hvordan skriver man en e-bog?

Du skriver stort set en e-bog, præcist som du ville skrive en trykt bog.

Fællestrækkene er, at du indleder med at lave en synopsis, hvor du svarer på de her spørgsmål:

  • Hvad vil du som forfatter have ud af at skrive bogen?

  • Hvem er målgruppen?

  • Hvad skal de have ud af at læse bogen?

  • Hvilke kapitler vil du skrive?

  • Hvilke emner vil du behandle i de forskellige kapitler?

Når du skriver en e-bog, kan du med fordel også svare på det her spørgsmål:

  • Hvad vil jeg have læseren til at klikke på, mens han læser eller bagefter?

For udover den fleksibilitet, der er i en e-bog, er en anden væsentlig fordel, at du også kan inddrage internettet. Eksempelvis kan du sætte en lydfil eller en video ind eller linke til relevante kilder undervejs i bogen.

Hvordan laver man en e-bog, og hvordan bliver den publiceret?

Hvad er en e-bog?

Du kan enten få bogen publiceret på e-bogsportaler som ereolen.dk eller ereolengo.dk, eller du kan udgive den på din egen hjemmeside. Hvilken platform, der vil være mest hensigtsmæssig for dig, afhænger meget af, hvad dit formål er med at skrive bogen.

Vil du have flest mulige til at læse bogen, kan det være en fordel med en af de etablerede platforme, mens din egen hjemmeside kan være at foretrække, hvis du bruger e-bogen som en del af din markedsføring.

Er det sidste tilfældet, skal du udover at skrive bogen, lægge en strategi, så du får den optimale markedsføring ud af at have skrevet bogen.

Her kan du med fordel overveje:

  • Skal læseren have adgang til hele bogen med det samme

  • Vil du opdele bogen i kapitler, så læserne får et kapitel ad gangen? Evt som del af en autoresponder?

  • Hvad skal der ske, når læseren er færdig med at læse bogen? Skal han købe noget eller kontakte dig?

  • Hvordan vil du markedsføre bogen?

 

Sidstnævnte skal du selvfølgelig også tage stilling til, hvis du udgiver en trykt bog, men med digitale bøger, kan du nemt effektivisere din markedsføring ved at gøre det attraktivt for andre at dele linket og få andre til at downloade e-bogen.

NB: Hvis adgang til bogen kræver, at læseren skriver sig op til dit nyhedsbrev, må du ikke skrive, at e-bogen er gratis.

Planlæg din e-bog grundigt

E-bøgerne har gjort det let for mange at udgive selv. Og det er både godt og skidt.

Godt fordi flere nu kan komme til orde uden at være afhængig af forlag m.m.

Skidt fordi den lette adgang til at udgive betyder, at mange kaster sig ud i bogskriveriet – uden at lægge en grundig strategi eller få den rette rådgivning til de dele, der ligger udenfor deres egen faglighed.

Og har du ikke prøvet at skrive en bog før, vil du møde mange opgaver og spørgsmål, som du ikke vidste, du skulle tage stilling til. Og uden den rette strategi eller rådgivning risikerer du, at du får udgivet en bog, som langt fra står mål med den kvalitet, som du normalt er kendt for. Eller at projektet kræver unødig meget tid af dig.

Derfor skal du gøre dig mindst lige så umage, som hvis du ville skrive en fysisk bog.

Vil du bruge din e-bog til e-mailmarkedsføring, kan du læse mere om freebies og velkomstserier her.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER